Jihočeský kraj vyhlásil válku. Kamionům

05.09.2012 10:48

Už toho máme dost! To zní jak od Jihočechů, tak od vedení kraje směrem k přetíženým kamionům. Téměř jediný kraj v republice, který de facto nedisponuje dálnicí, je přitom nejvíce zatížen kamiony právě pro tranzit směrem na rakouské a německé hranice. Hejtmanství ale řeklo - dost!

Jihočeský kraj vyhlásil válku. Kamionům
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ilustrační foto

Vedení kraje se i na četné stížnosti občanů, starostů i policistů rozhodlo, že „spravedlnost“ vezme do svých rukou a bude přetížené kamiony nemilosrdně trestat.

„Od prvního září vstoupila v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, která to krajům umožňuje. Na jihu Čech už proto nakoupili váhy, těmi se budou kamiony vážit,“ uvedl pro ParlamentniListy.cz hejtman Jiří Zimola (ČSSD), který tak spolu s kolegy z vedení kraje vyšel vstříc nespokojeným lidem i starostům měst a obcí, kteří právě přetížené silnice kritizují.

Kraj i obce pak platí rekonstrukce silnic, po kterých následně jezdí přetížené nákladní soupravy, které komunikace ničí.

„S policií vytipujeme úseky a místa, kde by mohlo mobilní vážení probíhat. Rozhodně máme zájem chránit naše silnice, tedy silnice II. a III. třídy. Avšak máme pověření i na silnice I. třídy, nikoli na rychlostních komunikacích a dálnicích,“ uvedl hejtman Zimola s tím, že vážení kamionů není pro takzvané komandování řidičů, ale má zabránit ničení vozovek.

Dosavadní měření z poslední doby ukazují, že přetížených kamionů jezdí na jihu Čech zhruba polovina. V loňském roce udělil krajský úřad dopravcům kvůli přetížení vozidel pokuty ve výši cca 1,2 miliónu korun.

„Přetížené přitom bylo téměř každé třetí vozidlo,“ uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství jihočeského krajského úřadu Jiří Klása a dodal, že se také nově výrazně zvyšují i finanční postihy hříšníků.

Zatímco dosud se výše sankce, udělená krajským úřadem, pohybovala v rozmezí od 15 do 20 tisíc korun, nyní novela stanoví, že za každou započatou tunu navíc zaplatí provozovatel vozidla 7000 korun. Současně s pokutou musí provozovatel vozidla počítat s tím, že bude muset zaplatit ještě navíc paušální částku 6 000 korun, jako úhradu nákladů spojených s vážením.

Problém je ale někdy i na straně státu, který není schopen zajistit rekonstrukci důležitých tahů a kvůli tomu se ničí okolní silnice. Takovým příkladem je třeba rekonstrukce jednoho z největších mostů v ČR, Evropě i na světě – Žďákovského mostu. Ten je už třetím rokem uzavřený pro nákladní dopravu nad 8 tun. Letos měla začít rekonstrukce za 300 milionů, ale jak se ukázalo, nezačne. Přesune se nejdříve do příštího roku. Důvodem je odvolání firem ve výběrovém řízení na provedení prací k Antimonopolnímu úřadu.

Přitom veškerá těžká doprava musí jezdit po okolních komunikacích a přes obce mosty, které nejsou na takový provoz stavěny.


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 

reklama

autor: Radek Kraus

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …