Doprava přijde o evropské miliardy kvůli předraženým stavbám

27.11.2011 18:03

Evropská komise v budoucnu neproplatí České republice silnice, jejichž stavba byla předražená. Podle informací z ministerstva dopravy se to týká například dálnice D8 přes České středohoří, která stála 8 miliard, nebo obchvatu Nymburka v hodnotě 8 miliard korun.

Doprava přijde o evropské miliardy kvůli předraženým stavbám

Celkem se výpadek evropského financování zatím týká čtyř staveb - kromě dvou zmíněných také křižovatky Sosnová u České Lípy a renovované silnice první třídy z Brna do Rajhradu.

Podezřelé vícepráce

Nekonvenční postup při financování některých zakázek ilustruje smlouva na stavbu dálnice D8 z července 2007. Konsorcium firem Eurovia, Metrostav, SMP a Berger Bohemia se zde zavazuje postavit šestnáctikilometrový úsek za 9,851 miliardy korun. Nekonvenční je přitom klauzule, podle které ministerstvo již předem počítá se započtením desetiprocentní klauzule na vícepráce.

Po započtení DPH se tedy mělo stavět za 10,5 miliardy, desetiprocentní rezerva na vícepráce, pak částku navyšuje na 11,7 miliardy. V databázi Státního fondu dopravní infrastruktury se však počítá s náklady 15,8 miliardy.

Vážný problém přitom spočívá především v tom, že cena víceprací 2,7 miliardy tvoří celých 25 procent původní ceny, přitom zákon o veřejných zakázkách připouští pouze dvacetiprocentní vícepráce. Právě to se nakonec stalo důvodem, proč z Bruselu na stavbu D8 nepřijdou žádné peníze, byť o ně ministerstvo již fakturou požádalo.

Není to ale jen plánovaný koncept víceprací, co pravděpodobně odporuje zákonu. Pokud byla desetiprocentní rezerva zakotvena ve všech smlouvách na dálnice z dob, kdy resort dopravy vedl Řebíček, figuruje na černé listině ještě dalších deset staveb, včetně úseku pražského okruhu D1 - Vestec. Jejich celková hodnota přitom šplhá až do výše 65 miliard korun, z toho 40 milionů by měla proplatit Unie.

Starý známý Viamont

Ze seznamu čekatelů na evropské dotace však budou vyškrtnuty i stavby, kterých se problém víceprací netýká. Týká se to například křižovatky v Sosnové, protože se během prací zvýšila plánovaná cena o celou třetinu. Brusel ministerstvo dopravy v minulosti řízené Alešem Řebíčkem podezřívá z toho, že zakázku v Sosnové ušilo na míru společnosti Viamont, která Řebíčkovi patřila před nástupem do funkce.

Čtěte také:

Klaus podpořil dostavbu dálnice D8. Označil to za veřejný zájem občanů

Dálnice D8 bude do roku 2015, slíbil Dobeš v Ústí

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: qot

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…