František Matějka: Kdyby jen George Orwell tušil, co tu bude, až tu nebude

05.07.2012 9:05

Ročně je v EU prodáno cca 13 milionů nových aut. Brusel se rozhodl, že nám v nich zachrání více našich životů. Jak? Povinným automatem, který bude sám volat a odposlouchávat, aniž byste chtěli.

František Matějka: Kdyby jen George Orwell tušil, co tu bude, až tu nebude
Foto: facebook
Popisek: František Matějka

Tak nejdřív několik čísel, abychom byli v obraze. V roce 2001 přišlo o život při dopravních nehodách na silnicích po celé EU 54.352 lidí. To měla Unie 15 členských států. V roce 2011, tedy při počtu 27 členských států, jsme měli na silnicích celkem 30.108 mrtvých. To je sakramentský úbytek. V České republice bylo navíc loni dokonce nejméně mrtvých na silnicích za posledních 60 let. Aut je na silnicích EU každý rok víc, řidičů je víc, najetých motokilometrů je víc, a přesto je stále méně obětí na životech. Jenže vyprávějte to v Bruselu.

„Musíme znásobit společné úsilí jak na unijní, tak na národní úrovni, jinak EU riskuje, že se jí nepodaří snížit počet mrtvých na silnicích do roku 2020 o polovinu proti roku 2001,“ uvedl výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy z Bruselu, což je tzv. nezisková organizace – takže si jí platíme všichni povinně a to za to, že prý „usiluje o snižování počtu usmrcených a zraněných osob v dopravě v rámci celé Evropy“. A jak chce tohoto ambiciózního cíle dosáhnout? Mimo jiné také povinným systémem eCall, který by měl být ve všech nových vozidlech prodaných v EU a to již od roku 2015. V případě vážné dopravní nehody (pojem „vážná“ přitom zařízení vyhodnotí samo bez zásahu člověka a jeho vůle) se automaticky spustí a spojí přímo s tísňovou linkou 112. Součástí služby eCall má být dálkově kontrolovatelný hlasový prostorový přenos zvuku z automobilu a automatické monitorvání pozice skrze GPS. Má ještě v dnešní době smysl psát něco o odposleších, špiclování a lidském faktoru?

Už dlouho platí, že George Orwell byl v porovnání s EU naprostým břídilem. Kdyby jen tušil, co tu bude, až tu nebude. Bez zohlednění nákladních vozidel, ale i těch zemědělských a průmyslových, nad kterými v Bruselu uvažují také, to je při průměrné povinně utracené ceně cca 6.000,- Kč za jedno zařízení celkem 78 miliard ročně. Po finančně náročném období podpory větrníků, slunečních panelů, řepky a jiných tunelů se zase někdo probral a vymyslel, jak lidi připravit o nějaké další prachy. A když to nejde z daní, stačí to lidem přikázat jako povinnost. Zkrátka si nějaká nová (a to ještě nová jen možná) parta řekla, že když jí povinně budeme muset při koupi každého nového vozu dát ročně celkem 78 miliard, bude jim fajn.

Přemýšlím, v čem by se tak vyplatilo „podnikat“ příště. S Bruselem za zadkem a zaručeným ziskem je to přece hračka. 

Psáno pro blog idnes.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: František Matějka

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ukrajina? Putin schválně brzdí. Francouzský generál mrazí

8:31 Ukrajina? Putin schválně brzdí. Francouzský generál mrazí

„Myslím, že Ukrajina postupně směřuje ke katastrofě,“ uvedl vysloužilý francouzský generál Dominique…