Gigantická stávka: V létě zkolabuje země, nepojede MHD, vlaky, nic

18.05.2011 14:23

Stávka v dopravě, která dosud nebyla. Jaroslav Pejša jako slabý vůdce železničních odborů, ustupující vládě. A k tomu možná ještě zemědělci na magistrále. Bývalý šéf OS železnic Jaromír Dušek ParlamentnímListům.cz nastínil, co by se v Česku mohlo udát začátkem léta. Bude prý pěkně horké.

Gigantická stávka: V létě zkolabuje země, nepojede MHD, vlaky, nic

"Odborář Pejša že zastaví železnici? Tak to asi těžko," říká bývalý šéf odborářů na železnici a zatím jediný člověk, kterému se v novodobé historii ČR podařilo zastavit české vlaky. Jaromír Dušek je tvrdými výroky pověstný, legendárním se stal jeho strach ohnout se na chodbách sídla ČD pro tužku, neboť dráhy prý ovládá tzv. "růžová lobby". Tentokrát střílí do vlastních řad a zároveň avizuje budoucí protivládní protestní akci, která prý změní pohled Čechů na to, co rozumět pod pojmem "velká stávka v dopravě."

Dušek opět o zadcích

"Mně přijde vždycky podezřelé, když hlásá něco pan Pejša, který v uplynulých letech vždycky zalezl do zadku každému managementu ČD a každému premiérovi, podepisoval memoranda, jenom hrozil a nikdy nic neudělal. Bojím se, že opět mystifikuje své členy a jsem zklamán," kritizuje Dušek svého nástupce. Koalice dopravních svazů prý již delší dobu chystá společnou akci. "A pak vystartuje Pejša jako neřízená střela a hlásá něco o stávce na železnici. Přitom ostatní kolegové z dopravních svazů nemají o jeho úmyslech ani páru. Pan Pejša samozřejmě není schopen zastavit železnici a vůbec na to není připraven. Mám kontakty na lidi, pracující na pozicích, ze kterých se dá ta železnice zastavit. Moc dobře vím, že svým lidem na těchto postech říkal asi před měsícem, že stávkovat se nemůže. Říkal, že železničáři mají hypotéky a půjčky a kvůli stávce by je nemohli splácet," tvrdí o svém rivalovi Dušek.

Čtěte také:
Odbory nechtějí zákeřné reformy. V sobotu to prý dokáží
Odborář Středula narovinu: Lidi se naštvou a bude zle
Dopravní odbory chtějí jednat s Nečasem. V rezervě mají stávku

Známý odborový předák, který svého času dokázal solidně potrápit tehdejšího premiéra Klause, se ParlamentnímListům.cz pokusil nastínit, proč podle něj nynější šéf železničářských odborů záměru proti vládě stávkovat spíše škodí.

"Začátkem roku tvrdil, že společně s dalšími odbory v dopravě do toho OSŽ půjde, myslím tím do stávky, pak najednou nastalo hluché období, kdy nás obeslal s tím, že OSŽ svolává programovou konferenci, což bylo další alibi k tomu, aby nemuseli rozhodovat. OSŽ se ale neúčastnil ani našich jednání. Pak ale najednou po prohlášeních Kalouska vystartoval jako neřízená střela a ke stávce najednou nepotřeboval ani tu programovou konferenci," řekl ParlamentnímListům Dušek. Pejšu a různá prohlášení jeho odborářů prý nelze brát příliš vážně.

Kontroverzní Jaromír Dušek:
Že na odbory se**? To jsem neřekl. Ať se Dušek omluví, zuří Tvrdík
Odborář Nečasovi: Sepiš demisi. A dones ji tomu, co krade pera

Pejša: Od něj už nic jiného nečekám

"To je ale hloupost. Pan Dušek se velmi plete. Pokud vím, jeho odborový svaz tvoří několik stovek lidí v severních Čechách. založil si ho poté, co mu nevyšel pokus o návrat do čela OSŽ. Já už od něj nečekám nic jiného," potvrdil ne zrovna ideální osobní vztah mezi oběma muži šéf OSŽ Jaroslav Pejša. To, že se jeho OSŽ podílí na v tichosti připravovaném projektu obří dopravní stávky už od začátku roku, potvrzují i výstupy z odborářských jednání. Pejša je pod nimi podepsán, což prý dokládá, že se klíčových jednání o podobě stávky účastnil. Větší hloupost než Duškem zmíněné blokování stávky kvůli hypotékám a půjčkám železničářů prý dosud neslyšel.

Podle Jaromír Duška prý koalice dopravních odborových svazů chystá blíže nedefinovanou velkou akci bez ohledu na to, zda na ní budou Pejšovi železničáři nějak spolupracovat. "Nyní to vidím v řádu týdnů, kdy společně koalice dopravních svazů začne stávkovat. Bude to zdaleka nejhorší stávka, kterou tato země zažila," hrozí vládě Dušek. Pro představu, jaký by akce mohla mít rozsah, odborářská legenda devadesátých let naznačuje, kdo všechno by mohl v rámci dopravácké akce stávkovat. "Kamiony stojící na dálnici, nejezdící MHD, vlaky, linkové autobusy... Myslím, že začátek léta bude v této zemi hodně horký, na citlivých místech se nám možná podaří zablokovat dopravu na silnici i železnici," slibuje Dušek s tím, že o některých opatřeních zatím raději nemluví. "Ale zkuste si představit, že to máme domluvené s dvaceti kolegy z dopravních svazů a zúčastní se i zemědělci," naznačuje posléze.

Zamrzlá doprava a seno na Magistrále?

Smělý plán dopravních odborů potvrdil ParlamentnímListům.cz i Pejša, samozřejmě s tím, že "jeho" železničáři jej podpoří svou účastí. Kdy by ale dopravní Armagedon měl propuknout, určit nedokáže. "Důležitým momentem je jednání Tripartity 20. května. Tam se pokusím zařadit do programu jako mimořádný bod opatření pana ministra Kalouska, který chce sebrat krajům 2,9 miliardy na regionální dopravu. Dále pak je v pondělí ještě jednání dopravní komise Tripartity. Pokud ale nedosáhneme dohody, máme skutečně domluvenou velkou akci s kolegy v dopravě. Nebudou stát jen vlaky ale i tramvaje a autobusy, městské i linkové. Navíc do toho s námi jdou i zemědělci, kteří jsou známí tím, že občas vysypou balíky sena na Magistrálu," potvrzuje Duškovy zdánlivě megalomanské hrozby jeho rival. Stávka bude podle Pejši zprvu jednodenní. Pokud ale nebude reakce, můžeme přitlačit, finální fáze může být časově neomezená.

Lídr odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství ČR Jan Rejský pak ParlamentnímListům.cz řekl, že dopraváci jsou schopni v nynější fázi příprav spustit celou akci do týdne. "Horké léto" podle Duška by tak mohlo nastat už během příštího víkendu, pokud by jednání Tripartity zkrachovala podobně jako 21. dubna, kdy zástupci odborů z jednání odešli.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Mašek

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…