Kterou písničku by měl hrát rozhlas pro zlepšení nálady?Anketa
Právě proti současnému vedení a celkově proti ČD Cargo se v médiích vede boj.
Za mediálními útoky zřejmě stojí skupina Rail Invest, do které spadá také společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS). Podle dat, která jsou na internetu k dispozici, postupně od nástupu nového vedení ČD Cargo docházelo k snižování množství zakázek společnosti OOS. Mezi lety 2006 a 2016 dostalo OOS od státu zakázky v hodnotě zhruba 5,6 miliardy korun. Největším plátcem bylo zmíněné ČD Cargo. V roce 2019 se však objem zakázek snížil na částku, která převýšila sto milionů korun.
ČD Cargo tehdy údajně nebylo spokojeno s odvedenou prací ostravské firmy, a proto spolupráci postupně utlumovalo. OOS již v minulém roce tyto informace popírala. V tuto chvíli nicméně spolu obě společnosti vedou soudní spory.
V předminulém týdnu se začaly v médiích objevovat informace, za kterými podle ČD Cargo stojí právě Rail Invest: „V rámci konkurenčního boje a ve snaze účelově očernit vedení ČD Cargo teď právní zástupce Rail Invest napadá smlouvu ČD Cargo s konkurenční firmou SMK, mimo jiné u Drážního úřadu,” uvedlo ve své tiskové zprávě jako reakci na publikované materiály ČD Cargo.
Materiály se zaměřily na spolupráci slovenské společnosti SMK a státního podniku, ten před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se nakonec rozhodlo vozy rekonstruovat. Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, a poté je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu. Publikované materiály hovoří o ceně za pronájem ve výši 900 milionů korun. Informace o tom, za kolik slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady, však chybí.
Média dále zveřejnila informaci o tom, že proti ČD Cargo je vedeno trestní stíhání. Jak se k těmto informacím Seznam Zprávy dostaly, však není jasné. ČD Cargo to v době publikování materiálů nevědělo.
Reakce ČD Cargo:
O příslušném trestním oznámení se ČD Cargo dozvědělo až ze samotného článku, v kterém je také uvedeno, že ho měl podat právník Mario Hanák. Stejný Mario Hanák přitom asistoval právníkovi skupiny Rail Invest (Ostravské opravny a strojírny) Karlovi Ležatkovi, když si stěžoval právě na smlouvu mezi ČD Cargo a SMK u Drážního úřadu. Drážní úřad této stížnosti nevyhověl. Je tak zřejmé, že se jedná o účelové trestní oznámení, které souvisí s nespokojeností skupiny Rail Invest jako nespolehlivého dodavatele, který přišel o příjmy od státní firmy a o její konkurenční boj s jinými dodavateli. Abychom objasnili motivy skupiny Rail Invest, je nutné doplnit, že tato skupina byla v minulosti významným dodavatelem, opravcem a pronajímatelem vagonů ČD Carga. Tato spolupráce však skončila, když skupina Rail Invest začala porušovat významné smlouvy na dodávku, opravy a pronájmy vagonů. Dokonce se firma propojená s touto skupinou nezdráhá přivlastnit si více než 1000 vagonů, za které jim ČD Cargo řádně zaplatilo, čemuž se vedení ČD Carga s péčí řádného hospodáře soudně brání. S firmami propojenými s Rail Invest pak ČD Cargo vede soudní spory v celkové hodnotě kolem 1 miliardy Kč. Za těchto okolností bylo pochopitelné, že ČD Cargo skupinu Rail Invest v průběhu roku 2019 umístilo na blacklist dodavatelů, kteří mají zakázáno s ČD Cargo dále obchodovat. To muselo pro skupinu Rail Invest představovat enormní výpadek příjmů, jelikož ČD Cargo bylo majoritním zákazníkem tohoto dodavatele. Po uvedeném kroku se začaly množit stížnosti na všech možných instancích, od Drážního úřadu, Evropské železniční agentury či Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým však tyto úřady nevyhověly. Skupina Rail Invest se proto snažila očernit ČD Cargo také u hospodářského výboru Poslanecké sněmovny nebo u tehdejšího ministra dopravy.
Kalousek je připraven na ozbrojený odpor proti Babišově vládě. Šli byste s ním?Anketa
Propojení zmíněného Karla Ležatky na bratry Šuškovi, současné majitele Rail Invest, je evidentní. Před deseti lety od společnosti ČD Cargo získala miliardovou zakázku firma Financial Found, jednalo se o zpětný leasing železničních nákladních vozů. V té době již OOS pro ČD Cargo modernizovalo většinu nákladních vlaků. Na podivnou zakázku společnosti Financial Found tehdy upozornil také deník Mladá fronta Dnes. Oficiálně totiž akcionáři nebyli k dohledání. Novináři si však všimli, že společnost Financial Found sídlí v domě, který patřil OOS, ve stejném domě pak sídlila také tehdy neznámá společnost Rail Invest. Obě tyto společnosti byly založeny ve stejný den a akcie upsali advokáti Karel Ležatka a Vít Rybář. Ležatka však pro média tehdy uvedl, že majitelem akcií již není, ale potvrdil, že obě společnosti patří do stejné skupiny, a naznačil, že majiteli jsou bratři Šuškovi.
Podle portálu Justice.cz však můžeme najít další spojitosti. Karel Ležatka je aktuálně 100procentním akcionářem společnosti IPSUM a.s. A pokud projdeme jednotlivá jména v představenstvu a dozorčí radě společnosti, najdeme zajímavé souvislosti. Například současná členka dozorčí rady IPSUM a.s. Gabriela Bártková byla do prosince roku 2014 členkou dozorčí rady Šilheřovické bažantnice a.s. (dříve: Malisena team a.s.), kde v té době byl předsedou představenstva Rudolf Šuška a předsedou dozorčí rady byl Petr Šuška. Rudolf Šuška ve společnosti Šilheřovická bažantnice působí i nyní. Bývalá členka představenstva Marcela Látalová je od 2007 likvidátorkou firmy bratří Šuškových KERAMOINSTAL spol. s r.o. Společnost IPSUM a.s. má také majetkovou účast v ZAKFIRM a.s., která do srpna 2013, tedy do doby, než ve firmě začali působit Peter a Rudolf Šuška, držela 100procentní podíl ve společnosti Šilheřovická bažantnice.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový