Bárta ke sporu se Skanskou: Už se nenecháme odrbat

19.03.2011 17:58

Ministr dopravy se prý snaží vydupat peníze všude tam, kde se dá. A logicky, dle svého vyjádření, začal u největšího dodavatele staveb Skansky. Vymáhání práva však dal zatím u nás velmi neovyklou formu - všude, kde stavěla firma silnice, které jsou v tuto chvíli v dezolátním stavu, dal postavit cedule, které oznamují: Musíme to opravit, zde stavěla Skanska. A přestřelka mezi ministerstvem a stavební firmou nabrala "grády".

Bárta ke sporu se Skanskou: Už se nenecháme odrbat

„Dříve bylo ministerstvo dopravy takový hloupý Honza, kterého bylo jednoduché odrbat," konstatoval ministr dopravy Vít Bárta (VV). Vysvětlil tím, proč se snaží nyní vydupat peníze všude tam, kde se dá.

"Hájím každou korunu daňových poplatníků a z logiky věci začínám tam, kde jde nejvíce ušetřit. A to je u největšího dodavatele," reagoval pro ParlamenntíListy.cz prostřednictvím tiskového oddělení ministr Bárta. 

Související:


Důvodem tohoto chování je probíhající reklamační řízení ministerstva s firmou Skanska.

Pokud ministr tímto způsobem dosáhne toho, že do budoucna zlevní výstavbu dálnic a zlepší tak i jejich kvalitu, není ale jisté.

Jak účinné budou tabule u silnice v oblastech, kde je nejvíce rozbitá, upozorňující na to, že právě tam stavěla Skanska, ukáže také až blízká budoucnost. Každopádně Skanska v této souvislosti hovoří o poškození svého dobrého jména, dehonestaci i mezinárodní arbitráži. A pokud  by k arbitráži došlo, mohlo by se stát, že spíš než úspory ve státním rozpočtu, bychom mohli opět všichni sáhnout do kapes a arbitráž hromadně zaplatit z daní odváděných státu.

"Arbitráže se nebojím. Tabule navíc neobsahují nic, co by bylo v rozporu se zákonem," uvedl Vít Bárta sebejistě.

Skanska má prý hned tři nej - je největší, největší reklamace a nejmenší slevy

O reklamačním řízení směrem ke společností Skanska se ministr přitom zmínil v tomto týdnu  v diskusním pořadu Otázky Václava Moravce. Konstatoval, že na ni hodlá zatlačit kvůli řadě údajných závad na dálnicích a silnicích, které firma stavěla. Reklamace vůči společnosti Skanska dle něho činí téměř miliardu korun.

Mezi závadami jmenoval Bárta zvlnění na části dálnice D11, závažné vady na D47, sesuv půdy na svahu u D47 u Bílovce, nekvalitní most na městském okruhu v Brně nebo nekvalitní svodidla na některých úsecích dálnic. Svodidlům podle ministerstva chybí povinný atest. Skanska chybu již dříve odmítla s tím, že je schopna certifikáty doložit každý metr svodidel.

Podle Bárty má Skanska u ministerstva dopravy hned tři "nej": "Je to největší dodavatel, který nám zároveň nabídl nejmenší slevy, a má největší reklamace," uvedl ministr v České televizi.

Ředitel Skansky je šokovaný, ministr připouští, že jedná nestandardně

Ustoupit ale nechce ani jedna strana. Poté, co výroky ministra zazněly, generální ředitel Skansky Dan Ťok ho následně vyzval  k férové diskusi u kulatého stolu za přítomnosti novinářů. Před tím však ministrovy televizní výroky označil za šokující. "Mrzí nás, že pan ministr nabídku k jednání odmítl. Samozřejmě jsou proto na stole různé právní kroky. Připraveni jsme skutečně využít i možnosti mezinárodní arbitráže," řekla ParlamentnímListům.cz mluvčí Skansky Lucie Nováková.

„Jsem si vědom, že uplatňujeme nestandardní jednání," přiznal ministr. Scházet se však s ředitelem Skansky nechystá. "Pan ministr vysvětlil, že o tom mají jednat příslušní manažeři - jak ze Skansky, tak z ŘSD, které je zadavatelem prací," doplnil mluvčí ministerstva Jakub Ptačínský.

Ministr jako bývalý vrcholný manažer navíc argumentuje tím, že v byznysu by mělo stačit, aby zákazník jen naznačil, a firma má udělat vše pro to, aby mu vyšla vstříc. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom v současné době reklamuje vady na čtyřech dokončených úsecích dálnic, které stavěla Skanska.

Háček je v tom, že zatímco se ministerstvo, potažmo Ředitelství silnic a dálnic ohání tím, že Skanska na reklamaci nereagovala, vedení této stavební společnosti již dříve popřelo, že by při řešení sporných záležitostí nebo reklamacích uhýbalo. Z údajů ŘSD vyplývá, že Skanska je největším dodavatelem této státní příspěvkové organizace. Loni společnost získala zakázky za více než 819 milionů korun. 

Skanska musí změnit chování, říká Bárta

„Skanska musí změnit chování, abychom narovnali vztahy s naším největším dodavatelem," podmiňuje ministr dopravy své další jednání. Myslím tím vše, co patří ke kvalitnímu vztahu s dodavatelem, tedy cenovou politiku, reklamace..,"  myslí si ministr dopravy Bárta.

Je zřejmé, že ani Skanska nemůže mlčet. A tak oznámila v tiskové zprávě, že připravuje právní kroky směřující k ochraně dobrého jména firmy a jejích obchodních zájmů.
"Výroky pana ministra (Bárty) naši společnost poškozují. Stejně tak informační tabule, které informují veřejnost o tom, že za špatný stav silnic a dálnic může naše firma. Proto jsem pana ministra vyzval, aby tyto tabule nechal odstranit," uvedl Ťok.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…