Podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy jsou to stále jen ojedinělá selhání. "Zákon o pozemních komunikacích, který pohyb nadměrných nákladů na silnicích upravuje, je postavený dobře," uvedl Novák. Pokud dopravce zásadním způsobem poruší podmínky převozu například tím, že sjede z předem dohodnuté trasy, hrozí mu sankce až půl milionu korun. Takováto pokuta je podle ministerstva dostačující i pro velké dopravce. V případě, že svým jednáním dopravce poškodí například most, může být navíc obviněn z trestného činu obecného ohrožení, dodal Novák.
Sankce pro řidiče nic neřeší
Přepravu nadměrných nákladů povoluje primárně ministerstvo dopravy. Pokud převoz nákladu může ohrozit bezpečnost silničního provozu, je potřeba i svolení ministerstva vnitra. Vloni ministerstvo dopravy schválilo 16.628 přeprav nadměrných nákladů, za letošní rok se na tuzemských komunikacích uskutečnilo už 15.131 průjezdů kamionů s nadměrným nákladem, uvedl Novák. Komplikace podobné těm z poslední doby se tak podle něj vyskytují jen výjimečně.
V rámci žádosti musí dopravce oznámit odkud a kam nadměrný náklad poveze, uvést počet náprav tahače, celkové rozměry soupravy a navrhnout nejvhodnější trasu pro přepravu. Tu poté ministerstvo dopravy konzultuje s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a dotčenými obcemi a zjišťuje, jestli je navržená trasa pro přepravu průjezdná. Pokud dopravce s nákladem jede na kratší vzdálenost, například jen v rámci obce či kraje, stačí pro povolení přepravy souhlas obecního, případně krajského úřadu. Musí ale používat výhradně komunikací druhých a třetích tříd, které jsou ve správě krajů. V každém případě by dopravce měl předem vědět, že se soupravou bude po navržené trase schopen projet, uvedl Novák.
Porušení podmínek, jako je například odbočení z trasy, se podle ministerstva řeší jako přestupek prostřednictvím správního řízení. Zpřísnění sankcí podle Nováka ministerstvo neplánuje. Neuvažuje ani o sankcionování řidičů kamionů, protože ti zpravidla za pochybení přímo zodpovědní nejsou. Samotní řidiči jsou podle něj zpravidla tlačeni dopravními firmami, aby například naložili rozměrnější náklad, a raději jsou ochotni riskovat, než by přišli o zaměstnání.
Foto: dalnice.ic.cz
Související:
Kamion je prvkem pokroku, připomíná Bártovi komentář
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp