Okamura protestuje proti nařčení z netransparentní kampaně. Ukazuje na Fischerovy kmotry

04.12.2012 17:10

Organizace Transparency International v úterý oznámila, že Tomio Okamura má nejméně transparentní kampaň ze všech prezidentských kandidátů. To vedlo pracovníky jeho kampaně k ostrému prohlášení, ve kterém obvinili TI, že mnoho let přihlížela rejdům kmotrů a i nyní velkoryse toleruje pochybné sponzory kampaně Jana Fischera.

Okamura protestuje proti nařčení z netransparentní kampaně. Ukazuje na Fischerovy kmotry
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tomio Okamura

Nejméně transparentní kampaň má z 11 prezidentských kandidátů senátor Tomio Okamura, následuje jej Jana Bobošíková. Naopak nejvíce otevřené financování předvolebních akcí má bývalý premiér Jan Fischer. Vyplývá to z průběžného hodnocení uchazečů o Hrad, které dnes novinářům představil šéf neziskové organizace Transparency International ČR (TIC) David Ondráčka.

Organizace hodnotí míru transparentnosti na základě 13 kritérií. Vychází přitom z informací zveřejněných na webových stránkách kandidátů, jejich oficiálních profilů na sociálních sítích nebo odpovědí na otázky, které jim TIC položilo. Sledovaný je rovněž způsob komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností.

"V rámci projektu bude TIC průběžně zpracovávat odhady skutečných nákladů na pořádání volebních akcí, na inzerci v médiích a na billboardech," uvedla Ondráčka. Tyto odhady pak bude porovnávat s reálnými příjmy a výdaji uchazečů až do samotných voleb. Aktualizované hodnocení kandidátů bude dostupné na webu. Lidé zde najdou také odkazy na životopisy kandidátů a členů jejich týmů, které zpracovalo občanského sdružení Naši politici.

Při sledování nákladů na volební kampaně jednotlivých kandidátů výrazně pomáhá zákonná povinnost zřídit transparentní účet. "Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti," podotkl k tomu Petr Vymětal z katedry politologie VŠE v Praze a člen TIC.  

„Financování Tomiovy kampaně nehalí žádná mlha - pouze se stalo jediné - odmítli jsme spolupracovat s organizací, která léta zavírala oči nad zlodějnami politiků,“ uvedl v tiskovém prohlášení šéf Okamurovy kampaně Jaroslav Novák Večerníček. „Odmítli jsem povýšenou žádost, aby nás kontrolovali lidé, které jsme opakovaně prosili o spolupráci a kteří si nedali práci buď odpovědět nebo nás odmítli,“ vysvětloval. Následně vypočítal několik případů, kdy se Tomio Okamura snažil TI zmobilizovat k aktivitě, ale protikorupční organizace nic nedělala.

Okamurova kampaň je podle Nováka transparentní a všechny příspěvky jsou na transparentním účtu. Jsou však v řádu tisíců, neboť drtivou většinu výdajů kampaně si senátor platí ze svého. „Prosím Vás, novináře, ptejte se Transparency veřejně se mnou - co konkrétně není na Okamurovi transparentní - jakou metodikou došli k takové blbost,“ píše se v tiskovém prohlášení. „Tomio peníze řádně vydělal, zdanil a pak je použil na zaplacení firmy, která nám pomohla sesbírat podpisy. Potisklo se pár triček a to bylo vše,“ upozorňuje. Mnohem spíše by se TI prý měla zaměřit na Fischerovy kmotry a desetimiliony, které v jeho kampani létají vzduchem.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 


 

reklama

autor: jav, čtk

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kádrovací banka? Maso nejezte, velí KB. A další, další pokyny

13:15 Kádrovací banka? Maso nejezte, velí KB. A další, další pokyny

Zkratka KB je v Česku už léta spojená s Komerční bankou. Ale vzhledem k tomu, jaké „inspirace“ má Ko…