Debatu se šesti kandidáty na primátora české metropole v Paláci Žofín na Slovanském ostrově pořádala Hospodářská komora hlavního města Prahy. Pozváni byli lídři zavedených stran i nových hnutí.
S pražskými podnikateli debatoval lídr kandidátky ČSSD Miloslav Ludvík, lídr hnutí Pro Prahu Zbyněk Passer, současný primátor a lídr TOP 09 Tomáš Hudeček, kandidátka na primátorku za hnutí ANO Adriana Krnáčová, lídr ODS Bohuslav Svoboda a kandidát na primátora za Trojkoalici pro Pražany Petr Štěpánek.
Mezi předem stanovená témata k diskusi patřila například podpora podnikání a pražské podnikatelské veřejnosti, budoucí prosperita hlavního města a příprava nových projektů, které přinesou potřebné zvýšení zaměstnanosti.
-
Sledujeme téma KOMUNÁLNÍ VOLBY 2014
Někdy se však zcela udržet zvolená témata moderátorovi Jakubovi Železnému nedařilo, třeba kvůli dlouhotrvajícím antipatiím mezi exprimátorem Svobodou z ODS a současným primátorem Hudečkem z TOP 09. Téměř vždy, když Bohuslav Svoboda mluvil, Tomáš Hudeček nesouhlasně kroutil hlavou a následně zpochybnil, že by se věci měly tak, jak Svoboda řekl. A tomu se zase pochopitelně modrý exprimátor bránil.
Na Žofíně se mluvilo nejen o vizích do budoucna. Na primátora Tomáše Hudečka padla nepříjemná otázka z publika ohledně nedávného rozhodnutí vedení metropole o přerušení partnerství s Moskvou a Petrohradem. Tazatel zmínil nepříznivý vliv ohledně ruských turistů, kteří Prahu navštěvují i mnohamiliardové zisky, které díky tomu vznikají. Navíc se to prý v Rusku mezi lidmi rozšiřuje, protože tamní média píší ve smyslu „do Prahy nejezděte, nechtějí vás tam“.
Primátor Hudeček odvětil, že šlo o politické rozhodnutí a gesto, které mělo vyjádřit nesouhlas s postupem Sobotkovy vlády ve věci ukrajinské krize, ruského přístupu k ní a tedy i k sankční politice.
Šestice kandidátů na pražského primátora věnovala delší čas debatě na téma podmínek pro podnikání v Praze, s čímž blízce souvisí zákon o veřejných zakázkách. Podle hned několika z lídrů je nekvalitní a je nutné ho změnit. Miloslav Ludvík z ČSSD připomněl, že Praha má zákonodárnou iniciativu a měla by navrhnout přepracování podle něho naprosto špatné podoby zákona.
Podle Adriany Krnáčové z hnutí ANO je rámec zákona o veřejných zakázkách obludný. Kvůli „protikorupčnímu džihádu“ prý obsahuje řadu špatných věcí. Nejlepší by dle Krnáčové bylo, aby se protikorupční záležitosti řešily jiným zákonem a veřejným zakázkám se věnoval samostatný legislativní materiál.
Obecně je podle jedničky na kandidátce ANO do pražského zastupitelstva nejpotřebnější snížení administrativní zátěže podnikatelů a to ve spolupráci s ministerstvem vnitra, které může pro elektronizaci komunikace s úřady dodávat technologie.
Lídr hnutí Pro Prahu Zbyněk Passer následně otevřel další významné téma a to rozšíření pražského letiště v Ruzyni. Tím se otevřela otázka vyřešení komfortní dopravy z letiště do centra prostřednictvím MHD. V současné době je totiž možné se z letiště dostat pouze autobusem buď na konečnou stanici metra A Dejvická nebo na konečnou metra B Zličín.
Některé ze stran zastoupených v debatě prosazovaly buď budoucí prodloužení metra A z nové stanice Motol až na letiště, anebo zbudování rychlodráhy. Existuje prý také zpracovaný železniční projekt, který prosazoval lídr Trojkoalice Petr Štěpánek. To by ale znamenalo vybudování druhé koleje a část trati by vedla přes park Stromovka.
Paradoxní bylo, když se moderátor Jakub Železný ptal jedničky hnutí ANO, které má v programu právě vybudování rychlodráhy. Adriana Krnáčová ale překvapivě řekla, že se kloní k variantě prodloužení metra A z Motola až na letiště.
„Vždyť máte v programu rychlodráhu a ne metro, takže jste změnila názor?“ ptal se moderátor Železný. „Já si myslím, že lepší je prodloužení metra,“ reagovala Krnáčová. „Takže tvrdíte něco jiného, než váš program. No dobře… to se stává i zkušenějším politikům,“ rýpl si Jakub Železný.
Během dvouhodinové diskuse se řešila a třeba i otázka, jak do české metropole nalákat zahraniční instituce a velké firmy, které by tu mohly sídlit. Podle Zbyňka Passera přísun takových investic měl řadu dalších pozitivních dopadů, protože sídla by jim mohly stavět české stavební firmy. Jiným z témat byla výstavba metra D nebo polemika, zda město má či nemá podnikat prostřednictvím svých firem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka