Rozpočet fondu dopravy vláda odložila. Čeká jej další škrty

08.09.2010 14:26

Vládní kabinet dnes měl projednat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2011, nakonec však jednání přerušil. Ministr Bárta totiž poslal do vlády opravenou verzi rozpočtu fondu. Zatímco některá média přinášejí infomaci, že Bárta našel peníze na některé stavby, náměstek SFDI hovoří o tom, že fond musí i nadále škrtat.

Rozpočet fondu dopravy vláda odložila. Čeká jej další škrty

Ministr dopravy Vít Bárta přitom podle serveru Aktuálně.cz našel v rozpočtu dopravního fondu 570 milionů korun na pět staveb, se kterými se vůbec nepočítalo. Většina prý půjde do Moravskoslezského kraje na přivaděče k dálnici D47. Ministr navíc souhlasí i s dalšími 30 velkými silničními stavbami, které naplánoval bývalý šéf Ředitelství silnici a dálnic Alfréd Brunclík, pouze k nim přidal pět dalších.

Náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček v Radiožurnálu ovšem uvedl, že celkový rozpočet fondu je navržen ve výši 62 miliard korun, což je i tak o 35 procent méně než letos. Čoček připomněl, že pro letošek byla částka rozpočtu 96 miliard. Škrty se zásadně dotknou rozestavěných silnic a tratí, ohroženo může být i čerpání z evropských fondů.

„Peníze se skládají ze tří zdrojů: státního rozpočtu, Evropské unie a úvěru Evropské investiční banky. Samozřejmě každý ze zdrojů má svoje podmínky čerpání, nicméně předpokládáme, že celý objem se podaří příští rok získat," vysvětlil pro rozhlas Čoček.

Silnice a dálnice mají rozpočet ještě ztenčit

„Dá se říci, že od okamžiku schválení útlumu staveb vládou se po finanční stránce změnilo to, že ŘSD dostaly jasné zadání najít ještě další úspory na stavbách, které jsou v realizaci. Tato jednání probíhají a předpokládám, že brzy z nich budou výstupy," řekl dále Čoček.

Některé projekty by měly zachránit finance získané snížením nákladů na protihlukové stěny a na provoz mýtného systému.

Zásadní položkou rozpočtu SFDI je příspěvek ze státního rozpočtu. Ten má příští rok činit 33 miliard, podobně tomu má být v následujících letech. Letos se státní podíl blíží 48 miliardám. Fondu by tak mohly na příští rok chybět více než dvě miliardy korun na spolufinancování projektů, které platí evropské fondy.

Firmy mají prý snížit náklady

Bárta se nyní snaží donutit stavební firmy ke snížení nákladů u rozestavěných komunikací. V rámci této snahy například pozastavil proplácení faktur a rozhodl o přerušení prací na železnici a zhruba desítce silničních staveb. Ředitelství silnic a dálnic by mělo ještě tento týden doručit na ministerstvo návrhy, jak firmy hodlají šetřit. Platí rovněž ministerský zákaz vypisování nových tendrů.

Čtěte také:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…