Na hlavy politiků se po mši za Kryla snesla drsná kritika. Podívejte se

02.03.2014 10:01

REPORTÁŽ Píseň Demokracie. Téměř celou ji ocitoval otec Prokop v bazilice svaté Markéty v Břevnovském klášteře v Praze. Konala se tam totiž mše za jejího autora, básníka s kytarou, Karla Kryla. V pondělí uběhne již dvacet let od jeho smrti. Z politiků, kteří si ho tak rádi berou do úst, se zúčastnil jen předseda KDU - ČSL Pavel Bělobrádek. Hlavní média nedorazila.

Popisek: V kostele sv. Markéty v areálu Břevnovského kláštera se konala mše k 20. výročí úmrtí Karla Kryla

„Tady je jako v márnici," poznamenal rozzlobeně jeden z důchodců v bazilice svaté Markéty v Břevnovském klášteře v Praze a klepal se dál zimou. V tu chvíli se již kostel začal plnit lidmi. Zanedlouho totiž začala zádušní mše za jednoho z nejúžasnějších autorů protestsongů Karla Kryla. Politici o něm rádi hovoří jako o člověkovi, který vývoj naší země tušil již před dvaceti lety. Nikdo z těch vysoko postavených politiků, až na Pavla Bělobrádka, však ve čtvrtek večer nedorazil.

Bělobrádek o Krylovi

ParlamentníListy.cz vyzpovídaly šéfa KDU - ČSL a místopředsedu vlády Pavla Bělobrádka již před vstupem do baziliky. K odkazu „básníka s kytarou" řekl toto: „V roce 2009 jsem o tom napsal blog. I dnes může být zrcadlem mnohým z nás. Článek jsem nazval ,Co v nás zbylo z Karla Kryla, třicátníci?'. V době revoluční a porevoluční jsem jako třináctiletý vnímal jeho písničky. Postupem doby upadal v nemilost, protože byl rebelem proti neoliberálním přístupům, a dodnes se ukazuje, že měl v mnohém pravdu. Přestože nebyl vzorným katolíkem a zůstal rebelem anebo půlkacířem, jak se o něm psalo, tak pořád byl člověkem, jehož dílo bude stále aktuální. Vždy šel ke kořenům problému a uměl popsat hlavní nešvary společnosti, které jsou pořád stejné a zůstávají. Je dobré si je vždy uvědomit."

A jak vnímal fakt, že se Kryl ke konci života, byť kriticky, přimkl k sociální demokracii Miloše Zemana? „Nedivím se tomu. Spousta lidí byla zklamána. Nicméně si neuvědomili, že přístup, který měla ODS Václava Klause, byl chybný a dodnes se ukazuje, že systém privatizace a přechod k demokracii měly spoustu nešvarů. Vygenerovalo nám to zbohatlíky, co získali zdarma od státu obrovské majetky, a lidé na kuponové privatizaci nezbohatli, právě naopak. V mnoha směrech byl Kryl i prorokem. To, že se upnul k sociální demokracii, mě mrzí, protože v roce 1968 chtěl vstoupit do lidové strany. Takže něco bylo špatně i v tom smyslu, ale věřím, že se z toho můžeme poučit. Třeba viděl o něco dál. To, že neoliberální přístup nepřináší lidem štěstí a že peníze nejsou všechno, je jeden z odkazů Karla Kryla," uvedl Bělobrádek pro ParlamentníListy.cz.

MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA

• KDU-ČSL
  • originální osobnost, konečně,jako každý člověk
  • poslanec

Poselství z baziliky

Na mši za Karla Kryla dorazili kromě Bělobrádka ještě senátor za ODS Petr Bratský a jeden z bratrů Svobodů. Reportér ParlamentníchListů.cz nedokázal rozklíčovat, jestli šlo o bývalého ministra zahraničí za KDU - ČSL Cyrila Svobodu anebo jeho jednovaječné dvojče Josefa. Kolega fotograf mu pak sdělil, že šlo na devadesát procent o Josefa Svobodu. Ostatní politiky reportér nezaznamenal, jakož ani reportéry hlavních médií. Některá z nich ostatně na mši upozorňovala celou sobotu.

„Tento muž nám všem po léta ukazoval pravou stupnici hodnot," začal Prokop Siostrzonek alias otec Prokop, od roku 1990 převor Břevnovského kláštera. U sloupu baziliky se nacházela malá upoutávka na koncert za Karla Kryla v Lucerně, kde vystoupí třeba Tomáš Klus anebo Aneta Langerová. Otec Prokop mluvil o tom, že bychom si neměli dělat starosti o zítřek, protože ten přinese svoje vlastní starosti. Ostatně, mluvilo se hlavně o plynoucím čase. „Zanedlouho uběhne pětadvacet let od doby, kdy jsme získali svobodu a samostatnost. Bylo to však příliš snadné. Kryl to pochopil na začátku dvacátých let," sdělil otec Prokop a ocitoval verše z písně Demokracie.

Je to ostuda

„Místo srdce břicho má a místo duše tlamu. Dnešek možná takto vypadá, ale uvidíme, co přinese do budoucna. Musíme se snažit o to, aby básník, jenž tato slova zpíval před dvaceti lety, je nezpíval nadarmo," doplnil Siostrzonek. Nakonec dodal: „Pravda bez lásky je nesnesitelná, až tvrdá. Láska bez pravdy se může stát i lží." Tak se zakončila mše za autora protestsongů, které i dnes mají svou váhu. Bazilika byla v tu chvíli skoro plná. Venku před chrámem postávali tři žebráci. Hřbitov, kde má Karel Kryl hrob, už byl zavřený, ale před ním plála svíčka, která osvětlovala jeho text. Pravdivý text.

Když jsme s fotografem tramvají odjížděli a bavili se o tom, proč na mši nepřišlo více politiků, obrátila se na nás blonďatá dívka a zasmála se: „Je po volbách. Ti šmejdi, co si Karla berou do huby, tady léta podvádějí všechny. Je to ostuda politiků. On nepodváděl nikoho. Zpíval pravdu a už při složení Demokracie naznačil, že jsme v úplný prdeli," komentovala.

• Další reportáže ParlamentníchListů.cz ČTĚTE ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Jan Rychetský

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: