Liberální muslim Lhoťan: Bití žen neuznávám. Ani popravy gayů

20.02.2011 0:00

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR Lukáš Lhoťan je český liberální muslim, který se domnívá, že islám je mírumilovné náboženství, které je však fanatiky dezinterpretováno. Kvůli tomu se i rozešel i s některými českými muslimy, kteří podle něj podporují terorismus. Připouští však, že v současnosti je ortodoxní verze islámu v muslimském světě velmi silná.

Liberální muslim Lhoťan: Bití žen neuznávám. Ani popravy gayů




Co děláte obvykle o půlnoci ze soboty na neděli?

Občas bývám ještě v práci. Většinou sedím u sebe doma a čtu si nebo se dívám na internet.

Co večer pijete. Jako muslim asi alkohol nemůžete...

Alkohol? No tak jsem obyčejný člověk a velice výjimečně se napiju s přáteli, ale alkohol většinou nepiju, protože já mám od malička odpor k alkoholu, protože taťka byl alkoholik, takže mě ten alkohol ani nepřitahuje. Jinak večer piju nějakou minerálku nebo když jsem doma u mamky čistou vodu.

Psali jsme:
Čeští muslimové podporují terorismus, šokoval jeden z nich

Nezakazuje ale islám pití alkoholu, například vína?

Tak islám podle verše v Koránu říká nepřibližujte se k alkoholu, protože to není pro vás dobré, protože přece jenom ten alkohol má dobré i špatné stránky, a ne každý člověk je schopen se udržet a nestát se závislákem a alkoholikem. Takže ortodoxní islám říká, že alkohol je zakázaný, liberální islám říká, že se jenom nedoporučuje.

Teď se pomalu dostáváme k tomu, co je to doopravdy islám. Vy tvrdíte, že islám je mírumilovný či že pouze určitá větev v islámu je mírumilovná?

Já si myslím, že islám je jenom nálepka. Že to jsou lidé, kteří z toho náboženství dělají buď mírumilovnou, nebo agresivní věc. Já tvrdím, že v islámu jsou mírumilovní i agresivní lidé.

Tak je to jedno náboženství, nebo to je více náboženství? Je ten muslim, který prosazuje právo šáría jako právní princip státu, malý džihád, čili násilné šíření víry, vaším muslimským spolubratrem, nebo není?

Podle mého názoru takový člověk je muslim, protože vyhnat ho z islámu může jenom Bůh, ale podle mého názoru koná špatně. Je to radikál, který przní to náboženství a przní poselství islámu.

Ale takový člověk se přece drží poselství, které je v Koránu, který je podle většiny muslimů, vy byste řekl asi ortodoxních, doslovným zápisem slov Boha - Alláha. A v Koránu přece takové konkrétní věci, které vyzývají k násilí, které vyzývají k ustavení celosvětové nadvlády islámu-ummy pod nadvládou šáríi, jsou. Jak vy tedy můžete tvrdit, že ten člověk przní islám, když se chová podle veršů Koránu a podle toho, co dělal prorok Mohamed?

Protože ty tresty a ty výzvy k násilí jsou jeho interpretací textu Koránu, která vychází z jeho názorů a z jeho přijetí tvrzení, co měl Mohamed a jeho druhové říci, což je velmi pochybné, protože Korán jako takový, abyste ho pochopil, potřebuje lingvistické vysvětlení, historický kontext a vysvětlení posloupnosti, což tito lidé, nazvěme je extremisty, nedělají. Oni se chovají tak, že na tom ukájejí své pudy. Podle jednoho z názorů za ta staletí existence islámu do něho pronikly myšlenky z Baalova kultu, který v té době byl na Blízkém východě uctívaný, a dnešní interpretace islámu v podobě ortodoxního islámu je vlastně soupeřením mezi islámem dle milosrdného Boha a islámem dle toho ďábla, Baala.

Ale prorok Mohamed přece šířil víru násilím a v hadísech máme příklady toho, jak bylo velmi krutě nakládáno s poraženými. V Koránu jsou verše, které vyzývají k násilí a jsou to ty verše, které pocházejí z mladšího období. Oba víme, že existuje princip, že novější verše nahrazují ty starší a ty novější jsou ty agresivnější (Korán, súra 2:106 „Kdykoli zrušíme verš nějaký či dáme ti naň zapomenout, přineseme jiný, lepší anebo podobný").

Tato interpretace koránského textu a posloupnosti veršů a podobně je věc, kterou vytvořila muslimská ortodoxie a její duchovní, aby mohli snadněji manipulovat s Koránem, kdy jim to vyhovuje. Ale podle skutečného Koránu neexistuje rušení veršů. Existuje pouze to, že je potřeba ten verš studovat a snažit se ho vysvětlit. Například co se týče toho násilného chování k jinověrcům, tak se tvrdí, že Mohamed to dělal a propagují to i mnozí muslimové. Známe ty teorie o tom, jak byly vyvražděny ty židovské kmeny. Moderní historie na základě zkoumání důkazů zpochybnila autentičnost těchto tvrzení. Že toto se s největší pravděpodobností vůbec neudálo a že je to podvrh, který byl dodán později, vlastně ve chvíli, kdy se ti tvůrci dnešního islámu snažili z islámu udělat protiváhu proti židům a křesťanům.

