Závažná slova europoslankyně Konečné ke kauze Dieselgate: Evropská komise o tom zřejmě věděla a...

1. 2. 2016 19:42

Evropská komise i jednotlivé členské státy Evropské unie měly evidentní signály, že v automobilkách dochází k praktikám, které mají upravovat konečné výsledky škodlivých emisí, říká europoslankyně Kateřina Konečná, členka vyšetřovací komise, kterou zřídil Evropský parlament kvůli aféře s obcházením emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen. Ale podle Konečné informace, které dnes vyplouvají na povrch, ukazují, že Volkswagen nebyl jedinou automobilkou, která si „hrála s čísly“.

Závažná slova europoslankyně Konečné ke kauze Dieselgate: Evropská komise o tom zřejmě věděla a...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslankyně Kateřina Konečná

Kauza, o níž se nyní píše v Belgii, se týká značky Opel Zafira. „Podobně se to děje ve více automobilkách, tuším, že i v Renaultu bylo něco podobného. Chceme hledat mechanismy, jak tomu zabránit,“ vysvětlila ParlamentnímListům.cz Konečná smysl nově ustavené vyšetřovací komise Evropského parlamentu.

„Když skandál v německé automobilce vypukl, proběhla vážná debata v Evropském parlamentu a zjistilo se, že ke spoustě pochybení došlo i ze strany Evropské komise a jednotlivých členských států,“ konstatovala europoslankyně za KSČM. Nešlo podle ní jen o to, jak se chovaly samotné automobilky, ale i o to, že je nikdo nekontroloval, i když se objevovaly evidentní signály, že se upravují konečné výsledky. „Evropská komise o tom s největší pravděpodobností věděla a nic se nedělo. Vyšetřovací komise má hledat cestu, jak nastavit pravidla vůči Evropskému parlamentu a členským státům, aby se příště už nic takového nestalo, zjistit, kde došlo k prvotnímu pochybení a zároveň najít i ty, kteří mohou za to, že se takové praktiky tak dlouho tolerovaly,“ prohlásila komunistická europoslankyně.

Evropský parlament přichází stále s přísnějšími směrnicemi, ale neumí vymáhat ani ty už platné

Komise, která má 45 členů z řad europoslanců, má do půl roku předložit předběžnou zprávu, definitivní má vypracovat do jednoho roku. Ale Kateřina Konečná objasňuje, že vyšetřovací komise nemá žádnou pravomoc vůči jednotlivým automobilkám. „Na to nemáme kompetenci, abychom vůči jednotlivým automobilkám zasáhly. Závěry by rozhodně neměly směřovat k automobilovému průmyslu, ale k nápravě pravidel a fungování vůči Evropské komisi a jednotlivým státům. Chceme hledat cesty, aby k tomu nedocházelo i v jiných sektorových odvětvích, kde jsou nastavena nějaká pravidla a je evidentní, že je někdo obchází. My pak přicházíme s ještě přísnějšími směrnicemi, přitom nejsme schopni vymáhat ani ty, které už jsme schválili,“ míří europoslankyně kritiku i do vlastních řad.

Vokswagen nebude přistupovat stejně k evropským zákazníkům jako k americkým

Směrem k automobilkám tedy mohou směřovat jen nějaké výzvy, jako byla ta od polské eurokomisařky pro vnitřní trh, průmyslu a podnikání Elžbiety Bieńkowské ke koncernu Volkswagen, aby evropským vlastníkům vozidel dotčených emisní kauzou poskytl stejné odškodnění jako v USA. Německá firma však výzvu odmítla s odůvodněním, že mezi situací v USA a v Evropě jsou podstatné rozdíly, k nimž je třeba přihlížet. Vzhledem k těmto odlišnostem prý není možné požadovat, aby koncern postupoval v USA i EU při volbě technického řešení stejně a aby všem zákazníkům po celém světě bylo poskytnuto stejné odškodnění.

Automobilka vysvětluje, že metodika pro měření produkovaných škodlivých emisí je v USA jiná než v EU. V USA probíhají měření i za reálného provozu. V Evropě jsou emise měřeny podle přísně standardizovaných pravidel v laboratořích, v reálném provozu už pak hodnoty emitovaných škodlivin přeměřovány nejsou.

Některé limity jsou firmy schopny splnit jen tak, že zavřou fabriku

Europoslankyně Konečná prý chápe, že aut značky Volkswagen jezdí v USA minimum proti tomu, kolik jich brázdí silnice v Evropě, protože v USA se ještě před třemi roky auta na diesel vůbec neprodávala. „Je rozdíl, když je tam tisíc vozů a v Evropě milion vozů,“ připouští. Ale každá firma by se k problému měla postavit čelem. Přístup automobilek, kdy na jednom kontinentu říkají, že jsou schopni vykupovat auta zpět, a na druhém, že majitele aut pozvou na servisní prohlídku, kde problém opraví, se jí nelíbí. „To není správný přístup k zákazníkům, když byla porušena pravidla, zákazník byl oklamán, nebo zvlášť v situaci, když zaplatil vyšší cenu za jistotu, že nebude tolik znečišťovat životní prostředí,“ prohlásila pro ParlamentníListy.cz Kateřina Konečná. Ale chybu vidí i na straně evropských představitelů. „My v Evropě nastavujeme pravidla, která ještě nejsou firmy schopny plnit. A to se netýká jen automobilového průmyslu. A když je nejsou schopny plnit, mají tendenci věci šidit,“ poukazuje na nesmyslný přístup Evropské komise i Evropského parlamentu. „Místo toho, abychom se trochu zastavili a sjednotili se na přístupech s průmyslem, na tom, kam až vůbec může jít, tak přikazujeme nějaké limity, které nejsou podnikatelé schopni splnit jinak, než že zavřou fabriku. Máme tendence k tomu, že tlačíme v oblasti ochrany životního prostředí na průmysl, což je sice dobré pro občany, máme dobrý pocit, že na papíře je všechno splněno, ale praxe a realita života nám říká úplně něco jiného,“ uvedla Kateřina Konečná.

Ing. Kateřina Konečná

  • KSČM
  • Jsem poslankyne - díky Vám, pro Vás, s Vámi
  • europoslankyně

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Libuše Frantová

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pápá. Británie odchází z Evropské unie

5:45 Pápá. Británie odchází z Evropské unie

A je to tu. Zastánci brexitu vítězí, Velká Británie opustí Evropskou unii. Podle konečných výsledků …