Bárta chystá šetření na vlastní pěst

13.08.2010 9:25

Jelikož v Čechách není dosud žádná instituce, která by se zabývala šetřením peněz na dopravních stavbách. Rozhodl se ministr dopravy pro radikální krok. Zřídit si vlastní „NERV“. Ojedinělý „projekt“ má zásadně zlevnit ceny ve výstavbě českých dálnic a silnic.

Bárta chystá šetření na vlastní pěst

Ministr dopravy rozhodl zřídit speciální tým, který by byl složen nejen z úředníků, ale i z odborníků vysokých škol. Bártova speciální komise by posuzovala projekty na stavbu dálnic a železnic a hledala v nich úspory. Navrhované změny by pak mělo ministerstvo na investorech požadovat. Cenám za české dálnice by to mělo více než prospět, v současnosti se totiž řadí k nejdražším v Evropě.

Dají se ušetřit miliardy korun

Oslovení odborníci přitom už nyní vědí, kde ušetřit. Ministr se s nimi chce proto radit ještě předtím než komise oficiálně vznikne. Poprvé by se tak měli sejít letos na podzim.

„Podle mého názoru není důvod tvrdit, že se nedá šetřit na již rozestavěných úsecích," řekl František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. A dále dodal. „ Není například nutné, aby se na dva stejné mosty vypracovávaly dva stejné projekty." Sám má v budoucnu zasednout v komisi.

Některé z plánovaných zásahů komise ale dělají těžkou hlavu ekologům. „ Zbytečné jsou také požadavky na stavbu protihlukových zdí mezi dálnicí a železnicí," uvedl Jiří Petrák a dal do pohybu „ekologické odpůrce". Těm se také například nelíbí, že se šetření má dotknout i staveb, jako jsou například přechody pro zvěř.

Dálnice bude mít méně sjezdů a křižovatek

„Hladové dálnice" nemají být sice na první pohled jiné než ty stávající, ale řidiči změny pocítí v menším počtu křižovatek a sjezdů z dálnice. Avšak podle Františka Lehovce se v žádném případě nedotknou snížení bezpečnostní normy. „ Nemohou být klikaté nebo mít výrazná stoupání. Tím bychom se vrátili do třicátých let, kdy se síť začala budovat".

Další šetření se má dotknout stavby pražského okruhu. Severní část od teplické výpadovky přes Suchdol až k napojení na plzeňskou dálnici D5 má stát kolem 28 miliard korun. Stavbu inženýři plánují na řadu let, nyní je čeká vypořádat se se zhruba 250 odvoláváním proti plánované trase stavby. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že až bude na stavbu vydáno územní rozhodnutí, nechá její plány přezkoumat.

Dále čtěte:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

dezinformace

Dobrý den, tvrdíte, že dezinformace existují. Můžete definovat tento pojem, protože to zatím nikdo v ČR neudělal, ale hlavně, že tato vláda pořád mluví o tom, jak se tu šíří a jak s nimi bude bojovat. A výsledek je takový, že jak sám říkáte, se tu řada lidí bojí pak narovinu říci to, co si myslí

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ať žije Ukrajina.“ Střelec na Fica: Důkazy se kupí jeden za druhým

15:15 „Ať žije Ukrajina.“ Střelec na Fica: Důkazy se kupí jeden za druhým

Juraj Cintula, který spáchal neúspěšný atentát na slovenského premiéra Roberta Fica, podporoval pror…