Krádeže a podvody. Kamioňák promluvil o praktikách jeho firmy

23.06.2012 13:56

PŘÍBĚH Ačkoliv je to nezákonné, mnohé firmy zvyšují svůj profit tím, že oficiální plat jejich zaměstnanců je mnohem menší, než ten, který ve skutečnosti dostávají.

Krádeže a podvody. Kamioňák promluvil o praktikách jeho firmy
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ilustrační foto

Peníze, které jsou takto vypláceny, totiž někteří zaměstnavatelé pochopitelně nedaní, zaměstnancům se však nezapočítávají například na důchod. Ti však s podmínkami firem souhlasí, protože práce je málo. Ne vždy se to však může vyplatit, jak dokládá případ dnes už bývalého řidiče kamionu z Olomoucka.

Pan Vladimír, který nechtěl uvést své příjmení, pracoval jako řidič pro olomouckou společnost Ol Trans CZ sedm let. Jeho plat byl vysoce nadprůměrný, ale oficiální byl o dvacet tisíc nižší. Pak mu během jedné cesty ve Francii byly z kamionu odcizeny tři tankovací karty, u kterých byly bohužel k jeho smůle ukryty někde jinde ve složce řidiče i jejich bezpečnostní kódy.

„PINy jsme ve složce nechávali záměrně. Karty používali různí řidiči, takže jsme to nechtěli komplikovat. Já jsem byl na vozidle vždy jako střídač.Teď už bych to neudělal, ale tehdy jsem měl strach, že je zapomenu předat a problémy bude mít některý z mých kolegů,“ uvedl ParlamentnímListům.cz.

Další příběhy čtěte ZDE

Karty zablokovali pozdě. Zloději natankovali za statisíce

Ztrátu karet okamžitě nahlásil, přesto byly zablokovány až o čtyři dny později. Ke krádeži totiž došlo v pátek a společnost provozující tyto tankovací karty přes víkend neoperuje. Touto prodlevou však vznikla velká škoda. Protože zloději na ně stačili natankovat palivo za 217 000 Kč. Tuto částku se firma okamžitě rozhodla řidiči strhávat z platu. „Nečekali, zda s tím budu souhlasit. Ani nemuseli, jelikož dobře věděli, že nebudu mít nikde zastání, protože šlo o černé peníze z takzvaných diet. Navíc první zápis o škodě byl proveden až tři měsíce po události, přesto mi firma bez mého souhlasu strhla z diet částku přes 20 000 korun,“ vysvětlil řidič.

A pokračuje: „Mrzí mě to. Krádež jsem včas nahlásil a pak jsem postupoval přesně podle instrukcí dispečera. Ten mi řekl, ať nejezdím na policejní stanici, jelikož jsem ten den již měl vyčerpaný limit pro jízdu a bylo mi řečeno, ať se hned vrátím do České republiky. Co se týká tankovacích karet, nebyl jsem proškolen. Když jsem se dozvěděl, že byly zablokovány až po čtyřech dnech, byl jsem v šoku. I samotní zaměstnavatelé byli překvapení tím, že karty byly zablokovány až za čtyři dny po události, protože zřejmě se sami neseznámili s obchodními podmínkami UTA/CCS. Ještě přibližně tři týdny po události mi zaměstnavatel tvrdil, že částku nad 24 hodin po nahlášení bude zpět vymáhat po firmě UTA/CCS.“

Firma pochybení popírá

Majitel společnosti Ol Trans CZ Petr Štýbnar se k této události nechtěl moc vyjadřovat. Redakci sdělil pouze to, že každé malé dítě ví, že se na kartu PINy nelepí. To obchodní ředitel firmy Zbyněk Štýbnar už byl sdílnější a ParlamentnímListům.cz řekl, že jeho společnost v této věci nijak nepochybila. „Jsme přesvědčeni, že k pochybení došlo z jeho strany zanedbáním pracovních povinností. Není pravda, že tento zaměstnanec nebyl proškolen. Dokumentů, které tu podepsal, bylo dost, takže argument, že nebyl proškolen považuji za neopodstatněný. Byl to dobrý pracovník, problémy s ním nebyly. Zásadní věc však byla ta, že PINy byly společně s kartami a za to my neneseme zodpovědnost,“ řekl Štýbnar s tím, že karty osobně nechal zablokovat asi hodinu po nahlášení. Více již tato dopravní společnost případ komentovat nechtěla.

Machinace s dietami

Firma Ol Trans CZ však prý podle vyjádření pana Vladimíra přichází k financím i jinými způsoby. Jedním z nich je i například vydávání peněz na diety ne podle délky pobytu zaměstnance v zahraničí, ale podle počtu kilometrů, které ujede, což je prý nezákonné. I vzdálenostně krátká cesta se může časově protáhnout, nicméně zaměstnanec nemá na víc peněz na jídlo nárok. „Diety si nechá zaměstnavatel státem proplatit. I když bychom měli dostat na víkend takto 2 500 korun, bylo zvykem, že jsme dostali pouze 1000 korun. Zbytek si nechal,“ prozradil šofér.

Případ bude řešit soud

Pan Vladimír dal nakonec výpověď a jeho případ bude řešit soud, jelikož firma podala žalobu o náhradu škody. „Takto si ze mě mohli udělat dojnou krávu a kdoví, jak dlouho by mi peníze strhávali. Neměl bych šanci dokázat, kolik jsem jim už zaplatil, protože jsem vždycky podepisoval čistou stvrzenku, do které si sami dopsali, co potřebovali. Nezbývalo mi nic jiného, než odejít,“ dodal s tím, že věří, že soud rozhodne v jeho prospěch, protože podle svých slov nic špatného neudělal.

SUIP: Kontroly přibudou

ParlamentníListy.cz se v otázce kontroly zaměstnavatelů obrátily na náměstka generálního inspektora Státního úřadu inspekce práce Jiřího Macíčka. Podle něj probíhají kontroly zaměstnavatelů pravidelně, jen v letošním roce jich již bylo provedeno 863. „Od 1. ledna 2012 došlo k významným způsobem k rozšíření kontrolních pravomocí orgánů inspekce práce (Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce). Kontroly, zda v kamionové dopravě (u řidičů) nedochází k nelegálnímu zaměstnávání jsou samy o sobě problematické, neboť orgány inspekce práce nemají oprávnění taková vozidla zastavit a tím i zahájit kontrolu. Přes tuto skutečnost jsme po dohodě s Generálním ředitelstvím cel provedli na Jihlavsku pilotní společnou kontrolní akci zaměřenou mimo jiné na oblast nelegálního zaměstnávání v kamionové a dálkové autobusové přepravě. .Předpokládáme, že v takto zaměřených společných kontrolách budeme s Celní správou ČR pokračovat i v následujícím období,“uzavřel Macíček.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Kupka

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

4:44 Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

Paprika, která je u nás klidně za stovku, stojí na Balkáně pakatel. Maximálně půldruhého eura. Na tr…