Obrovský růst hospodářství. Naši podnikatelé se těší na mezinárodní zvrat, který ale vyvolává i strach

10.02.2014 7:12

Zvýšení exportu, vytvoření nových pracovních míst – to si slibují především velcí čeští podnikatelé od zóny volného obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy. Jednání, které by mělo pomoci k hospodářskému růstu oběma klíčovým ekonomikám a do Evropy přinést podle odhadů 400 tisíc nových míst, mají skončit na konci letošního roku.

Obrovský růst hospodářství. Naši podnikatelé se těší na mezinárodní zvrat, který ale vyvolává i strach
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Anketa

Vadí vám ruské zákony postihující propagaci homosexuality?

9%
91%
hlasovalo: 16077 lidí

„Dostupnost amerického teritoria pro mnohé firmy bude určitě příznivou zprávou. Je to jasný krok ke zlepšení byznysu, protože se rozšíří téměř šestisetmilionové teritorium o dalších tři sta milionů obyvatel. Bavíme se tedy o nějakých osmi až devíti stech milionech koupěchtivých obyvatel trhů, na kterých bychom neměli mít žádné velké bariéry, “ řekl ParlamentnímListům.cz předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. I když připouští, že výhoda je to hlavně pro velké firmy.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák ParlamentnímListům.cz potvrdil, že rozšíření o americký trh je pro české podniky obrovská šance. „V řadě odvětví, především ve strojírenství, které je dnes špičkou exportu, ale i dalších, jsme konkurenceschopní,“ uvedl. Ale poukázal například i na speciální výrobky, jako jsou lůžka Linet, nebo pneumatiky, na které už dokonce má česká firma ve Spojených státech továrnu. Spojené státy jsou pro českou ekonomiku významným vývozním teritoriem, druhým nejdůležitějším po Evropské unii. V některých odvětvích, například automobilovém nebo leteckém průmyslu, by nárůst exportu mohl být pro Česko poměrně významný.

Mnohé české firmy jsou konkurenceschopné

Podle Hanáka jsou důkazem úspěchu českých výrobků statistická čísla. „To, že export stále roste, vloni už to byly 3 biliony 160 miliard korun, je důkaz, že jsme konkurenceschopní. Spojené státy jsou silný trh, kde se pozná kvalita, a já jsem přesvědčen, že na tomto trhu budeme úspěšní,“ ujistil. Český Svaz průmyslu a dopravy podle něj zastává stanovisko Konfederace evropského podnikání (Business Europe), jednání se zúčastňují v jednotlivých sekcích i čeští reprezentanti, že jakékoli otevření trhu Evropy s USA je pro české firmy dobrou zprávou. Může to přinést i tolik potřebná nová pracovní místa? „Jakékoli zvýšení exportu dává šanci na zvýšení zaměstnanosti. Když průmysl roste, a jsem mírný optimista, že k tomu dochází, protože to naznačují údaje z posledního čtvrtletí a obzvlášť ledna letošního roku,“ vysvětlil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Věří, že po větším otevření trhu a užší spolupráci by mohli přijít do Česka investoři z USA, a to by mohlo přinést další pracovní místa.

Zónou, kam exportují malé a střední firmy, je Evropská unie

I když zástupce malých a středních podniků Karel Havlíček potvrzuje, že zóna volného obchodu mezi Evropou a USA je jednoznačným krokem ke zlepšení byznysu, týká se to především velkých firem. „Po pravdě řečeno menší a střední firmy to zajímá až ve dvacáté řadě. Je to dáno tím, že Spojené státy nejsou nejtypičtějším teritoriem pro menší a střední firmy,“ objasnil s tím, že zónou, kam exportují, je Evropská unie. Ale připustil, že i pro malé firmy může mít otevření amerického trhu význam, i kdyby tam samy nedodávaly přímo. Stačí, když tam budou vyvážet své zboží německé či jiné evropské firmy, protože menší čeští podnikatelé jsou často jejich subdodavateli.

„Je to drobný posun i pro střední a menší firmy,“ potvrdil Havlíček. Ale dohodu mezi Evropskou unií a USA vnímá jako částečně politický krok, protože se tak vytváří obrovský val, velký trh vůči třetím zemím, jako je Čína. „To znamená, že jde o posílení byznysové zóny hlavních spojenců – Evropy a USA,“ zdůraznil Havlíček.

Obchodní smlouva mezi EU a USA bude výhodná ve finále pro všechny

Podle podnikatele Karla Havlíčka bude obchodní smlouva mezi EU a USA ve finále výhodná pro drtivou většinu společností. „Každé zvolnění a sdílení trhu je z obchodního hlediska vždy příjemné. Když se zcela uvolnily bariéry v Evropské unii, jakkoli mohou mnozí z nás být nespokojeni s některými regulatorními opatřeními, nebo nadávat na EU kvůli byrokracii, tak nepochybně to, že se vytvořil jeden velký obchodní dvorek, je zásadní výhodou pro všechny,“ je přesvědčen. Obchoduje se v jednodušším režimu napříč celou Evropou. „Jako jsme se dřív dívali na mapu České republiky, tak se dnes díváme na mapu Evropy, i pro malé a střední firmy je to krásné, dostupné teritorium,“ chválí, že i malé firmy mohou bez problémů obchodovat s Itálií, Švédskem, Británií. „Jako já jsem před pětadvaceti lety, kdy jsem začal podnikat, jezdil po České republice, tak dnes podnikatelé brázdí celou Evropskou unii. Ráno se seberou a letí obchodovat do Londýna a večer se vrací. „Ten obchodní dvorek je větší, a to je dobře. Neintegruje se jen Evropa, integruje se celý svět, a dostupnost amerického teritoria je pro mnohé firmy určitě příznivou zprávou,“ poznamenal Havlíček.

