Hřebejk a spol. Podívejte se, jak čeští filmaři dolují desítky milionů z Fondu kinematografie

20.01.2015 10:01

EXKLUZIVNĚ V posledním článku týkajícím se kauzy kolem Fondu kinematografie, který rozděluje finanční podporu na výrobu českých filmů a dokumentů, jsme slíbili, že zkusíme poodhalit i jednotlivé společnosti a za nimi stojící příjemce dotací.

Hřebejk a spol. Podívejte se, jak čeští filmaři dolují desítky milionů z Fondu kinematografie
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Režisér Jan Hřebejk

Při posledním zasedání Rady Státního fondu kinematografie došlo k rozkolu mezi radními. Při tomto zasedání hlasovalo o podpoře na výrobu filmů 10 radních. Podle našich informací poté, co se radní Voráč, Vítek, Soják, Kalista a Dvořáková Czesány dozvěděli, že se mezi podpořené filmy nedostaly ty jejich „správné“ filmy, rozhodli se od vlastního bodování distancovat. Radní bodují projekty podle sedmi předem daných kritérií. Finanční dotaci získají ty filmy, které jsou v průměru nejvíce ohodnocené. Zde je nutné říci, že při inkriminovaném zasedání se šest projektů dostalo do rozmezí mezi 70–75 bodů (z maximálních 100). Z toho vyplývá, že šest nejvýše bodovaných filmů se od sebe lišilo jen o pár bodů. Před bodováním se radní dohodli, že budou podpořeny jen tři projekty, aby podpora měla u vysokorozpočtových filmů smysl. Ve výzvě bylo na rozdělení alokováno 25 milionů, přičemž žádalo třicet jedna subjektů o 241 milionů korun. Nakonec byly podpořeny filmy: Lída Baarová v režii Filipa Renče, Když nemůžeš, přidej v režii Josefa Abrháma mladšího a Tenkrát v ráji v režii Miloše Zábranského.  

Pozn.: Klikněte na obrázek pro zobrazení zdrojového souboru


 

Pan Strnad chodí na Fond rád

Celá kauza vyústila v otevřený dopis ministru kultury Danielu Hermanovi (ZDE), který podepsaly profesní organizace, apelující na novou kvalitu radních. Jednou z nich je i APA –Asociace producentů v audiovizi podepsaná jménem svého předsedy představenstva Pavlem Strnadem.

Pavel Strnad měl v inkriminované výzvě své želízko v ohni, film Bába z ledu, a žádal o podporu deset milionů při rozpočtu filmu 28 milionů. Chtěl tedy více než třetinu nákladů. Jenže jeho producentská společnost NEGATIV s. r. o., kterou vlastní společně s Petrem Oukropcem, na peníze nedosáhla. Pro producenta Strnada to musel být veliký šok, od roku 2007 totiž dostával příspěvky vždy. Pokud bychom podporu rozpočítali, pak jen z Fondu kinematografie mu každý měsíc přibyl na kontě víc než jeden a půl milionu korun.

Celkem totiž na své podnikání od Fondu kinematografie od roku 2007 dostal podporu 133 milionů korun. Není tedy divu, že se Pavel Strnad zlobí a hřímá v mediálních diskusích. Podle něj je nutné, aby ve Fondu seděli opravdu ti správně nominovaní odborníci. A kdo je vlastně nominovaný právě touto profesní organizací, kterou zajišťuje? Ze stávajících radních je jich pět, všichni se distancovali od výsledků při inkriminovaném zasedání Rady. Nalovili si řadu nominací profesních organizací, což má být údajně hlavní kritérium pro výběr do nové Rady. Zuzana Kopečková má sedm nominací, Vladimír Soják tři nominace, Petr Vítek hned dvanáct nominací a deset získal Jiří Voráč. V souvislosti s celou kauzou jsme již odkryli, co se zřejmě za vysokým počtem nominací skrývá. Jde o budoucí složení Rady, kterou bude Poslanecká sněmovna volit v nejbližších dnech.

Viktor Schwarcz a jeho CINEART s dotací 77 milionů

V otevřeném dopise je podepsaná i další profesní organizace Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). I její členové jsou příjemci dotací z Fondu. Velice úspěšný je ve svých žádostech o podporu třeba Viktor Schwarcz, producent, který si z Fondu kinematografie odnesl za posledních několik let 77 milionů korun a k tomu i nějakých 10 milionů v pobídkách.

Pavel Berčík, Ondřej Zima mladí a úspěšní

Pavlu Berčíkovi je dnes 31 let, ale v době založení společnosti Evolution Films s. r. o. mu bylo 23 let. Jeho společnost se však pořádně rozjíždí po roce 2006, po vstupu tehdy dvaatřicetiletého Ondřeje Zimy. Od té doby načerpali z Fondu kinematografie 52 milionů. Nejúspěšnější byli v roce 2010, to se jim podařilo čerpat 11,5 milionu, v loňském roce to byly dotace ve výši více než 7 milionů korun. Společnost navíc patří ke stálým spolupracovníkům České televize, kde čerpají z veřejných zdrojů další miliony.

