AČCKA: Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění klientům zkrachovalé CK

01.02.2013 11:22

Reakce na tiskovou zprávu" Generali žaluje český stát kvůli zkrachovalým cestovkám" pojišťovny Generali zveřejněné na jejích webových stránkách dne 31.1.2013, ve které sděluje, že podala žalobu na MMR ČR a požaduje omluvu a finanční kompenzaci ve výši nejméně 18,5 milionů korun.

AČCKA: Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění klientům zkrachovalé CK
Foto: Pojišťovna Generali
Popisek: Pojišťovna Generali

Upozorňujeme, že podle našeho názoru pojišťovna není oprávněna snížit nebo odmítnout pojistné plnění klientům cestovní kanceláře v případě jejího úpadku, ani když se jedná o podvodného jednání cestovní kanceláře. Účelem povinného pojištění záruky podle zákona č. 159/1999 Sb. je ochrana spotřebitele.

Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Pojišťovny tak mají možnost na základě vlastního vyhodnocení určit správnou výši pojistného plnění, které je sjednané v pojistné smlouvě, s konkrétní cestovní kanceláří (zákon stanovuje pouze minimální výši 30 % ročních tržeb).

V tomto směru rozhodl shodně také Evropský soudní dvůr v únoru 2012. Klient je chráněn proti úpadku CK i v případě jejího podvodného jednání!!!

Z rozhodnutí Evropského soudního dvora ze dne 16. února 2012 vyplývá, že dostatečná záruka pro vrácení vložených prostředků v případě platební neschopnosti nebo úpadku cestovní kanceláře, která je v ČR zajištěna povinným pojištěním CK proti úpadku, je určena na ochranu spotřebitele proti důsledkům úpadku bez ohledu na jeho důvody a vztahuje se i na případy, kdy jsou platební neschopnost nebo úpadek CK způsobeny jejím podvodným jednáním.

Podle AČCKA je odpovědností pojišťovny, aby pojistila cestovní kancelář na takový limit pojistného plnění, který v případě krachu cestovní kanceláře pokryje veškeré oprávněné nároky klientů cestovní kanceláře, nikoliv pouze jejich část. Pojišťovna má zákonný přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdů jak před uzavřením pojistné smlouvy, tak také kdykoliv během trvání pojištění.

Česká legislativní úprava hovoří v tomto směru rovněž naprosto jasně - z odst. 3 §7 profesního zákona č. 159/1999 Sb. v platném znění vyplývá, že "Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se  náhrady škody na cestovní kanceláři."

Pokud pojišťovna zjistí po vyhlášení úpadku cestovní kanceláří, že CK poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly podstatné pro uzavření pojistky, může se domáhat náhrady škody na cestovní kanceláři, ovšem nikoliv na jejích klientech.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu, založené v roce 1991, které má v současné době více než 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. AČCKA, jako jediný zástupce za Českou republiku, je také členem ECTAA - asociace sdružující národní asociace cestovních kanceláří a cestovních agentur zemí Evropské unie (http://www.ectaa.org), účastní se zasedání a své členy pravidelně informuje o aktuálním dění z oblasti evropské legislativy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 12

11:44 ČEZ číslo týdne: 12

12 členů má jaderná aliance zemí EU.