Expert popsal, co asi předcházelo letecké tragédii nad Ukrajinou i co dnes hrozí na palubě

26.07.2014 15:05

Letecký publicista Martin Salajka v souvislosti s tragédií malajsijského letadla nad Ukrajinou říká, že do té doby nikdo nepředpokládal takové ohrožení civilní dopravy, která byla považována za bezpečnou i kvůli výškám, a tak se létalo i přes oblasti lokálních konfliktů. Nevylučuje ani pokles zájmu o leteckou dopravu, která se ani dosud nevzpamatovala z událostí 11. září 2001, jejichž důsledky nesou cestující i letecké společnosti dodnes.

Expert popsal, co asi předcházelo letecké tragédii nad Ukrajinou i co dnes hrozí na palubě
Foto: tan
Popisek: Trosky malajského letadla na Ukrajině

Už víc než týden se kupí nejrůznější informace a dohady o tom, kdo a co stojí za pádem malajsijského letadla nad Ukrajinou, spolu s úvahami, že pravda o příčinách neštěstí může zůstat také navždy utajena. „Zkušenost napovídá, že se to asi někdy dozvíme, i když se teď nedá říci, jestli to bude za měsíc, za rok nebo za deset let. Někdy se nehoda podaří objasnit na základě nějakých analogií třeba i po desítkách let. Nebo se náhodou objeví nějaký důkaz, který tu záhadu pomůže rozšifrovat,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz letecký publicista Martin Salajka.

Objasnění příčin této tragédie očekává od nálezu nějakého zbytku rakety. „U leteckých havárií se běžně postupuje tak, že se trosky letadla skládají tak dlouho, až se podaří objasnit, odkud co kam letělo, nebo kudy co prošlo. Ale v tomto případě bych sázel spíš na nějaké úlomky té rakety. Problém ale je, že rakety, které používá Buk, se rozprsknou, takže použitelných částic je velmi málo a jsou na velmi velkém prostoru,“ konstatuje odborník na letectví, jenž uvažuje o třech možnostech, které mohly vést ke tragédii.

Před 11. září 2001 bylo cestování letadly v pohodě

„První varianta je ta, že prostě stříleli na vojenský cíl a letělo to úplně jinam. Varianta dvě, že prostě obsluha byla neschopná a vystřelila úplně jinam, než chtěla, a nešťastná náhoda tam přivedla ten dopravní letoun. Anebo to mohl být nějaký ´aktivní blbec´, který chtěl udělat radost veliteli a něco sestřelit a neměl dostatečné znalosti ani schopnosti k tomu, aby identifikoval cíl a zjistil svůj omyl. Myslím si proto, že to byl spíš omyl nebo hloupost, ale rozhodně žádná ze stran, které se na tom konfliktu podílejí, neměla zájem sestřelit úplně neutrální civilní letadlo,“ domnívá se Martin Salajka.

Letecké tragédie, a obzvlášť ty tolik medializované, jako je tomu v případě letu MH17, s sebou nesou pokles důvěry v tento způsob cestování. „Například 11. září nám velmi zahýbalo civilní leteckou dopravou a s důsledky se potýkáme dodnes, a budeme se s nimi potýkat pořád, už jenom v těch potupných prohlídkách a nesmyslných bezpečnostních opatřeních, která tu leteckou dopravu velmi komplikují a činí ji velmi nepříjemnou. Ti, kteří cestovali dříve a vědí, jak to bylo v pohodě, tak dnes opravdu špatně snášejí neustálé prohlídky, zabavování vody a skoro všeho,“ poznamenává letecký publicista.

Ti, kdo chtějí letadlo zničit, jsou vždy o krok vpředu

Sám všechny ty prohlídky a nejrůznější opatření nepovažuje za krok ke zvýšení bezpečnosti. „Víte, on se pak vždy udělá nějaký test a na něm se ukáže, že když někdo chce, tak pronese, co potřebuje. Připadá mi nesmyslné, když cestujícím zabavují potraviny a kapaliny, protože ti teroristé, vojáci, rozvědčíci nebo kdokoli, jak je nazveme, jsou vždy o krok vpředu. A letecké společnosti a zabezpečení letišť jsou schopné reagovat jenom na to, co už se stalo, ale už nepředvídají, co by se mohlo stát,“ upozorňuje Martin Salajka.

V té souvislosti poukazuje také na používání dvousložkových látek, které se teprve po smísení stanou výbušninou. „Navíc žijeme v době, kdy existuje spousta zemí, kterým je jedno, komu co z výzbroje prodají, hlavně když z toho mají kšeft. A dnes to opravdu vypadá, že není problém si vyhlédnutou zbraň opatřit. Nebo si vezměte i ty incidenty u nás, kdy se mladí baví tím, že oslňují posádky přistávajících letadel laserem. Pouhé laserové ukazovátko nebo něco takového a lze tím z neznalosti nebo z hlouposti ohrozit leteckou dopravu. A když to někdo dělá cíleně, tak samozřejmě stačí daleko jednodušší prostředky, než jsou výbušniny nebo protiletadlové střely,“ říká pro ParlamentníListy.cz odborník na letectví.

