Dohoda o D47 není pro stát výhodná, nutí ho prý ke kapitulaci

13.12.2013 21:40

Většinu nákladů na opravy dálnice D47 by měl nést stát. Návrh dohody mezi ním a firmou Eurovia, o které píšou Lidové noviny, také mimo jiné předpokládá, že stát by se měl vzdát nároků na náhradu škody. Návrh předložený Eurovií Ministerstvu dopravy tak podle listu "rozhodně není výhodný pro stát". Deník uvádí, že se mu podařilo dokument získat.

Dohoda o D47 není pro stát výhodná, nutí ho prý ke kapitulaci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Ministr dopravy Zdeněk Žák přitom v úterý uvedl, že firma opraví úseky s největším zvlněním, na kterých byla v minulosti snížená maximální dovolená rychlost, a bude i nadále dálnici monitorovat a na své náklady udržovat, dokud bobtnání jejího tělesa neustane.

Podle listu Eurovia v návrhu slibuje, že bude monitorovat zvlnění vozovky a že odbornými garanty budou znalci, s nimiž již dříve spolupracovala. "Některé vady by podle dokumentu opravovala na své náklady Eurovia. Jde ale o méně závažné nedostatky. Ale náklady na ty podstatné závady, jako je statika mostů či zvlnění vozovky, budou rozděleny v poměru 60 procent ŘSD a 40 procent Eurovia," uvádí list. V dalším bodu se prý píše, že "společnost Eurovia přitom v žádném případě nenese jakékoliv náklady na odstranění takových poruch, které byly či budou způsobeny v důsledku vyšší moci".

Má se stát vzdát nároků na náhradu škody?

Návrh dohody navíc podle LN předpokládá, že stát by se měl vzdát nároků na náhradu škody. ŘSD škoda vznikla, když "stavebníci nedodali smluvené množství oceli do mostních konstrukcí, ale nezapomněli si stavební materiál vyfakturovat", uvádí deník. ŘSD by podle navržené dohody mělo vzít zpět rozhodčí žaloby. "A to včetně žaloby týkající se valorizace, o níž má v nejbližší době jednat rozhodčí soud a podle informací LN je velká naděje na to, že verdikt dopadne ve prospěch státu."

LN dodávají, že kromě výše popsaných úskalí dohody hrozí tomu, kdo ji uzavře, že se dopustí trestného činu. "Konkrétně porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže. Nelze totiž zadat zakázku bez výběrového řízení, v tomto případě jde o opravy dálnice D47," uvedly LN. Zvlnění části povrchu D47 se objevilo krátce po uvedení dálnice do provozu v roce 2008.

Nebyl dodržen domluvený postup, trvá si na svém ŘSD

Podle ŘSD Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítla. Koncem října se mezi firmou a Ministerstvem dopravy rozhořel nový spor o údajně chybějící štěrkové drti na části dálnice. Tuto vadu měly prokázat, nebo vyvrátit nové kopané sondy. Dosud se však s nimi nezačalo.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ahe, čtk

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…