To je hezké, ale jak můžete třeba mírumilovně interpretovat verš Súra 47:4 „A když se střetnete s nevěřícími, udeřte je do šíjí, a až jim způsobíte úplnou porážku, pevně je spoutejte!"

Tento verš hovoří o situaci, kdy Bůh muslimům dovolil vést boj ale pouze v sebeobraně. Neměli by přehánět, neměli by se dopouštět násilí a ukrutností. Ale pokud se nějaký radikál rozhodně vytrhnout tento verš z kontextu a postavit na něm svou expanzivní ideologii, tak to bohužel udělá.

No, ale tady máme další verše. Súra 60:1: „Věřící, kdo projeví nevěřícím lásku, ten zbloudil z cesty přímé". Nebo Súra 4: 59: „Věru ty, kdož neuvěřili v Naše znamení, My v ohni sežehneme, a kdykoliv vyschnou kůže jejich , vyměníme je za jiné, aby tak trestu okusili. A Bůh zajisté je mocný a moudrý". Či  Súra 5:37: „A odměnou těch, kdož vedli válku proti Bohu a Jeho poslu a šířili na zemi pohoršení bude věru to, že budou zabiti nebo ukřižováni či budou jim useknuty jejich pravé ruce a levé nohy a nebo budou ze země vyhnáni." A tak by se dalo pokračovat dál.

Toto bych opravdu musel porovnat s tím arabským originálem. V takovémto překladu to neznám. Toto je podle mě špatná interpretace.

V tom případě byl islám mylně interpretován již od samého počátku, protože víme, že islám se v historii násilím šířil a státy, kde islám zakotvil, tyto principy jako právo šáría, potlačování židů a křesťanů, uznávaly a praktikovaly. Víme, že velké muslimské říše, arabská i turecká, byly agresivní, expanzivní a netolerantní vůči lidem jiné víry.

Ano. Už na začátku, od chvíle, kdy zemřel Prorok Mohamed uvnitř muslimské komunity začal obrovský zápas o to, jak vlastně interpretovat jeho poselství a to, co měl Bůh prostřednictvím Mohameda předat lidem. A byly tam proudy jak násilné, tak ty umírněné. Tento zápas trvá více než 1440 let a bude trvat dál až do konce světa.

Ale uznáváte, že islám, jak ho interpretujete vy, je spíše v menšině a jeho ortodoxní interpretace převládá v arabském světě, v Africe, na Blízkém východě.

Souhlasím s tím, že ty vlády a ty duchovní, kteří jsou pod vládami, prosazují konzervativní islám....

...obyvatelstvo také...

U toho obyvatelstva bych ale opravdu nechtěl hovořit o většině, či o menšině, protože si myslím, že to nikdo neví. To by se ukázalo až ve chvíli, kdy by se těm lidem dala svoboda rozhodování.

Víme ale, že například když v Alžírsku proběhly demokratické volby, tak tam vyhrála Islámská fronta spásy. V Iráku po odstranění sekulárního Saddáma Husajna také narostla moc ortodoxních muslimů.

Samozřejmě, že uznávám to, že v dnešní době, v dnešní situaci, kdyby tam byly svobodné volby, tak by to nejspíše vyhráli ti radikální islamisté. Jsem ale přesvědčen o tom, že stejně tak jako v Evropě v různých obdobích vítězily různé názory, tak podobně to probíhá v muslimském světě. Jsem přesvědčen, že i muslimský svět jednou pochopí, že radikalismus k ničemu nevede.

Vy jako takzvaný liberální muslim uznáváte právo šáría jako princip, dle kterého řídíte svůj život a jímž by se měl řídit stát?

Podle mě je šáría koncept, který za 1400 let postupně vytvořili muslimští duchovní. Pokud se chceme navrátit k původnímu významu slova šáría, tak pro mě je to duchovní otázka, ne otázka nějakých venkovních trestů nebo nějakého nucení druhých lidí, aby dodržovali něco, co nechtějí. To pojetí ve smyslu státoprávního systému by byla největší chyba, protože tento systém vytvořili lidé, ne Bůh, i když oni ho připisují jemu. Vytvoření teokratického systému podle šáríi by byl definitivní konec islámu.

Konkrétní příklady šáríy. Trest smrti za homosexualitu uznáváte?

Ne.

Bití žen?

Ne.

Bití žen ale v Koránu je. Súra 4:34 praví: „A neposlušné ženy bijte !"

V Koránu je pasáž, která se interpretuje ortodoxně, jak to říkáte vy. Ale teď vám to neřeknu z hlavy, ale existuje vědecká studie na arabskou lingvistiku, která říká, že to nemá vůbec nic společného s bitím, ale že manželé spolu nemají spát, pokud spolu mají rozpory. Ale to bych vám musel dohledat. S bitím žen nemohou souhlasit. To je něco, co omezuje základní lidská práva. Muž a žena jsou rovnoprávné bytosti.

Koláž: hns

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

15:15 Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

Kniha Spiknutí, která byla v minulém týdnu v pražském Arcibiskupském paláci slavnostně uvedena na tr…