Stavíme nesystematicky
Koncepce staveb na českých silnicích je podle Moose dobrá a propracovaná. Problémem jsou ale legislativní nedostatky a ztráty, ke kterým dochází kvůli institucím, které mají možnost do výstavby mluvit. Z fondu EU lze financovat pouze schválené stavby a nikoli ty, které na poslední chvíli zastaví aktivisté.
Lepší legislativní podmínky by tak měly zajistit hlavně to, aby po vydání stavebního povolení nemohly do vyjednávání vstupovat instituce, které hájí jen velice úzké zájmy. Ztráty způsobené tímto zdržováním se pohybují v desítkách miliard. Dobrým příkladem může být zastavení stavby dálnice D8 z Lovosic. Stavba této části by se měla pohybovat kolem 9,5 miliardy, ročně však zastavením stavby přichází podle Moose Česká republika o 650 milionů přímých nákladů.
Chybí 23 miliard, tvrdí Šmerda
Podle návrhu rozpočtu zbývají v příštím roce na nové investice SFDI 2 miliardy, na dokončení již smluvených záměrů chybí 23 miliard. To tvrdil alespoň teď už bývalý ministr dopravy Radek Šmerda. Přesto je podle Moose v současné době nerealizovatelné, aby se do Fondu dostalo více peněz. Navíc se stále málo počítá s penězi od Evropské unie, kterých je podle něj potřeba využít. „Nestavět za každou cenu, ale koncepčně," řekl na Impulsu. Většinu peněz máme k dispozici do roku 2013, poté už bude pomoc EU značně omezená. Proto je nutné hledat prostředky jinde.
Dalšími možnými zdroji by tak podle Moose bylo rozšíření mýtného na většinu silnic první třídy a možná i na některé silnice tříd nižších. V tom se shoduje s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. V čem také Moos rozhodnutí ministerstva schválil, je koncept opravy dálnice D1. Přestože práce mají trvat deset let, je to podle Petra Moose kompromis, který udrží alespoň částečnou kapacitu dálnice.
Čtěte také:
-
Šéf dopravy Dobeš: Kalouskovým úsporám se nebráním. Ale pozor na dotace
-
Ministerstvo dopravy nemá peníze, možná omezí slevy jízdného
autor: joh