Chudí dokumentaristé

Říká se, že dokumentaristé dřou bídu s nouzí. V mnoha případech je to pravda. Natočit dobrý dokument není jednoduché, stojí to hodně sil i peněz. Řada dokumentů by nikdy nevznikla, pokud by jejich tvůrci hleděli na to, kolik energie, svých peněz a sil do svého díla vloží. Ovšem jsou i výjimky. V dokumentaristickém nebi se již delší dobu pohybuje hvězdný tým Remunda, Klusák ze společnosti Hypermarket Film s. r. o. Podívali jsme se na jejich žádosti od roku 2007. Nevedli si špatně, od Fondu kinematografie získali 11 milionů korun, opět je nutné podotknout, že jde jen o jednu část z veřejné podpory. Další miliony z veřejných peněz do jejich společnosti doputovaly z ČT, různých fondů i Ministerstva kultury. Většina dokumentaristů musí natočit svá díla za velice skromný rozpočet, tahle dvojice má však štěstí, že jejich rozpočty jsou vždy velkolepé. Hodně se navíc angažují i v Jihlavském spolku amatérských filmařů, který získal na své aktivity v posledních letech z Fondu minimálně 18 milionů korun. Dalším producentem, kterému se výroba dokumentů jistě vyplácí, je i Jiří Konečný a jeho ENDORFILM s. r. o. Jako producent získal z Fondu kinematografie za posledních sedm let více než 42 milionů.

Šikovný televizní kreativní producent Čestmír Kopecký

Jestli je někdo opravdový mág na poli získávání veřejných peněz do své společnosti, jejíž název okamžitě evokuje spojení s ČT, pak je to Čestmír Kopecký. Jeho s. r. o. První veřejnoprávní je opravdová legenda. Putují do ní peníze nejen z Fondu kinematografie, ale i z ČT, kde je zaměstnaný jako kreativní producent. Většina projektů Čestmíra Kopeckého je podpořena z těchto dvou zdrojů. Čestmír Kopecký tak získal jen z Fondu kinematografie od roku 2007 více než 47 milionů korun. Dotace z ČT jsou také v řádu milionů. V loňském roce dostal Čestmír Kopecký na společné projekty s ČT z Fondu kinematografie 13,7 milionu. „Čestmír Kopecký má s Českou televizí uzavřenu smlouvu jako kreativní producent. Přílohou této smlouvy jsou projekty, které České televizi nabídl jako jednatel jménem produkční společnosti První veřejnoprávní ještě před tím, než byl jmenován kreativním producentem České televize. Očekáváme, že tyto projekty budou v režimu spolupráce ČT a První veřejnoprávní dokončeny. Všechny ostatní projekty, které předkládá České televizi jako její kreativní producent, již samozřejmě musí projít standardním procesem výběru a schválením programovou radou," sdělila na přímý dotaz Alžběta Plívová z ČT (pozn. red. jde o někdejší zaměstnankyni Miroslava Kalouska).

Hřebejk a ti druzí

Filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., která spolupracuje například s Janem Hřebejkem, získala během pěti let, kdy žádala o podporu na Fondu kinematografie, 51,9 milionu korun. Od roku 2007 získal podporu z Fondu například i MAUR film s. r. o. Martina Vandase, a to téměř 40 milionů, Bionaut s.r.o. Vratislava Šlajera 46,8 milionů korun, Fog’n’Desire Films s. r. o. Viktora Tauše od roku 2010 16 milionů plus v pobídkách 7,6 milionu, AXMAN PRODUCTION s. r. o. Ivany a Karly Stojákových 29 milionů, PRODUKCE RADIM PROCHÁZKA s. r. o. společně s oceněným Robertem Sedláčkem dosáhli na 27 milionů nebo nový nominant do Rady fondu, producent Richard Němec, 8,4 milionu korun. 

Pozn.: Klikněte na obrázek pro zobrazení zdrojového souboru

Ministr Herman a jeho cesta

„Společnost se u nás tak nějak postupně rozdělila na ty, kdo žijí z dotací a na ty, kdo musí pracovat, aby ty dotace zaplatili. Dostat se do prostředí živeného dotacemi je tak velmi lukrativní a stojí za to o to bojovat. Stojí to za to vytvářet klientelistické vazby a sítě,“ řekl náš dobře informovaný zdroj z filmového prostředí.

V české kinematografii je celá situace o to absurdnější, že ti, kteří dotace většinou nedostávají, plní kasu Fondu kinematografie ze svých divácky úspěšných filmů. Vzhledem k vyšší návštěvnosti jejich filmů se tak prostřednictvím odvodů z každé vstupenky dostane do rozpočtu Fondu kinematografie celkem slušná suma. Za tyhle peníze pak často točí ti, jejichž filmy se v kinech divácky neprosadí. Nyní, kdy se blíží volba nové Rady Fondu kinematografie, se právě zcela evidentně a otevřeně odehrává boj o to, jakým způsobem budou noví radní dál pracovat a na jakých principech bude stát jejich rozhodování o dotacích.  Bude to klientelismus, nebo princip založený na snaze podpořit kulturu nezávisle na konkrétních osobách a jejich vzájemných propojeních? Ministr Herman měl a má všechny relevantní informace k tomu, aby se střet zájmů, provázanost a klientelismus nestaly hlavním hybatelem věcí na Fondu kinematografie. 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …