Profesor Keller: Pro Francouze je Čech jako Rom. Mají nás za zloděje

2. 10. 2011 0:01

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR Sociolog a publicista Jan Keller nemá auto ani mobil? Proč? Nepotřebuje tyto „výdobytky" civilizace. Stačí mu kolo. Často pobývá ve Francii, která rovněž řeší problémy s Romy. Podle něj na ně Francouzi pohlížejí s despektem. Ten je ale srovnatelný s tím, který cítí i k nám. Proč? Máme zde pověst zlodějů.

Profesor Keller: Pro Francouze je Čech jako Rom. Mají nás za zloděje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jan Keller

 

 

 

Co dělá Jan Keller obvykle v sobotu o půlnoci?

Tak to vím úplně přesně. V sobotu o půlnoci až na výjimky spím, pokud necestuji do Francie nebo z Francie, kam jezdím tak pětkrát ročně. Z Francie, když to jedu, tak to jsem v sobotu kolem půlnoci někde u Rozvadova a dávám si první plzeňské pivo.

Jak jinak trávíte volný čas?

Četbou, psaním a děláním korektur.

Mám tomu rozumět, že ve volném čase jen píšete a děláte s tím související činnosti?

No já učím a ono přibylo tolik výuky a tolik byrokracie, že mi to připomíná druhou polovinu osmdesátých let, jak se rozrůstá ta byrokracie. To znamená, že když je škola, neudělá se vůbec nic. A aby se škola uživila, tak se musí učit stále více a více jak denních, tak i dálkových studentů. Čili na práci jinou než tuto zbývají jenom prázdniny, Vánoce a víkendy.

Když neustále jen píšete a píšete, kolik už toho za vámi je vidět?

Já to nepočítám, ale vyšlo mi asi pětadvacet nebo třicet knížek, když nepočítám druhá třetí čtvrtá vydání. Rekord mám páté vydání u Úvodu do sociologie.

Přesto nějaké jiné koníčky ještě máte?

Jezdím na kole, když je pěkně. Když jsme psali dotazník pro potřeby Evropské unie, tak tam jsme měli uvést naše zvláštní a výjimečné schopnosti. Tak jsem do té kolonky jednoznačně napsal jízda na kole, ale jenom po rovině a z kopce. Do kopce to holt už nějak nejde. Oni to ale bohužel na rektorátu vyřadili, tak se to v Bruselu nikdy nedozvěděli.

Ví se o vás, že nemáte auto ani mobil, proč to?

Auto jsem nikdy nepotřeboval a je velice praktické nemít mobil. Když má člověk mobil, hned má starosti, necítí se svobodný, musí to pořád vypínat. Já jsem mobil potřeboval snad jednou, dvakrát v životě. Ve Francii jsem měl scuka s kolegou a musel jsem telefonovat přes Frýdek-Místek a on přes Mnichov, abychom se setkali, ačkoliv jsme stáli na vedlejším nástupišti. Takže tam mi ten mobil chyběl. Ale to už je takových třináct roků a od té doby jsem ho nepostrádal.

Pobýváte relativně často ve Francii, tam se též řeší romská problematika, dá se říci, jak se zde staví k romskému etniku?

Tak to je samozřejmě především otázka pro Francouze. Já jsem nečetl žádný dotazník o postoji Francouzů k Romům, ale ze širších zkušeností soudím, že se na ně dívají s určitým despektem, ale to je despekt srovnatelný s tím despektem, jakým se dívají třeba na Čechy.

Na Čechy?

Ano. Já jsem třeba stopoval auta a zastavili mi tři francouzští dělníci. A když jsem jim řekl, že studuji ve Francii a že zase v Praze se kultivuje několik desítek Francouzů-studentů, tak se ti dělníci mohli uřehtat celou tu dobu, jak se někdo může kultivovat v Praze. Přišlo jim to hrozně směšné. Takže my Češi bychom si neměli moc lichotit. Samozřejmě, takhle nás viděli dělníci bez maturity. Vysokoškolský profesor-Francouz se takhle skrz prsty dívat nebude. Ale tady jde o to, jaký je tady rozšířený názor jejich populace na nás.

Proč se tak děje, myslím ten posměch?

To je jednoduché. Byl jsem třeba v Paříži v největším nákupním domě, kde jsem slyšel pracovníky soukromé ochranky, jak říkají: Pozor! Blíží se návštěva českých turistů, zbystřete. Procházel jsem v latinské čtvrti v Paříži, kde mají všichni obchodníci volně vystavené veškeré ovoce a zeleninu na ulici, ale když přišel český průvod turistů, tak všichni obchodníci vybíhali před krámek a signalizovali si, že jdou Češi. Mě to strašně mrzelo, ale snažil jsem se nehlásit k Čechům. Je to skutečná ostuda a spíše bychom měli kultivovat své vlastnosti, než se vyvyšovat na tom, že údajně nekrademe tak jako Romové.


Zpátky do Čech. Na severu se situace poměrně vyhrotila, je čeho se bát?

Já se obávám, že vláda bude tak bezradná, jako je doposud. Ti lidé, kteří si na severu stěžují na Romy, mají z devadesáti procent důvod si na ně skutečně stěžovat. Ale zneužívají toho lidé, kteří hledají jakoukoliv záminku k tomu, aby mohli rozpoutat nějaké nepokoje. Těžko místní obyvatele může odsoudit člověk, který tam nežije, to bych si nikdy nedovolil. Ale to, že tam jezdí z venku podporovat tuto nenávist lidé, kteří obecně mají velké výhrady proti fungování demokracie, to je nebezpečné.


Další exkluzivní Půlnoční rozhovory ČTĚTE ZDE


Čtěte také:


FotoKoláž: hns


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Ondřej Vaněk

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Do země mu nevleze ani jeden migrant. A světový politik nám radí: Zastavte je. Máte na to právo

7:01 Do země mu nevleze ani jeden migrant. A světový politik nám radí: Zastavte je. Máte na to právo

Jak vyřešit masovou imigraci vysvětluje bývalý australský premiér Tony Abbott v rozhovoru s politolo…