České dráhy v roce 2008 pronajaly nádraží firmě Brno New Station Development. Ve smlouvě dokonce prý mělo být uvedeno předkupní právo. V případě prodeje by jej společnost určitě chtěla využít. Firma byla terčem kritiky už v roce 2008, kdy spolupracovala s finanční skupinou AXA. Její českou a slovenskou pobočku přitom vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda.
České dráhy se brání
České dráhy se majetkovému propojení brání: “Náš partner pro rozvoj lokality brněnského hlavního nádraží společnost BNSD byl vybrán v soutěži z více účastníků v roce 2007, tedy před příchodem stávajícího managementu. Tento partner zajišťuje rozvoj celé lokality, modernizaci atp. Kromě výše uvedené investice v lokalitě ve výši cca 19 mil. Kč navíc zaplatil naší společnosti za pronájem prostor 39 milionů Kč,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Petr Šťáhlavský tiskový mluvčí Českých drah. Zároveň prodej pozemků kolem nádraží nepopírá: “České dráhy prodávají zbytný majetek. Jedná se pouze o takový majetek, který neslouží a již nebude sloužit k provozování dráhy,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Štáhlavský.
Zelení brání nádraží
Městská organizace Strany zelených okamžitě požádala město, aby zasáhlo: “Hrozí, že veřejná správa přijde o majetkový vliv na jedny z nejdůležitějších rozvojových pozemků v centru Brna. Jejich majitel totiž bude mít zásadní vliv na podobu modernizace nádraží v centru, “ uvedla Strana zelených v tiskové zprávě zaslané pro ParlamentníListy.cz. Nejvíce se obávají předkupního práva, které má být údajně spjato s dlouhodobým pronájmem společnosti BNSD: “Město Brno už v roce 2008 požadovalo po Českých drahách nespojovat dlouhodobý pronájem pozemků s předkupním právem a bylo tehdy ujištěno, že se tak stane. Nyní Zelení požádají České dráhy o vydání aktuálního znění dlouhodobé nájemní smlouvy na tyto pozemky, včetně všech dodatků. Využijeme k tomu zákona o právu na informace,“ uvedla Strana Zelených v tiskové zprávě zaslané ParlamentnímListům.cz.
Situaci nezjednodušují ani nejasné majetkové poměry BNSD, která má nádraží v pronájmu. Společnost vlastní anonymní vlastníci akcií. V představenstvu je místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, který na dotazy ve věci prodeje nádraží nebo plánů společnosti BNSD nereaguje.
Nádraží koupí významní koaliční zastupitelé?
Zelení se obávají především budoucího možného vlastníka nádraží: “Hospodářské noviny, z jejichž informací jsem vycházel, přinesly zprávu, že právě BNSD je horkým favoritem na nákup pozemků, tato společnost o ně samozřejmě má zájem. Tou informací jsem znepokojen, protože je to společnost s tajemnou majetkovou strukturou (není jasné, kdo ji vlastní) a navíc v managementu sedí významný brněnský koaliční zastupitel. To považuji za naprosto skandální a potvrzuje to obavy, že pro některé zastupitele může být politika jen pokračováním jejich podnikání jinými prostředky, “ uvedl pro ParlamentníListy.cz Martin Andere.
Zelení nechtějí v žádném případě připustit prodej nádraží především kvůli plánované modernizaci: “Změna vlastníka nádraží by zásadně zkomplikovala plánovanou modernizaci nádraží. Vlastník pozemků by byl automaticky účastníkem územního a stavebního řízení, takže bez jeho souhlasu by nebylo možné nádraží modernizovat. Rozhodování by tak z rukou veřejných institucí, přešla do rukou soukromé firmy. U tak zásadního projektu je to obrovské riziko,“ uvedl Martin Ander předseda městské organizace Strany zelených pro ParlamentníListy.cz.
České dráhy: Já nic, já muzikant
České dráhy najednou začínají mlžit a zdůrazňovat, že se vlastně nic neděje: “Stanice Brno hlavní nádraží není na prodej. Stanici nutně potřebujeme, je to jedno z nejdůležitějších a nejfrekventovanějších nádraží v České republice, které v současnosti nemá na území Brna žádnou náhradu,“ uvedl pro ParlementníListy.cz Šťáhlavský.
autor: Irena Ševelová