I když v nedávné televizní debatě požadoval poslanec ODS Marek Benda, aby se do vážných náboženských věcí netahaly ty přízemní, a odmítl tak odpovědět, zda ve velikonočním týdnu, na jehož konci křesťané slaví Kristovo zmrtvýchvstání, nezažije koalice něco podobného, podle komentátora deníku Právo by se právě srovnání náramně hodilo.
Připomeneme-li si Kristův příběh, vážné věci se mění v nepříjemné především pro praktikující křesťany ve vládě. Vždyť Kristus měl „v popisu práce" obranu chudých, urážených a ponižovaných. „Kdo viděl nedávnou demonstraci vládní úspornou politikou ponižovaných duševně i tělesně postižených, nemohlo ho nenapadnout, jak moc si vládní křesťané vyplachují ústa Kristem, ale skutek utek," všímá si Hanák.
Vládní křesťané také obětují. Ne sebe, ale chudé a bezmocné
Dodává, že vládní křesťané oběť vděčně uznávají. I oni ostatně obětují. „Pro spásu státu, ale ne sebe, nýbrž chudé a bezmocné," upozorňuje komentátor. V bibli se praví: „Boháč křivdu spáchá a přidává k ní urážky, chudák aby se za utrpěnou křivdu ještě omlouval." Hanák to srovnává s tím, jak vláda bere či krátí sociální dávky potřebným, ale ti ještě poslouchají slova o vyžírkách a darmojedech.
Pozoroval prý jednou Kristus, jak bohatí vhazují do chrámové pokladny dary. Uviděl nuznou vdovu, jak tam vhodila dva drobné penízky. I řekl: „Pravím vám, že tato chudá vdova dala více než všichni ostatní. Neboť ti všichni dali dary ze svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku."
Dva tisíce let stará předpověď Kalouskových daňových kouzel
„Nejde mi na rozum, jak mohl Kristus před dvěma tisícovkami let vědět něco o daňových kouzlech ministra Kalouska: Všem stejnou procentní daň, ať už z nadbytku, či nedostatku. A všem stejné daně nepřímé, ať už tě chléb vezdejší bude stát desetinu či desetitisícinu tvého příjmu," píše Hanák s tím, že zatahovat Kristův příběh do přízemní věci nějaké koalice je nepřípustné, zvláště když to je pro koalici nepříjemné.
Kristus varoval: „Dejte si pozor na zákoníky. Vyjídají domy vdov a dlouho se naoko modlí." Komentátor zdůrazňuje, že z jeho strany nejde o filipiku proti bohatství či reformám. „Jsou-li útrapám finanční reformy vystaveni stejně tvrdě bohatí i chudí, zasluhuje podporu. Jenže nic z toho neplatí. Takže toto je velikonoční filipika proti pokryteckým zákoníkům, kteří se dokážou dlouho modlit a současně vyjídat domy vdov, sirotků a bezmocných," uzavírá Hanák.
K věci:
Profesor Keller je skeptický. Kalousek to zase neodhadl
Halík: I mladá politička se upsala světu, který "není z pravdy"
Boj s korupcí? Řeči, morální kýč, tvrdí filozof Bělohradský
Foto: Zbyněk Pecák
autor: jih