Je lepší si vybrat společnost, která má hustší síť a víc letadel

V důsledku tragédie malajsijského letadla nad Ukrajinou poměrně rychle zareagovaly letecké společnosti, které se začaly kritickým oblastem vyhýbat. „Bohužel do této doby nikdo netušil, že by někdo mohl takto ohrozit civilní dopravu, která se považovala za bezpečnou i kvůli výškám, vždyť se létalo i přes oblasti lokálních konfliktů. No, ale ukázalo se, že si člověk není jistý nikdy. Kdyby se to však bralo do důsledků, tak by se nedalo lítat skoro nikde,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz letecký publicista Martin Salajka.

Přesto existuje několik zásad, které riziko cestování letadlem snižují a jimiž je dobré se řídit. „Určitě to chce vybírat trošku renomované letecké společnosti. S nějakým dopravcem, který přistaví – teď to řeknu přehnaně – zdrátovaný hadrový dvouplošník, bych samozřejmě neletěl. I když jsou lidé, kteří milují adrenalin a právě takové zážitky vyhledávají. Chce to najít si o letecké společnosti informace a reference. Je lepší si vybrat společnost, která má hustší síť a víc letadel než nějakou – přeženu to – společnost, která má jednoho člověka s jedním letadlem, jež odkudsi kamsi létá,“ doporučuje Martin Salajka.

Touhu po dobrodružství v Afghánistánu či Pákistánu je dobré potlačit

U malých leteckých společností se totiž dá předpokládat, že u nich bude nejen méně komfortu, ale nejspíš i méně bezpečí, i když výjimky existovat mohou. „Ale asi takhle bych to cítil, že to chce si pro let vybrat společnost, která už má něco za sebou a má lepší pověst. Jinak letecké trasy jsou víceméně pevně dány a pokud se vám má něco stát, tak se to stane klidně na trase, která se dosud zdála bezpečná. Ale hlavně lidé, pokud chtějí z bodu A do bodu B a létá tam jedna nebo dvě společnosti, tak většinou letí stejným koridorem, takže si moc vybírat nemohou,“ podotýká letecký publicista.

Při rozhodování o tom vydat se někam letadlem doporučuje vedle pečlivého výběru letecké společnosti i vzít rozum do hrsti a nebezpečí zbytečně nevyhledávat. „Řekl bych, že to chce omezit takovou tu touhu po dobrodružství, jako například vydat se na čundr do Afghánistánu nebo když jedou děvčata do Pákistánu na zkušenou. Chce to zvážit na základě dostupných informací, zda ten nápad, který mám na dovolenou, je opravdu bezpečný,“ podotýká Martin Salajka s tím, že navzdory třem čerstvým neštěstím zůstává letecká doprava tou nejbezpečnější.

I některá civilní letadla mají systémy schopné odvést vystřelenou raketu

V souvislosti s malajsijským letadlem se také diskutovalo jednak o tom, že piloti neměli možnost raketu vidět, ale i kdyby ji odhalili, nemohli by nijak reagovat. „V některých oblastech se používají i na civilních letadlech v podstatě vojenské systémy. To pokud jsou civilní letadla používaná, řekněme, na vojenských nebo polovojenských linkách. Jsou vybaveny třeba výmetnicemi klamných cílů, které jsou schopné odvést například tu vystřelenou raketu. Ovšem je to poměrně sofistikované vybavení a jeho instalace do všech letadel by samozřejmě něco stála. Pak je možné i udělat nějaké speciální letadlo pro lety do určitých oblastí,“ zamýšlí se letecký publicista.

To však není tak snadno uskutečnitelné jako jiná opatření, ke kterým letecké společnosti v zájmu zvýšení bezpečnosti svých letů sahají. „Především je třeba, aby daleko větší pozornost věnovaly výběru trasy. A v případě, že mají informace, že dotyčná oblast není úplně bezpečná, tak i za cenu finančních ztrát volit jinou trasu nebo tu nebezpečnou linku zrušit,“ dodává pro ParlamentníListy.cz Martin Salajka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Chytré popelnice. Samy hlásí, že jsou plné. Jenže to Pirátům drhne

12:25 Chytré popelnice. Samy hlásí, že jsou plné. Jenže to Pirátům drhne

Pražská firma řešící moderní technologie, která spadá do gesce Pirátů, utratila více než 23 milionů …