Všechna jednání jsem svolávala, vedla a podařilo se najít dohodu. Již v koaliční smlouvě bylo jasně řečeno, že NKÚ bude moci kontrolovat hospodaření obcí a krajů (nikoli jen státu) a dále pak se koalice a opozice shodly na tom, že bude NKÚ moci kontrolovat také hospodaření podniků, v nichž má stát, kraj nebo obec alespoň padesátiprocentní vlastnický podíl (kromě těch podniků, jejichž akcie jsou kotovány na burze, což je jen ČEZ - podmínky ODS).
Schválení ve sněmovně bylo velkým vítězstvím (vzhledem k původnímu odporu ODS) a podoba změny zákona i ústavy byly předem předjednány i se zástupci senátních klubů. Senátní ústavně-právní výbor ale novelu ústavy nedoporučil a hrozí, že k rozšíření pravomocí NKÚ nedojde. Přitom by stačilo, aby pro návrhy hlasovala ČSSD, která ve sněmovně tvrdila, že změnu plně podporuje. V Senátu ale ČSSD jednotná není a předseda senátního klubu prý zatím souhlas s navrhovanými změnami nedoporučil (respektive dal tzv. "volné hlasování").
Je třeba připomenout, že navrhované rozšíření pravomocí NKÚ je zcela běžné ve všech evropských zemích, kde je často pod kontrolou hospodaření i takových podniků, v nichž má stát, kraj nebo obec byť jen 1% akcií.
Odpor některých senátorů je nepochopitelný, je motivován hlavně nechutí ke kontrole samospráv. Tento odpor ale plyne z naprostého nepochopení - kontrola spočívá pouze v zákonnosti, nikoli v kontrole efektivity či politických rozhodnutí o nakládání s obecním či krajským rozpočtem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: LIDEM