Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU

06.12.2011 12:01 | Zprávy

O udržení zřejmě nejmenší školy v České republice se snaží ze všech sil ředitelka a zároveň i jediná učitelka Olga Pulchartová. V jednotřídce v Líšťanech na severním Plzeňsku má ve třídě jen osm dětí. Jedná se o tři prvňáky, zbytek jsou druháci a třeťáci. Vedle ředitelky zajišťuje chod malé školičky ještě družinářka, která se stará o odpolední program dětí a také školnice, která mimo své povinnosti v poledne také vydává dětem obědy.

Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU
Foto: Richard Beneš
Popisek: Škola v Lišťanech
„Loni do naší školy chodilo jen sedm dětí, letos máme osm školáků. Vedle místních dětí z Líšťan k nám jezdí ještě děti z Hunčic a Luhova. I když se to někomu může zdát divné, tak já se denně přesvědčuji o tom, že i v těchto podmínkách poskytujeme našim žákům kvalitní vzdělání, škola má smysl a rozhodně stojí za ni bojovat," uvedla pro ParlamentníListy.cz Olga Pulchartová.

Šikana nehrozí

„Tím, že je tady malý kolektiv, máme daleko větší prostor k tomu, abychom se mohli dětem individuálně věnovat, což v běžných školách ani nejde. Tam se často potýkají se šikanou, nehezkým chováním mezi dětmi, starší učitelky a mladé začínající kantorky tuto situaci mnohdy nezvládají. Dalším trendem v současnosti je to, že když větším školám ubývají žáci, neváhají nabírat děti s různým mírným mentálním postižením a s různými vývojovými poruchami, kdy ještě nemusí chodit do nějaké speciální třídy. Školy si takové děti udržují, jen aby měly větší počet žáků. To potom vede k tomu, že učitelka nemá ve tří tři oddělení, jako je tomu u nás, ale má jich třeba pět, protože ty děti jsou buď hodně podprůměrné, průměrné a pak tam má nějaké hodně nadané. Z těch podprůměrných má několik dětí ještě různé problémy, vyžadující různý přístup. Může jít o dislektiky nebo o žáky s poruchami chování. Všechny tyto jevy se v té jedné třídě odrazí najednou a mnohé učitelky takovou situaci nezvládnou," vysvětluje Olga Pulchartová.

„Učitelé se ve třídě nemohou zároveň věnovat těm méně nadaným i těm více nadaným. Snaží se to nějakým způsobem korigovat, ale ten prostor, co tady máme my, ten oni nemají. My máme málo dětí, které navštěvují školu v klidném prostředí, všichni mezi sebou udržují hezké vztahy, neexistuje žádná šikana, všechno řešíme v klidu a děti se tady učí rády. Pokud děti nějakou látku nechápou, můžeme to s nimi vždy znovu procvičit. Něco takového není ve větších třídních kolektivech vůbec možné. To si většinou lidé neuvědomují a raději své malé děti dávají rovnou do velké školy, myslí si, že tím dětem nějak lépe pomohou, nechají je raději cestovat do 18 kilometrů vzdálení Plzně. U nás se děti takovým náročným situacím vyhnou, máme přehled o tom, co dělají, kde jsou," uvedla ředitelka nejmenší české školičky.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Josef Dvořák

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NP Šumava: Nedostatek vody zastavuje Splouvání Vltavy

22:03 NP Šumava: Nedostatek vody zastavuje Splouvání Vltavy

Hladina Teplé Vltavy na odečtu na Soumarském Mostě letos vykazuje rekordní hodnoty.