V Evropské unii je silnější regulace trhu než ve Spojených státech

Pro velké firmy je rozšíření trhu podle Havlíčka významné, ať už z pohledu šancí a příležitostí, tak s ohledem na určitá rizika. „Uvědomme si, že dáváme dohromady poměrně dvě odlišné zóny. Ani ne tak ve smyslu kultury, mentality, to je pochopitelně dost podobné, ale ve smyslu určitých regulačních opatření. EU je poměrně silně regulována, Spojené státy výrazně méně, Evropa je prošpikována mnohými pobídkami, strukturálními fondy, grantovými prostředky, podporou vědy, výzkumu a inovací. Evropská unie je velmi ochranářská z pohledu určitých značek a tradic, USA výrazně méně. A teď si představme, že to začneme dávat dohromady včetně zemědělské dotační politiky v Evropské unii a relativně volného trhu v USA. To bude dost náročné. Potravinové zboží může být problém pro Evropskou unii,“ upozornil šéf Asociace malých a středních podniků na možné problémy, které mohou nastat.

Evropští zemědělci a potravináři mají strach z náhražek

V současné době se z Evropské unie do Spojených států vyvážejí především dražší potravinové výrobky, jako jsou alkoholické nápoje, víno, pivo, sýry, šunka a čokoláda. Prodej některých potravin, jako jsou například jablka a sýry, je na americkém trhu dnes zakázán, na jiné potraviny se vztahuje vysoké clo. Karel Havlíček připouští, že obavu z otevření trhů mají hlavně zemědělci a potravináři, kteří jsou držiteli určitých značek. „Říká se, že třeba oblast Champagne ve Francii, ale i u nás jistě najdeme značky, jako je třeba budějovický Budvar, různá vína, sýry, které jsou chráněné a které mohou mít problém s nějakými náhražkami ze Spojených států, kde jsou v tomto směru výrazně liberálnější. A může nastat problém,“ konstatuje. Organizace spotřebitelů a ekologové zase vyslovují obavy z přílivu nekvalitních geneticky modifikovaných potravin nebo potravin s chemickými přísadami.

Evropa za USA klopýtá, výroba je tady dražší

Ale nesníží konkurenceschopnost evropských výrobků skutečnost, že náklady na energie jsou v USA, i kvůli rozmachu levného břidlicového plynu, výrazně nižší než v Evropské unii? „To je velký problém Evropské unie obecně, že je z pohledu struktury a zázemí, z pohledu podnikatelského prostředí poměrně drahá,“ nevylučuje tyto obavy Karel Havlíček. A nejde jen o cenu pohonných hmot, ale i pozemků, nájmů, telefonování. „Evropská unie v tomto ohledu za USA dost klopýtá, protože nákladovost pro firmy je tu výrazně vyšší, což jim pochopitelně škodí v konkurenceschopnosti,“ potvrdil. Navíc americký trh je podle něj velmi silný, kompaktní, všude se platí dolarem. „Spojené státy mají určitý náskok vůči Evropské unii. I když bude Evropa integrovaná, nikdy to nebudou Spojené státy evropské, vždycky bude zásadní rozdíl v trzích,“ je přesvědčen šéf Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků.

Ale i při různých rizicích to může být pro drtivou většinu firem benefitem. Havlíček upozorňuje, že z firem, které jsou nekonkurenceschopné, ani nová příležitost neudělá šampiony. A dobré firmy, kterým se extrémně daří, se nemusí bát, že dojde k takovému zvýšení konkurenceschopnosti, že by je to vyřadilo ze hry.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy je optimista. Švihlíková se bojí zotročení

Objevily se také obavy z přílišného stupně ochrany investorů, který by mohl Evropskou unii poškodit, protože by státy mohly často vyplácet rozsáhlé odškodné, což by podle některých kritiků mohly nadnárodní firmy i zneužívat. Prezident Svazu obchodu a dopravy ČR Jaroslav Hanák souhlasí, že je třeba ohlídat, aby k ničemu takovému nemohlo docházet. „Evropa si takové věci umí ohlídat. Když Rusko vstoupilo do WTO, rozporovalo se, že asi u 260 položek nedodržuje celní opatření. Byl jsem v kontrolním týmu Business Europe, některé věci se opravdu potvrdily a Rusko jsme na to upozornili. Proto nemám strach, že by Evropská unie nebyla tak silná, aby přes své instituce nedokázala upozornit na nějaké nemravnosti,“ uvedl Hanák, že je v tomto směru „docela optimista“.

Levicová ekonomka Ilona Švihlíková ale už v minulosti ParlamentnímListům.cz sdělila, že dohoda, o které se zatím ví jen málo, nese dle jejího názoru významná rizika a její pohled je výrazně pesimističtější než ten Hanákův. Švihlíková hovoří o Transatlantické smlouvě jako o dohodě,  „která v sobě inkorporuje totální nadvládu korporací nad lidmi, nad vládami. Je to největší nebezpečí, o kterém u nás skoro nikdo nic neví. Bere se to jako „nějaká obchodní dohoda“ a přitom je to nástroj k ovládnutí celé Evropy korporacemi (zejména americkými)".

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Libuše Frantová

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…