Ministr Jankovský spolehá na lidi. Vytrvalý tlak a kvalita půjde nahoru

18.02.2012 8:29

Půldruhého roku ve funkci ministra pro místní rozvoj věnoval Kamil Jankovský pozornost především zákonu o veřejných zakázkách, koncepci bytové politiky nebo stavebnímu zákonu. Teď za jeden z nejdůležitějších úkolů resortu pokládá zpracování koncepce pro cestovní ruch a předložení věcného návrhu zákona.

Ministr Jankovský spolehá na lidi. Vytrvalý tlak a kvalita půjde nahoru
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský

Ekonomická situace posledních několika let nepřeje ani cestovnímu ruchu u nás, který tvoří zhruba tři procenta ročního hrubého domácího produktu. Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský plánuje pro jeho rozvoj řadu opatření od změn v zahraničním zastoupení až po zavedení ratingu ubytovacích zařízení.

Ministerstvo pro místní rozvoj je spojováno především se zákonem o veřejných zakázkách, koncepcí bytové politiky, deregulací nájemného či stavebním zákonem. Naopak málo se mluví o cestovním ruchu, který do vašeho resortu také patří. Co pro něj chystáte?

Cestovní ruch je pořád taková popelka. Bere se jako automatická věc, přitom to je poměrně významná součást tvorby HDP. U nás dnes nemá institucionalizovanou podobu. Teď připravujeme úplně novou koncepci pro cestovní ruch, měla by být hotova do poloviny roku. Při její tvorbě vycházíme z analýz toho, odkud a s jakým zaměřením k nám turisté přijíždějí, kolik tu utrácejí a podobně. Součástí připravované strategie bude předložení věcného záměru zákona o cestovním ruchu. Tedy taková institucionalizace, za co odpovídá stát, za co kraj a obec.

Jakou roli v koncepci cestovního ruchu bude hrát státní příspěvková organizace CzechTourism, která patří pod MMR a před téměř dvaceti lety byla zřízena pro to, aby propagovala Českou republiku?

Tam je zapotřebí udělat několik změn. CzechTourism má zastoupení v řadě míst na světě a v tom dojde k redukci. Sníží se počet zastoupení, ale zase chceme posílit ta, kde máme větší potenciál získávat návštěvníky. Moje snaha je, aby strategie fungování našich zastoupení bylo víc uzpůsobené jednotlivým lokalitám. Jiná prezentace zapůsobí na Francouze, jiná na Holanďana. Dnešní systém, kdy máme webové stránky prakticky stejné pro všechny lokality, není nejšťastnější. Také tiskové materiály jsou téměř stejné, vlastně to jsou jen jazykové mutace.

Mělo by dojít k posunu od vydávání časopisů, letáků, propagačních materiálů a účastí na výstavách. Ne že bychom je zrušili, ale budeme chtít po zastoupeních, která ve světě máme, aby se daleko víc snažila dostávat do médií, novin či internetových portálů. Když se objeví článek v lifestylovém časopise třeba z jižních Čech nebo z Beskyd, tak to má daleko větší dopad na veřejnost, než když se na výstavě rozdá padesát publikací a tisíc letáků.

Součástí těchto změn by mělo být i hodnocení, jak jsou naši zástupci úspěšní, tedy kolik výstupů v novinách se o nás díky nim objeví. Je třeba se k cestovnímu ruchu začít chovat jako k odvětví ekonomiky, které chceme podporovat. Czech Tourism tu není jako cestovní kancelář. Ta je od toho, aby vzbudila zájem o Českou republiku. To, že se vydávají spousty propagačních materiálů, v zahraničí žádný velký dopad nemá.

Co brání většímu rozvoji cestovního ruchu u nás kromě málo účinné propagace?

Máme vůči cestovnímu ruchu dost dluhů, ale nejvíc zaostává vyrovnanost kvality poskytovaných služeb. Nebavíme se o hvězdičkách u hotelů, to je jiná věc. To je nastaveno podle technických požadavků. Proto chceme zavést rating ubytovacích zařízení. Ne však z hlediska příruček, ale skutečné kvality. Mělo by jít o nezávislé hodnocení toho, jak se chová personál hotelu k hostům.

Zveřejněné výsledky bychom pak provázali na recenzní web, aby si tam lidé mohli vyměňovat zkušenosti a psát své připomínky. Tím by se díky tlaku veřejnosti mohla začít srovnávat kvalita ubytovacích zařízení. U nás skutečně najdeme výborná zařízení, výborný hotel, výborný penzion, ale i taková zařízení, která neodpovídají požadavkům na kvalitu nebo vstřícnost.

V polovině ledna se uskutečnil mezinárodní veletrh turistických možností Regiontour v Brně. Přinesl něco nového?

Musím říct, že tam byl patrný pokles z hlediska počtu expozic, úrovně i zájmu návštěvníků. Jakousi tématickou linkou měla být církevní turistika. U menších veletrhů bych také šel od té všeobjímající cesty k těm tématickým, které mají potenciál určitě větší. Ale zrovna církevní turistika není v českých podmínkách něco, co může oslovit hodně lidí. Pro mě byl letošní Regiontour v podstatě zklamáním.

Líbila by se mi tématika zaměřená třeba vyloženě na rodiny s dětmi. Aby návštěvníci mohli přijít a podívat se, jaké mají možnosti v jednotlivých ročních obdobích jet s nimi na týden nebo i jen na víkend. Aby si mohli vybrat z míst, kde si děti mohou hrát, kde se nebudou tvářit zle, když se dítě rozbrečí u večeře nebo polije ubrus dvakrát za sebou. Tohle tématické zaměření dnes chybí.

Dnes už velká část lidí shání dovolenou prostřednictvím internetu místo návštěv veletrhů cestovního ruchu. Nenajdou tedy takové zaměření tam?

V okamžiku, kdy budete chtít jet třeba do Německa, tak si velice snadno najdete segment family friendly hotelů, tedy těch, které jsou zaměřeny na rodiny s dětmi. Jiné zase na seniory. U nás takovou segmentaci ještě nemáme. Když budete shánět dovolenou v Česku v hotelu, který je zaměřen vyloženě na rodiny s dětmi, tak to budete hledat náhodně, složitě a dlouho. Přitom určitě jsou zařízení, která by se hodila výborně na dovolené pro seniory, nebo naopak ty, kteří hledají nějaké adrenalinové zážitky či outdoorová dobrodružství. Tohle se zatím hledá těžko. Ale i to chceme posunout.

Zájem turistů se u nás koncentruje hlavně na Prahu, případně Karlovy Vary či Český Krumlov. Máme turistům co nabídnout i mimo tyto tradiční oblasti?

Návštěvníky jsme schopni dostat i jinam mimo hlavní turistická centra, ale má to své limity. Stokrát si můžeme říkat, že jsou hezké třeba Jeseníky a že by se tam turistům líbilo. Ale dokud nebude dobudována dopravní infrastruktura, pokud se tam nedostane turista jednoduchým způsobem, a to je jedno, jestli tam jede autobusem s cestovní kanceláří, nebo si půjčí auto, tak tam budeme turisty velmi těžko dostávat.

Na druhou stranu jsem přesvědčen, že je v Česku spousta míst, která jsou pro turisty se zaměřením na poznávací charakter cest zajímavá. Ať jsou to Baťovy kanály, hrady, zámky, folklórní festivaly. Těch možností je řada, ale musí se také šikovně prezentovat. Každý kraj může najít místo, kde by se příliv turistů mohl být zvýšit.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…