Podezřelé vícepráce
Nekonvenční postup při financování některých zakázek ilustruje smlouva na stavbu dálnice D8 z července 2007. Konsorcium firem Eurovia, Metrostav, SMP a Berger Bohemia se zde zavazuje postavit šestnáctikilometrový úsek za 9,851 miliardy korun. Nekonvenční je přitom klauzule, podle které ministerstvo již předem počítá se započtením desetiprocentní klauzule na vícepráce.
Po započtení DPH se tedy mělo stavět za 10,5 miliardy, desetiprocentní rezerva na vícepráce, pak částku navyšuje na 11,7 miliardy. V databázi Státního fondu dopravní infrastruktury se však počítá s náklady 15,8 miliardy.
Vážný problém přitom spočívá především v tom, že cena víceprací 2,7 miliardy tvoří celých 25 procent původní ceny, přitom zákon o veřejných zakázkách připouští pouze dvacetiprocentní vícepráce. Právě to se nakonec stalo důvodem, proč z Bruselu na stavbu D8 nepřijdou žádné peníze, byť o ně ministerstvo již fakturou požádalo.
Není to ale jen plánovaný koncept víceprací, co pravděpodobně odporuje zákonu. Pokud byla desetiprocentní rezerva zakotvena ve všech smlouvách na dálnice z dob, kdy resort dopravy vedl Řebíček, figuruje na černé listině ještě dalších deset staveb, včetně úseku pražského okruhu D1 - Vestec. Jejich celková hodnota přitom šplhá až do výše 65 miliard korun, z toho 40 milionů by měla proplatit Unie.
Starý známý Viamont
Ze seznamu čekatelů na evropské dotace však budou vyškrtnuty i stavby, kterých se problém víceprací netýká. Týká se to například křižovatky v Sosnové, protože se během prací zvýšila plánovaná cena o celou třetinu. Brusel ministerstvo dopravy v minulosti řízené Alešem Řebíčkem podezřívá z toho, že zakázku v Sosnové ušilo na míru společnosti Viamont, která Řebíčkovi patřila před nástupem do funkce.
Čtěte také:
Klaus podpořil dostavbu dálnice D8. Označil to za veřejný zájem občanů
Dálnice D8 bude do roku 2015, slíbil Dobeš v Ústí
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: qot