Anketa LEO Express: Liberalizace je osudem železnice v Česku

26.06.2012 19:10

Budoucnost české železnice patří liberalizaci a otevírání trhu konkurenci. Na tom se v současnosti shodne naprostá většina dopravních odborníků.

Anketa LEO Express: Liberalizace je osudem železnice v Česku
Foto: LEO Express
Popisek: Nová souprava LEO Express se poprvé předvedla v Česku

Potvrzují to také výsledky unikátní ankety, která proběhla při nedávném prvním představení nové soupravy LEO Express na zkušebním okruhu u Velimi.  Prostřednictvím mobilního hlasovacího zařízení se do ní zapojilo 77 železničních odborníků, zástupců firem i médií.

Celkem 91 % respondentů se přiklonilo k názoru, že v nejbližší budoucnosti bude na české železnici v osobní dopravě působit 2-5 větších soukromých hráčů na hlavních tratích, kteří zároveň úspěšně soutěží o koncese ministerstva dopravy/krajů, pozice ČD přitom oslabí. Jen 2 % hlasujících se domnívá, že soukromí dopravci se výrazně neprosadí, pozice ČD zůstane zachována na většině dotovaných dálkových i krajských relacích a že soukromníci budou v dotovaných tratích úspěšní jen namátkově, přičemž budou provozovat  jen nedotované spoje.

Zajímavé byly také odpovědi na otázku „Jakou cestou by se měla ubírat strategie modernizace infrastruktury?“ Téměř ¾ respondentů (69 %) by situaci řešila úpravou regionální a meziregionální trasy na rychlost až 160 km/h. Přibližně ¼ hlasujících by upravila dálkové národní trasy na rychlost 200 km/h a zbytek hlasoval pro výstavbu vysokorychlostních železničních tratí.

„Jsem rád, že tato anketa mezi důležitými osobnostmi v železničním oboru potvrdila správnost naší cesty. Budoucnost patří liberalizaci a konkurenci soukromých dopravců. Vzpomeňme, jaké pozitivní dopady mělo otevření trhu v letecké dopravě či telekomunikacích. Zatímco ještě před několika lety bylo luxusem odletět na dovolenou letadlem a mobilní telefon vlastnili jen technologičtí nadšenci, dneska letadlem létá každý druhý a běžně si voláme na dálku tisíců kilometrů. A na železnici, dosud konkurencí prakticky nepolíbené, nás čeká obdobný pozitivní posun. Trhy s  osobní železniční dopravou otevírá stále více evropských států a tuto strategii jednoznačně podporuje i Brusel. Abych se vrátil do Česka, stačí se podívat, jaké pozitivní dopady na kvalitu služeb a ceny měl nedávný nástup konkurence na jedné železniční trase.  A jsem si jistý, že náš rozjezd přinese cestujícím ještě další zlepšení. S námi vlastně přichází ta skutečná konkurence, neboť spolu začnou soupeřit soukromé subjekty,“ vysvětluje Leoš Novotný, majitel společnosti LEO Express.  „Uděláme všechno pro to, abychom spolu s dalšími železničními dopravci společně do vlaků nalákali více cestujících, kteří dosud třeba jezdili auty nebo autobusy. Železniční doprava je totiž jak známo daleko pohodlnější, bezpečnější, ekologičtější
 a obvykle i levnější a rychlejší než ta silniční,“ dodává Leoš Novotný.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: LEO Express

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Elektřina i plyn hluboko pod cenou tradičních produktů na neurčito i fixací. LAMA energy nabízí výhodný měsíční tarif

9:29 Elektřina i plyn hluboko pod cenou tradičních produktů na neurčito i fixací. LAMA energy nabízí výhodný měsíční tarif

Jak efektivně snížit výdaje na energie? LAMA energy je jedním z dodavatelů, který už téměř rok nabíz…