Plošný dějepis Romů na školách nebude

26.02.2011 6:22

Informace o chystané výuce romských dějin na některých základních školách v České republice, které ParlamentníListy.cz přinesly v týdnu, vzbudily vášnivé emoce. Netoliko mezi rodiči, vyučujícími a politiky, jako mezi diskutujícími na našich internetových stránkách.

Plošný dějepis Romů na školách nebude

Jak jsme uvedli již ve čtvrtek (Více ZDE), deset základních škol v České republice pronikne do konce tohoto školního roku do romských dějin. Workshopů odpovídajících například na to, odkud Romové přišli, jak se jim dařilo u nás i v Evropě, jak konkrétně se historie promítala do osudů jednotlivců i na to, jakým způsobem o romských skupinách psali kronikáři, novináři či vykonavatelé moci, se zúčastní na čtyři stovky žáků.

Radka Steklá, která se celým tématem zabývá a zároveň projekt vede, však informace ParlamentníchListů.cz upravila. "Jak jistě víte, v rámci získání rychlého přehledu o dění se mnohdy lidé omezují pouze na četbu titulků. Z podání vašeho článku je totiž zcela patrné, že se jedná o aktivitu určenou pouze vybraným školám v rámci rozsáhlejšího projektu a že se jedná o školy, které jsou těmto aktivitám nakloněny a z různých důvodů je považují za důležité. V žádném případě se nejedná o plošný program, který by zaváděl povinnou výuku historie Romů do osnov základních škol. To si z naší pozice coby nevládního subjektu ani nemůžeme dovolit," vysvětlila Steklá.

ParlamentníListy.cz se i přesto pokusily téma případné výuky romských dějin oživit. Proti učivu nebyl například ani bývalý vicepremiér a předseda lidovců Jiří Čunek, proslulý razantním postupem proti Romům ve Vsetíně, anebo stínová ministryně školství za ČSSD Vlasta Bohdalová. "Domnívám se, že každý člověk by měl znát svoji historii i historii lidí, kteří v jeho nejbližším okolí žijí. Pokud by někdo navrhl výuku romského dějepisu mým dětem, přivítal bych to," sdělil Čunek ParlamentnímListům.cz. "Nápad to není špatný, určitě by se děti měly učit o tom, že romská komunita má své místo i v české historii, že Romové žijí na našem území stovky let," doplnila poslankyně ČSSD Vlasta Bohdalová.

Nechci znát dějiny toho, koho nemám rád

Redakce se také opakovaně pokoušela získat stanovisko ministra školství Josefa Dobeše, na SMS zprávy neodpovídal a celý pátek nebral telefony.

Kdo se však slovům "od plic" nebránil, to byli diskutující na našich stránkách. Mnoho z nich dokonce neváhalo vynadat autorovi textu. "Jak vůbec můžete něco podobnýho řešit, copak se tady snad učí dějiny Rusů a Vietnamců?" uvedl Pavel M. "Jděte s tím, víte kam!" napsal "rozzlobený otec tří dětí z Karviné". "Copak oni na to ti Romové snad mají nějaký nárok, ani omylem. Vy jste slyšeli, že by se na ZŠ učilo o Židech," poznamenal pak v e-mailu určeném ParlamentnímListům.cz David Valášek. Jelikož negativních reakcí na případnou výuku romských dějin byla drtivá většina, zjišťovali jsme, co si o tom samotní Romové myslí.



Část diskuse:


Ředitel Libereckého romského sdružení Miroslav Kotlár pro ParlamentníListy.cz v této souvislosti sdělil: "Situace v ČR je taková, že cokoli se týká Romů, veřejnost odmítá. Stačí se podívat na jakoukoli internetovou diskusi pod jakýmkoli článkem na romské téma. Převažovat budou negativní ohlasy. Je to škoda, jelikož Romům, kteří jsou opravdu problémoví či nepřizpůsobiví, jsou negativní reakce naprosto lhostejné. Reakce veřejnosti na výuku romského dějepisu je vlastně jen přirozeným vyústěním toho všeho. Ani já nechci znát historii či cokoli jiného o lidech, které nemám rád, ať již ze subjektivních či objektivních příčin."

Vedoucí projektu Radka Steklá navíc doplnila, že: "Romové jsou po staletí součástí historie nejen naší země, ale celé Evropy - chceme-li tedy, aby znalost dějin byla ucelená a komplexní, abychom ji rozuměli co možná nejlépe, abychom byli schopni její reflexe a naší orientace ve světě, neměly by v ní zůstat mezery a nevyřčená, zamlčovaná či přímo ignorovaná témata. Historii bychom neměli odmítat ani podhodnocovat, ale poučit se z ní."

Velká část reakcí pisatelů se překvapivě nevyhnula tématice srovnávání romských a židovských dějin. "Když Romové, tak i Židé," napsala čtenářka Eva.

ParlamentníListy.cz se proto obrátily na předsedu Židovské obce v Praze Františka Bányaie, který redakci řekl: "Možná bych otázku zobecnil. Myslím si, že pro pochopení českých dějin by se mělo učit o soužití národností i náboženství, a tak snad není nutné samostatně vydělovat dějiny Židů, Romů, Němců, Poláků, ale vyučovat a učit vše, co je důležité pro pochopení dějin a vývoje až po dnešek. Jistě lze doporučit pedagogům, aby se pro pochopení dnes řešených otázek věnovali historii romské komunity," konstatoval Bányai.

Aktivita výuky romských dějin pomocí workshopů je součástí projektu "Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti", jež probíhá v letech 2009-2012 a která je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 


Mohlo by vás zajímat:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…