Napsali nám z řetězce Lidl. Velmi překvapivě, pokud jde o kříže

5. 9. 2017 10:20

ParlamentníListy.cz se ve věci marketingové kampaně s umazanými kříži na kopulích řeckých kostelů obrátily na společnost Lidl Česká republika se sérií nepříjemných otázek. Český Lidl tvrdí, že se na vytváření kampaně nepodílel a že nápad s umazanými kříži pochází z dílny mezinárodního týmu Lidlu. Reklamní materiály jsou podle Lidlu Česká republika totožné ve všech zemích, kde řetězec působí. Některé palčivější dotazy však Lidl Česká republika nechal bez komentáře. Posouzení, nakolik byly dotazy ParlamentníchListů.cz ze strany Lidlu zodpovězeny, necháváme na čtenářích a otiskujeme je v plném znění.

Napsali nám z řetězce Lidl. Velmi překvapivě, pokud jde o kříže
Foto: lidl.cz
Popisek: Akční leták řetězce Lidl. Na produktech jsou vyretušovány kříže na pravoslavných kostelech z řeckého ostrova Santorini

„Reklamní materiály i obaly výrobků značky Eridanous nabízených v rámci akce Řecký týden jsou jednotné pro všechny země, ve kterých společnost Lidl působí,“ sdělila tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika Zuzana Holá na dotaz ParlamentníchListů.cz. Podle otevřených zdrojů dostupných na internetu vlastní Lidl ve 26 státech Evropy a v USA přibližně deset tisíc prodejen.

„Tento design je vytvářen mezinárodním reklamním týmem a Česká republika se na něm nepodílela,“ vysvětluje mluvčí Lidlu dále, kde se reklama na Řecký týden vzala. „Výrobky této značky nabízíme již několik let, během nichž design prošel několika změnami. Aktuální podoba je používána od roku 2014.“ 

Lidl prostřednictvím e-mailové komunikace rovněž zopakoval předcházející omluvu a stanovisko, ve kterém uvádí, že „tým Lidl Česká republika se na uvedených obalech nepodílel“. „Naším úmyslem v Lidl Česká republika rozhodně není popírat historickou realitu. „Jsme českou společností, a proto považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili  a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu a takto se budeme chovat i nadále,“ vysvětluje v odpovědích na dotazy ParlamentníchListů.cz.

REKLAMY ŘETĚZCE LIDL S UMAZANÝMI KŘÍŽI U ŘECKÝCH SAKRÁLNÍCH STAVEB SI JIŽ  VŠIML I BRITSKÝ LIST INDEPENDENT:

Aféry, kterou Lidl spustil svou reklamou, ve které z důvodu „neutrality“ vyretušoval kříže ze slavných řeckých sakrálních staveb, si již všiml i britský list Independent. Ten ve svém článku přinesl reakce přímo z dotčeného, řeckého regionu. „Jsem hluboce otřesen vaší úpravou řeckých kostelů, kterou prezentujete na svých produktech,“ napsal listu Rupert Dodds, obyvatel Kypru. „Sdělení, které čtu velmi jasně, je, že nemáte žádný respekt vůči křesťanům a nechcete nás jako své zákazníky,“ dodal. „Už u vás nenakoupím, pokud to nenapravíte,“ uvedla k problému Margaret Claydonová.

Vůči křesťanství necitlivá reklama pobouřila i v České republice. Aktivista a armádní veterán Martin Zapletal se v reakci na ni vypravil do olomouckého Lidlu v převleku za mnicha a jal se na zboží chybějící křížky křesťanských chrámů dokreslovat – viz VIDEO:

Reklama rovněž přiměla některé Čechy, aby již v noci z neděle na pondělí vyrazili k některým prodejnám Lidlu a začali výlohy polepovat kříži. To samé se objevilo i v Brně (viz FOTO). Zaměstnanci Lidlu kříže z prodejen odstranili. Na skle byly ale podle všeho ještě dobře vidět jejch obrysy. 

