Kudla v kapse se mi otvírá, je to nezákonné. ODSák potápí vlastní vládu

14.05.2013 12:50

Vláda na začátku týdne odstartovala reklamní kampaň, kterou se snaží občany nalákat do druhého pilíře důchodové reformy. Její součástí je i spot s hercem Janem Antonínem Duchoslavem alias Viki Cabadajem z filmu Sněženky a machři. I ve vládní koalici se však objevuje zděšení a dokonce výzvy k vyšetřování, kdo s takovým nápadem vůbec přišel.

Kudla v kapse se mi otvírá, je to nezákonné. ODSák potápí vlastní vládu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Boris Šťastný

Spot má být pouhým začátkem rozsáhlé náborové akce, neboť vláda si zaplatila inzerci též na internetu a v tištěných médiích. Celkem má být na propagaci druhého pilíře investováno dvacet milionů korun. Původně přitom vláda chtěla do reklamy investovat pouhé dva miliony a nechat ji spíše na penzijních fondech. Minimální zájem veřejnosti ji však přinutil strategii změnit.

„Možná si říkáte, že pět set korun není moc, že mi brzo dojde šťáva,“ vykládá v reklamě herec Duchoslav, zatímco sledujeme, jak u benzinové pumpy natankoval za pět set a pak mu jeho vůz zastavil uprostřed polí. „V důchodu nám dojde šťáva všem,“ varuje dále. Pak však nachází řešení: „Odkládejte si stranou třeba pět set korun na důchodové spoření, a stát Vám k tomu každý měsíc přidá dalších 750,“ slibuje, zatímco sledujeme, jak k jeho vozu s kanystrem přibíhá úředník v kravatě a doplňuje nádrž. „Zkrátka jeden a půl krát tolik,“ upřesňuje herec štědrost státní podpory.

„Ale jestli je Vám nad třicet pět, máte šanci zajistit si klidnou budoucnost jen do třicátého června,“ vyzývá herec od volantu.

Reklama se v médiích objevila v pondělí a okamžitě se stala předmětem zájmu Rady pro reklamu. Existují totiž pochybnosti o informacích, které jsou v ní uvedeny.

Výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný uvedl, že rada již obdržela na propagační spot stížnost. „Tato stížnost byla podnětem k zahájení procesu, na jehož konci rozhodneme, zda je reklama v souladu s naším Etickým kodexem, nebo není. Doufáme, že výsledek bude vynesen během několika týdnů,“ uvedl pro iDNES.cz.

Prvním krokem je, že rada oslovila zadavatele reklamy, aby se k obviněním vyjádřil. Následně vše posoudí Arbitrážní komise Rady pro reklamu. Její rozhodnutí sice nemůže vést k nějakým sankcím, ale má takovou autoritu, že se mu zadavatelé inzerce v drtivé většině případů podvolí.

Vyhlídky vládní reklamy podle Lidových novin ještě zhoršuje fakt, že arbitrážní komise nedávno označila za neetickou reklamu Penzijní společnosti České pojišťovny. Její sdělení přitom bylo takřka identické s poselstvím vládního klipu. „Nechte si ke každé své tisícovce dát patnáct stovek od státu,“ říkalo se v reklamě.

Námitky směřují především k faktu, že v reklamě se nezmiňuje, že vstup do druhého pilíře bude spojen se snížením státního důchodu z prvního pilíře.

Hlas z opozice: Tohle už přesahuje všechny meze

„Pokud to není přím podvod, tak je to silně zavádějící informace. Míra demagogie vlády přesahuje všechny meze,“ uvedl pro Lidové noviny rozčíleně stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek. Jen potvrdil, že sociální demokraté chtějí po vítězných volbách celý druhý pilíř zrušit. I člen Národní ekonomické rady vlády Jiří Rusnok, který se problematikou penzí zabývá, si myslí, že klienti by měli dostat úplné a plnohodnotné informace. „Jinak je to nefér,“ říká.  

Vláda však trvá na tom, že reklama neetická není. Podle ní musí reklama být stručná a jasná a případné detaily vstupu do druhého pilíře si zájemci mohou zjistit na speciálním webu. „Cílem reklamy bylo motivovat lidi, aby se o důchodové spoření začali zajímat,“ uvedl mluvčí kabinetu Jan Hrubeš.

Jak však zjistily Lidové noviny, ani web Klidnabudoucnost.cz, který je v reklamě inzerován jako zdroj informací, neupozorňuje na snížení státního důchodu při vstupu do druhého pilíře. Tuto informaci se zájemce dozví pouze z oficiálního webu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Ekonomka Markéta Šichtařová, která má k provedení důchodové reformy dlouhodobě řadu připomínek, je zvolenou formou reklamy překvapena: „Ti, co mají obavy, zde nezískají pocit, že se dozvěděli objektivní informace, tedy i negativní. Nemyslím si, že to přesvědčí i ty, kteří dosud váhají, a že se najednou jejich počet na základě této kampaně zdesetinásobí,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Šichtařová.

Navíc se obává, že v tuto chvíli už masivní marketingová akce důchodovou reformu moc nezachrání a může se jednat o zbůhdarma vyhozené peníze. „Překvapivé je, že takto masivní propagace přichází až v polovině května, namísto toho, aby přišla už 1. listopadu loňského roku nebo 1. ledna. Otázkou také je, zda to nejsou vyhozené peníze v tuto chvíli, kdy se ukázalo, že druhý pilíř mnoho budoucích penzistů příliš nenalákal,“ uvedla ekonomka.

Šťastný: Mně se vždycky otevírá kudla v kapse

Nelibost akce vzbudila dokonce i ve vládní koalici. Podle poslance ODS Borise Šťastného je hrozivé už to, že se za miliony z veřejných peněz provádí marketing. „Politici mají přístup do médií a jejich marketingem by měla být tisková konference. Když sleduju, jak se tady investují miliony do propagace nějakých politických myšlenek, tak se mi otevírá kudla v kapse,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Boris Šťastný.

„Mělo by se vyšetřit, kdo rozhodl o tom, že se tu soukromým společnostem a jejich produktům udělá za peníze daňových poplatníků taková reklama. Ty firmy z toho mají zisk a my jim tady ještě platíme marketing. To už mi přijde přímo za hranou zákona,“ uvedl Šťastný.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

15:15 Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

Kniha Spiknutí, která byla v minulém týdnu v pražském Arcibiskupském paláci slavnostně uvedena na tr…