A pokračuje: „Překvapeně jsem tvrdila, že jsem tou tramvají nejela, ale on trval na svém. Chvíli jsem se s ním dohadovala, ale on nechtěl ustoupit. Naštěstí jsem měla u sebe platnou tramvajenku, takže jsem mu jí už v zoufalství ukázala, a on mě nechal jít. Teď už bych asi postupovala jinak, ale tehdy jsem byla tak překvapená, že jsem hledala první možnost, jak se z té situace dostat. Později jsem si všimla, že pro některé revizory je běžné, že nekontrolují lidi v dopravním prostředku, ale až na ulici, když z něj vystoupí," doplnila své zkušenosti s olomouckým revizorem Jana.
Tříska: Stížností ubylo
Podobných případů existuje více. Jenže někteří lidé si takovéto jednání revizora nenechají líbit a třeba ho i fyzicky napadnou. Lze se jim divit? Všichni víme, jaké jsou naše povinnosti coby cestujících. Nevíme ale, jaké má pravomoci revizor. Co vše si může k pasažérům dovolit jsme zjišťovali nejprve v Dopravním podniku města Olomouce. „Pravomoci revizora se mírně řečeno blíží k pravomoci veřejného činitele. Jsou dané zákonem o drahách a o silniční dopravě. Nemůžeme cestujícího zatknout nebo spoutat. Můžeme ho ale následovat po veřejných prostranstvích," říká vedoucí přepravního a tarifního odboru olomouckého dopravního podniku Roman Tříska.
Podle něj počet stížností na revizory klesl od té doby, co jsou při přepravní kontrole využívány diktafony. „Před pěti roky jsem si na Úřadu pro ochranu osobních údajů vyžádal schválení, že naši zaměstnanci mohou být takto vybaveni. Jsou mi schopni potom doložit, jak proběhla kontrola a jak komunikovali s cestujícími. Od doby, co jsme tuto techniku zavedli, se stížnosti na chování revizorů téměř podařilo vymýtit. Lidé si dnes spíše stěžují na adekvátnost udělení přirážky. A pokud se přeci jen některá stížnost na chování revizora objevila, tak jsem shledal, že kontrola proběhla naprosto standardně," doplnil Tříska.
Pořiďte si diktafony také, radí mluvčí
Jenže revizor může snadno se záznamovým zařízením manipulovat. Není totiž povinen začít nahrávat hned po zahájení kontroly jízdenek. Může diktafon zapnout třeba až ve chvíli, kdy svým chováním vyprovokoval cestujícího k agresivnímu jednání. „Revizor nahrává až v případě konfliktu, použití záznamového zařízení je dobrovolné, s ohledem na podmínky stanovené Zákoníkem práce nelze jeho použití nařídit. Záznam tedy slouží v případě konfrontace jako důkaz o tom, že revizor postupoval správně," vysvětlila ParlamentnímListům.cz mluvčí olomouckého dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.
- Noční metro obsadily stovky lidí. Agresivita si vyžádala zákrok policie
- Metro rozváží noční flamendry. Bém: Kvůli lidem, ne volbám
Jestliže s tím cestující má problém, má se prý podle jejích slov vybavit vlastním diktafonem.„Pokud někdo nastupuje do našeho vozidla s tím, že cestuje bez jízdenky a očekává problémovou situaci, tak jediný způsob, jak tuto situaci zdokumentovat, když se obává, že revizor může diktafon zneužít, je vybavit se vlastním záznamovým zařízením," dodala Kopřivová.
Na další dotaz ParlamentníchListů.cz, zda je myšleno opravdu vážně, aby se lidé na jízdu tramvají nebo autobusem pro jistotu vybavili diktafonem, mluvčí zareagovala takto: „Přiznám se, že nehodlám ztrácet čas touto diskusí a nadále na toto téma polemizovat. Člověk, který omylem jede bez jízdenky, tak v rámci slušného chování svoji chybu uzná, nechá si vystavit záznam o nehodě a nedojde vůbec k žádnému problému. Problémové situace nastávají pouze u těch cestujících, kteří vědomě cestují bez jízdního dokladu," uvedla Kopřivová a naznačila, že dané informace zjišťujeme jen za účelem pomsty dopravnímu podniku.
Kubíček: Revizor může použít násilí
ParlamentníListy.cz proto oslovily advokáta, aby se k problematice revizorů vyjádřil. „Používání záznamových přístrojů k prokázání nějakého jednání je v zásadě možné, ten, kdo je nahráván a jehož hlas nebo podoba je zaznamenávána, by měl být o nahrávaní předem pro jistotu informován. Nahrávka sama o sobě může být důkazem, i v trestním řízení, ovšem je nutné jí pak přezkoumat, pokud nahrávaná osoba zpochybňuje její kvalitu či správnost. Nicméně těžko si pořídí diktafon ten, kdo nemá na jízdenku," říká advokát Kolja Kubíček.
Jaké jsou tedy pravomoci revizora podle zákona? „Revizor má právo zkontrolovat, zda bylo zaplaceno jízdné v příslušné výši a zjistit identitu osob, které porušují dopravní řád tím, že se účastní provozu dopravního prostředku bez zaplacení jízdného. Další pravomoci revizora se odvíjejí od obsahu přepravního řádu příslušného dopravního prostředku, který je vydáván jako součást smlouvy o přepravě příslušným dopravcem," vysvětlil JUDr. Kubíček s tím, že pokud cestující nepředloží platnou jízdenku a následně nesplní ani sekundární povinnost dle výzvy revizora buď následovat ho na vhodné pracoviště veřejné správy ke zjištění totožnosti, anebo setrvat na vhodném místě do příchodu policie, útočí cestující na zájem chráněný zákonem, kterým je ochrana majetkových práv provozovatele.
Více o revizorech ZDE
„V takovémto případě je nutná obrana ze strany revizora nebo jiné pověřené osoby přípustná, a to možností odvrátit tento útok zadržením cestujícího, který se pokouší utéct, a uniknout tak následkům jízdy bez platné jízdenky," dodává. Připouští však, že v příběhu zmiňovaném na začátku, se revizor správně nezachoval. „Revizor má nejprve požádat o předložení jízdenky, až pak může cestujícího zadržet."
Konfliktům se dá předejít
Většina konfliktních situací ale prý vzniká, jelikož lidé cestující bez jízdenky jsou již předem naladěni na agresivní chování, jelikož očekávají případné problémy. Tomu se však dá předejít.
„Představte si takovouto situaci. Sedím v metru a prochází revizor. Když mě požádá o předložen í jízdenky, tak se usměji a buď mu ji předložím, nebo řeknu, že jsem si jí zapomněl koupit. Pak se zeptám, co pro pana revizora mohu udělat ? Pokud mě požádá o OP tak mu jej s úsměvem podám. Myslíte si, že by vznikla nějaká konfliktní situace? Určitě ne," uzavřel advokát.
Většina revizorů jistě nepřekračuje své pravomoci, ale jsou i tací, kteří ano a proti těm existuje asi jediný způsob obrany, a to jít si stěžovat na příslušný dopravní podnik.
Více o dopravě ZDE
Čtěte více:
Mýtné na silnice nižších tříd může vynést 3,2 miliardy korun
Opava: Nové autobusy se představily veřejnosti
V Praze vyjedou autobusy s hybridním pohonem
Ilustrační foto: Zbyněk Pecák
autor: Petr Kupka