Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU

06.12.2011 12:01

O udržení zřejmě nejmenší školy v České republice se snaží ze všech sil ředitelka a zároveň i jediná učitelka Olga Pulchartová. V jednotřídce v Líšťanech na severním Plzeňsku má ve třídě jen osm dětí. Jedná se o tři prvňáky, zbytek jsou druháci a třeťáci. Vedle ředitelky zajišťuje chod malé školičky ještě družinářka, která se stará o odpolední program dětí a také školnice, která mimo své povinnosti v poledne také vydává dětem obědy.

Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU
Foto: Richard Beneš
Popisek: Škola v Lišťanech

„Loni do naší školy chodilo jen sedm dětí, letos máme osm školáků. Vedle místních dětí z Líšťan k nám jezdí ještě děti z Hunčic a Luhova. I když se to někomu může zdát divné, tak já se denně přesvědčuji o tom, že i v těchto podmínkách poskytujeme našim žákům kvalitní vzdělání, škola má smysl a rozhodně stojí za ni bojovat," uvedla pro ParlamentníListy.cz Olga Pulchartová.

Šikana nehrozí

„Tím, že je tady malý kolektiv, máme daleko větší prostor k tomu, abychom se mohli dětem individuálně věnovat, což v běžných školách ani nejde. Tam se často potýkají se šikanou, nehezkým chováním mezi dětmi, starší učitelky a mladé začínající kantorky tuto situaci mnohdy nezvládají. Dalším trendem v současnosti je to, že když větším školám ubývají žáci, neváhají nabírat děti s různým mírným mentálním postižením a s různými vývojovými poruchami, kdy ještě nemusí chodit do nějaké speciální třídy. Školy si takové děti udržují, jen aby měly větší počet žáků. To potom vede k tomu, že učitelka nemá ve tří tři oddělení, jako je tomu u nás, ale má jich třeba pět, protože ty děti jsou buď hodně podprůměrné, průměrné a pak tam má nějaké hodně nadané. Z těch podprůměrných má několik dětí ještě různé problémy, vyžadující různý přístup. Může jít o dislektiky nebo o žáky s poruchami chování. Všechny tyto jevy se v té jedné třídě odrazí najednou a mnohé učitelky takovou situaci nezvládnou," vysvětluje Olga Pulchartová.

„Učitelé se ve třídě nemohou zároveň věnovat těm méně nadaným i těm více nadaným. Snaží se to nějakým způsobem korigovat, ale ten prostor, co tady máme my, ten oni nemají. My máme málo dětí, které navštěvují školu v klidném prostředí, všichni mezi sebou udržují hezké vztahy, neexistuje žádná šikana, všechno řešíme v klidu a děti se tady učí rády. Pokud děti nějakou látku nechápou, můžeme to s nimi vždy znovu procvičit. Něco takového není ve větších třídních kolektivech vůbec možné. To si většinou lidé neuvědomují a raději své malé děti dávají rovnou do velké školy, myslí si, že tím dětem nějak lépe pomohou, nechají je raději cestovat do 18 kilometrů vzdálení Plzně. U nás se děti takovým náročným situacím vyhnou, máme přehled o tom, co dělají, kde jsou," uvedla ředitelka nejmenší české školičky.

Takto malá škola má ovšem podle slov ředitelky i některé nevýhody. Ve větších školách mají děti větší možnost vyžití v zájmových kroužcích, mohou se lépe věnovat výuce jazyků, ale i ve škole v Líšťanech existuje zájmová činnost a funguje v rámci družiny.

Dále čtěte:
MŠMT: Smlouvy s rodiči na školách už od září 
Dobeš chce trestat neukázněné děti. Vyhazovem ze školy

Přežíváme. Díky dotacím

„Díky projektu z EU dostáváme dotaci na vybavení školy, to se týká pomůcek i moderního vybavení tříd. Dostali jsme dotaci 300 tisíc korun, které přicházejí postupně. Zakoupili jsme různé přístroje, televizi do družiny, téměř každé dítě má k dispozici vlastní počítač, máme nové lavice, vybavení tělocvičny. Děti se učí z nových a nejmodernějších učebnic, které jsou k dostání. Díky tomu tady existuje obrovský potenciál, vybudovat tady ještě lepší školu, která by mohla mít více žáků. Nejdříve bych začala tím, že bych z jednotřídky udělala dvoutřídku. Časem bychom mohly mít jednu třídu s prvňáčky a s druháky, další třídu by navštěvovali třeťáci a čtvrťáci. Další možností, jak zlepšit zdejší úroveň školství je zavedení přípravného ročníku pro děti, které se chystají do první třídy, ale nejsou na to ještě úplně připravené," říká Olga Pulchartová.

Psali jsme:
Dobeš obnovuje zrušené školské osnovy. Za 300 milionů korun
Testy na základních školách budou hlídat kvalitu škol

„Pokud si někdo myslí, že se pro takový typ školy obtížně hledají učitelé, tak jsou na omylu. Stále sem chodí kantoři, kteří by měli zájem u nás učit. Obecní úřad nám doplácí peníze na chod školy i na platy a musím konstatovat, že paní starostka je velmi vstřícná. Líbilo by se jí například vybudovat v budově školy také mateřskou školku, která zde není, ale na to už nejsou peníze. Určitě by bylo zajímavé, kdyby k nám do školy chodili na praxi studenti pedagogické fakulty, aby věděli, jak funguje malá škola," říká ředitelka.

„Velmi mě mrzí, když lidé, kteří si v obci postavili nové domy, vozí své děti raději do školy v Plzni a myslí si, že pro jejich potomky tato škola není ideální. Vůbec neví, o co vlastně přichází," dodala Olga Pulchartová.

Více o školství čtěte ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Josef Dvořák

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…