Pro informaci našich čtenářů uveřejňujeme v plném znění otázky, které ParlamentníListy.cz společnosti Lidl Česká republika zaslaly. Pro posouzení toho, jak uspokojivě Lidl odpověděl, přetiskujeme i jeho tiskové vyjádření.  

Dotazy ParlamentníchListů.cz na adresu firmy Lidl Česká republika:

1. Lidl chtěl být v kampani Řecký týden politicky a nábožensky neutrální. Proč ale proklamovanou neutralitu neprokazoval i v případě půlměsíce na mešitách během kampaně 1001 delikates orientu? Zde bych ještě podotkl, že se v tomto případě jedná o vlastní výtvor grafiků Lidlu, nikoliv o retušovanou fotografii reálných budov.

2. Proč v roce 2011 kříže na pravoslavných kostelech u letáků na kampaň Lidlu Řecký týden nevadily? Viděl jsem tyto letáky na internetu a kříže na nich normálně jsou. Co se změnilo, že Lidl změnil svou politiku a v letošní kampani kříže umazal?

3. Kardinála Duku, církevní autoritu, vaše vymazání křížů na letácích popudilo. Napsal kvůli tomu řeckému velvyslanci a dané jednání označil za "barbarské a nekulturní". Proč Lidl podporuje "barbarské a nekulturní" jednání, co tím sleduje? Vždyť kříž na historické památce je součástí kulturního dědictví dané země a ne pouze náboženským symbolem.

4. V jakých dalších evropských zemích kampaň s letákem pravoslavných kostelů s vyretušovanými kříži probíhá?

5. Běží kampaň i v Řecku?

6. Myslíte, že je vhodné balit potraviny do obrázků kostelů, tedy sakrálních staveb? Nebojíte se negativních reakcí ze strany věřících? 

5. Setkáváte se s podobnými reakcemi na umazané kříže i v jiných zemích?

6. Koho konkrétně měly dle vás kříže na kopulích pravoslavných kostelů urazit?

7. Co říkáte na akci českých občanů, kteří v Praze 8 na prodejnu Lidlu během noci nalepovali kříže?

8. Řada uživatelů sociálních sítí dává najevo, že u vás kvůli vyretušovaným křížům přestávají nakupovat. K bojkotu vašeho řetězce vyzval i ministr zemědělství Marian Jurečka. Co byste lidem vzkázali, aby u Vás nakupovat nepřestali?? Bojíte se bojkotu?

Odpovědi společnosti Lidl Česká republika na výše uvedené dotazy:

Reklamní materiály i obaly výrobků značky Eridanous nabízených v rámci akce Řecký týden jsou jednotné pro všechny země, ve kterých společnost Lidl působí.

Jak jsme již uvedli, tento design je vytvářen mezinárodním reklamním týmem a Česká republika se na něm nepodílela. Výrobky této značky nabízíme již několik let, během nichž design prošel několika změnami. Aktuální podoba je používána od roku 2014.

Nejen k vyjádření pana kardinála můžeme pouze zopakovat naši omluvu a stanovisko, že tým Lidl Česká republika se na uvedených obalech nepodílel a že naším úmyslem v  Lidl Česká republika rozhodně není popírat historickou realitu. Jsme českou společností, a proto považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu a takto se budeme chovat i nadále.

Všechny zákazníky tímto ujišťujeme, že všechny jejich reakce a komentáře bereme velmi vážně. Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské i jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich. Veškeré reakce zákazníků i veřejně činných osob proto předáme mezinárodní centrále v Německu a zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Jonáš Kříž

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Přečetli jsme Křečkovi, že chudí jsou blbci a mají se víc snažit. Toto následovalo

13:14 Přečetli jsme Křečkovi, že chudí jsou blbci a mají se víc snažit. Toto následovalo

ROZHOVOR Že si občané nepřejí výjezdní doložky a cenzuru, neznamená, že by neoceňovali právo na prác…