AŽD nabízí lépe vybavené infotabule, které jsou ale o 4 miliony levnější
Systém firmy AŽD je přitom mnohem levnější. „Pokud bychom systém realizovali v Česku, cena by byla stejná," řekl HN mluvčí AŽD Jiří Dlabaja.
V Česku vyhrála tendr na 950 milionů korun společnost Kapsch. O část závazku se musela podělit s firmami, které ovšem sama vybrala. Kapsch pak postavil 30 tabulí, zbytek postavily vybrané firmy. V ceně tendru byly stavební práce, dopravní omezení, instalace dohledových kamer, čítačů dopravy nebo pokládání kilometry dlouhých kabelů. Kapsch se navíc musí o systém několik let starat.
V Ázerbájdžánu postavila AŽD 12 portálů přes osmiproudou dálnici. Cena tamějšího tendru byla 100 milionů korun. Dálnice vede z hlavního města Baku na mezinárodní letiště ke Kaspickému moři. V systému řízení jsou zároveň čítače, meteostanice a další přístroje.
Jedna tabule od firmy Kapsch tedy vyšla na 12 milionů korun. Složitější zařízení od firmy AŽD vyšlo v Ázerbájdžánu na 8 milionů.
Kapsch: Cenu zvyšují parametry tabulí a složitosti umístění v terénu
„O ceně rozhoduje spousta vlivů. Například typ a velikost železné konstrukce, samotná světelná tabule a její parametry, projekční a konstrukční práce, režie dopravních omezení, složitost umístění v terénu či délky napájecích a datových přípojek," tvrdí HN mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.
Děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek dodal, že důležitým faktorem je také rozsah zakázky. Pokud systém sbírá informace ze vzdálených míst, na ceně to přidává.
Související:
- Mýtné na okreskách je kravina, vzkazuje nástupci Šmerda
- Mýtné na silnice nižších tříd může vynést 3,2 miliardy korun
- Jihomoravský kraj už vytipoval silnice, kde se bude nově platit mýtné
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe