Maturanti už nebudou mít na výběr dvě obtížnosti zkoušek, ale pouze jednu. Gymnazisté a třeba prodavači v učebních oborech s maturitou budou muset u maturity prokázat stejné znalosti. Jenže nepovede tento krok k další devalvaci zkoušky dospělosti, protože její obtížnost bude muset být nízká, aby žáci v učebních oborech byli schopni uspět? „Kdyby se totiž úroveň přizpůsobila gymnazistům a studentům středních škol, padesát procent maturantů, hlavně z učňovských škol, by neodmaturovala,“ řekl pro ParlamentníListy.cz poslanec ODS Walter Bartoš, který je právě proto zastáncem „dvojích“ maturit.
Změnu maturit musí posvětit zákonodárci
Po dalším letošním fiasku státních zkoušek, hlavně neúměrně těžkou matematikou ve vyšší obtížnosti, která dala zabrat i profesorům, kteří ji vyučují, se rozhodl ministr školství Petr Fiala respektovat závěry odborné komise, že zkoušky už nebudou mít základní a vyšší úroveň jako dosud, a tím stát i ušetří. Změny se týkají maturit v letech 2013 a 2014, ale musí je ještě posvětit zákonodárci. „Studenti čtvrtých ročníků by už na začátku roku měli vědět, co je čeká, na co se mají v průběhu roku připravit. Stejně tak učitelé,“ požaduje poslankyně KSČM Ivana Levá.
TOP 09 chce jednu obtížnost zkoušky
Ministr věří, že najde podporu napříč politickým spektrem. Většina poslanců, kteří se zabývají školstvím, změnu státních maturit požaduje. „Vítám, že bude jedna úroveň maturit, což byla součást změn, které jsem předala ministrovi školství,“ řekla ParlamentnímListům.cz Anna Putnová z TOP 09. Dojde tak podle ní ke zjednodušení a zefektivnění maturit. Má nastat další změna týkající se letos tolik kritizovaných slohových prací, která spočívá v tom, že sloh nebude součástí státem regulované maturity, ale budou si ho opravovat samotné školy. „Mám však obavy, že toto opatření není tak jednoznačně přijímané kvůli obavám, že práce nebudou hodnoceny objektivně a že jeho úroveň má být garantována státem,“ říká Putnová.
Gymnázia mají mít vyšší úroveň maturity
Komunistická poslankyně Ivana Levá uvedla, že původně zastávala názor, že mají být dvě úrovně maturit. „Gymnázia mají mít vyšší úroveň. Když se státní maturity sjednotí, budou příliš jednoduché,“ míní Levá. Při jedné úrovni maturity nebudou moci vysoké školy ani v budoucnu akceptovat maturitu jako přijímací zkoušku, protože nebude mít stejnou vypovídací hodnotu. „Nevím, jestli někdy docílíme toho, aby i matematika byla základem pro státní maturitu,“ zamýšlí se.
A souhlasí s vyjádřením některých ředitelů, že pokud budou posuzovány písemné práce ze slohu na škole, vytratí se procento objektivity. Východiskem by bylo, kdyby učitelé z jedné školy posuzovali práce studentů jiné školy. „Kvůli odstranění subjektivity by sloh mohli posuzovat dva učitelé,“ dodává poslankyně KSČM.
- TÉMA: Státní maturity
ODS: Ať mají studenti na výběr
„Budeme o změnách vést debatu,“ ujistil ParlamentníListy.cz poslanec ODS Walter Bartoš, který je zastáncem dvou úrovní maturity. „Byly vždycky, jiná úroveň byla na gymnáziích, jiná na středních odborných školách. Zavést jednu úroveň je novum,“ není příliš nakloněn změně. Jenže i těch pár studentů gymnázií, kteří si zvolili například vyšší úroveň matematiky, na to často doplatilo, protože obtížnost letošní zkoušky byla i podle profesorů matematiky příliš vysoká. „Já budu asi navrhovat pozměňovací návrh podle modelu, který mají zaveden v Polsku. Existuje tam jedna základní úroveň – nižší, a pak druhá - vyšší, která je volitelná. Pokud si ji někdo vybere a nezvládne vyšší úroveň, ale zvládne tu základní, u maturity nepropadne. A když udělá náročnější test, bude mít bonus navíc,“ vysvětluje polský model. V Česku byla praxe jiná, pokud si někdo vybral vyšší úroveň, ale neudělal ji, prostě propadl, i když vypočítal těžší příklady, než obsahovala nižší úroveň maturitní zkoušky. Za pár let by podle Bartoše vysoké školy došly k tomu, že kdo uspěje ve vyšší části, bude přijat bez přijímací zkoušky.
Cermat všechno zpackal
Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek změnu vítá, protože současnou podobu maturity označil za katastrofu. „Dvě úrovně maturit se po dvou letech ukázaly jako k ničemu, byly výrazně předražené, měly zaručit, že studenti z gymnázia si zvolí vyšší úroveň, ale to se nestávalo. A kdo to udělal, ještě na to doplatil,“ připomíná ParlamentnímListům.cz případy nadaných matematiků, kteří si zvolili vyšší úroveň zkoušky a potom kvůli její až neúměrné obtížnosti nezvládli v omezené lhůtě příklady vypočítat. „Cermat všechno zpackal,“ nebere si servítky nad Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, které má státní maturity na starosti. Jediné, co podle Chládka bylo v pořádku, byla zkouška z cizího jazyka. „Tu jsme ponechali v původní podobě,“ řekl.
ČSSD: Maturant musí umět psát, číst a počítat
Senátor Chládek považuje snahy předchozích ministrů školství, aby státní maturity nahrazovaly přijímací zkoušku na vysoké školy, za nesmyslné. „Chceme nepodkročitelnou úroveň zkoušky, aby se vědělo, že maturant umí psát, číst a počítat, a vybrali jsme variantu, která byla splnitelná,“ říká stínový ministr školství za ČSSD. Ale podle Chládka i současná nižší úroveň státní maturity byla „nízká, dehonestující, ověřující učivo základní školy“. „Jsem bytostně přesvědčen, že žádná zkouška nezaručí vyšší kvalitu výuky,“ odmítá obavy, že jedna úroveň státní maturity, připravená tak, aby jí složili i maturanti učebních oborů, povede k dalšímu úpadku středního školství. „Maturity už nikdy nebudou mít úroveň jako v minulosti,“ konstatoval Chládek.
Řešení: mistrovské zkoušky
Ale senátor připustil, že pokud by byly dvě úrovně maturit, vyšší úroveň povinně pro gymnázia a lycea, a nižší pro ostatní školy, tak by to mělo smysl. „Systém je bohužel tak nastaven, že živnostníci musí mít maturitu, jinak nezískají koncesní listinu, aby mohli provozovat živnost,“ vysvětluje, proč dnes musí mít maturitu i kadeřnice nebo instalatéři. Stálo by podle něj zamyslet se nad tím, jestli by zvýšení prestiže řemeslníků spíš než maturita neprospělo zavedení mistrovských zkoušek, které by dělali vyučení po určité době praxe. Pak by konečně odpadly nekonečné debaty, jestli mají mít státní maturity více stupňů obtížnosti.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová