LČR poskytly společnosti Czech Teleaxis na konferenci Dny USA a EU deset milionů korun. Jde prý o peníze na propagaci státního podniku. Podle právníků mělo být na zakázku vypsáno výběrové řízení, neboť státní firma sama argumentuje tím, že nejde o sponzoring, ale o propagaci LČR během akce.
První vlaštovka?
Šéf Czech Teleaxis Kovarčík prezentuje spolupráci s LČR jako velký úspěch. "Lesy ČR oslovuji už patnáct let. Je to poprvé, co se jim něco líbilo. Vím, že poslali 150 papírů a dotazů. Kolaboval jsem z toho, jak velký cirkus se kolem toho dělal," popisuje zisk zakázky Kovarčík.
"Nejde o sponzoring akce, ale o uzavření reklamní smlouvy s reklamním plněním v oblasti prezentace státního podniku v průběhu propagace akce a její realizace. Tento typ mezinárodní akce je vhodnou příležitostí pro prezentaci státního podniku," řekl České pozici mluvčí LČR Zbyněk Boublík. Vysvětluje tak, proč lesnická firma potřebuje reklamu na konferenci s osobnostmi mezinárodního významu.
Jeden uchazeč stačí. Má exkluzivitu
LČR podle něj provedly zadání jedinému uchazeči správně. Společnost podle něj o zakázce jasně informovala ministerstvo zemědělství a tendr nechala projednat radou podniku. A proč vše proběhlo bez výběrového řízení? Jde prý o exkluzivitu pro pořadatele akce, tedy Czech Teleaxis.
Kromě faktu, že Czech Teleaxis podle právníků oslovených Českou pozicí zřejmě nemá zákonem danou výjimku spočívající v nutnosti ochrany výhradních práv pořadatele, a tudíž mělo být výběrové řízení vypsáno, vzbuzuje zakázka mezi oslovnými experty rozruch ještě v jedné věci.
- TÉMA: Lesy ČR
Právníci se pozastavují i nad účelností propagace LČR na mezinárodním setkání, kde by se v roli řečníků měli objevit španělský expremiér José María Aznar, jeho francouzský protějšek Dominique de Villepin, ekonomický poradce amerického prezidenta William Donaldson či mediální magnát Steve Forbes.
Považujeme konferenci Dny USA a Evropské Unie, která se koná pod záštitou předsedy vlády ČR, za významnou mezinárodní akci přínosnou pro reprezentaci ČR na mezinárodní úrovni. Reklamní účast a prezentace podniku Lesy ČR na této akci je tedy možno považovat za žádoucí, uvedla pro Českou pozici mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková.
Premiér Petr Nečas o přínosnosti celé akce rovněž nepochybuje. "Pan premér převzal záštitu nad touto akcí stejně jako v minulých letech. Považuje ji za důležitou z hlediska transatlantické spolupráce. Financování akce je v kompetenci pořadatele," potvrdil pro ParlamentníListy.cz mluvčí vlády Jan Osúch.
Konferenci sponzorují i další státní podniky
Za zmínku stojí jistě i jiní významní sponzoři akce. Těmi jsou další firmy ve vlastnictví státu - národní podnik Budějovický Budvar nebo akciová společnost Severočeské doly z polostátní skupiny ČEZ. Zástupci firem ale shodně odmítli informovat o objemu financí věnovaných na akci.
Na konferenci by se vedle slavných jmen ze zahraničí měl objevit i prezident Václav Klaus, který je prý Kovarčíkovým přítelem. Náklady na pořádání takového podniku činí 25 milionů korun, zájemce o vstupenku zaplatí podle České pozice několik tisíc korun. Konference proběhne v Praze 24. a 25. října.
Čtěte také:
FotoKoláž: hns
autor: Petr Mašek