Automobilka ŠKODA chce být ještě zelenější

09.03.2013 8:36

ŠKODA zvyšuje úsilí o dosažení trvale udržitelného rozvoje. Všechna opatření pro zajištění tohoto cíle zastřešuje Strategie GreenFuture.

Automobilka ŠKODA chce být ještě zelenější
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Škoda Transportation, ilustrační foto

 

?Cílem této strategie je zajištění trvale udržitelného rozvoje společnosti ŠKODA a šetrnější nakládání s přírodními zdroji. Nová generace vozu ŠKODA Octavia GreenLine bude se spotřebou 3,3 litru nafty na 100 km, resp. s produkcí 87 g CO2/km nejšetrnějším modelem řady Octavia všech dob.
 
Těžiště aktivit je ve výrobě
 
Do roku 2018 hodlá ŠKODA snížit spotřebu energie, vody, množství odpadů a emise na výrobu jednoho vozu o 25 procent. GreenFuture je integrální součástí Růstové strategie ŠKODA 2018 a strategie ochrany životního prostředí koncernu Volkswagen.
 
„ŠKODA se již několik let hlásí k odpovědnosti za životní prostředí,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „Strategií GreenFuture spojujeme a zvyšujeme naše úsilí o dosažení trvale udržitelného rozvoje. Chceme nabízet automobily mimořádně šetrné k životnímu prostředí a vyrábět i prodávat je tak, abychom zajistili trvale udržitelný rozvoj. Strategií GreenFuture se automobilka i její zaměstnanci jasným a konkrétně měřitelným způsobem hlásí k ochraně životního prostředí. Investujeme do vlastní budoucnosti. GreenFuture je součástí naší Růstové strategie 2018 a současně důležitým příspěvkem k dosažení cíle koncernu Volkswagen, stát se do roku 2018 nejekologičtější automobilkou na světě,“ zdůraznil Winfried Vahland.
 
GreenFuture stojí ve společnosti ŠKODA na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Od roku 1991 vynaložila automobilka do šetrného nakládání se zdroji celkem více než 410 milionů eur. K tomu je nutno ještě přičíst investice společnosti ŠKODA do ekologičtějších výrobních postupů, do energeticky šetrnějších zařízení a do zvyšování efektivity svých vozů.
 
ŠKODA věnuje značné úsilí snižování spotřeby a emisí celé modelové palety
 
Všechna k tomu potřebná opatření zahrnuje pilíř GreenProduct. Ten představují zejména vozy ve verzích GreenLine a Green tec. Nová generace modelu ŠKODA Octavia ve variantě GreenLine bude nejšetrnější Octavií všech dob – se spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů, které odpovídají emise CO2 ve výši 87 gramů na kilometr.
 
ŠKODA chce průměrnou výši emisí CO2 všech svých modelů dále snižovat. Pro dosažení tohoto cíle automobilka spolupracuje s koncernem Volkswagen na vývoji moderních technologií, které přispívají k šetrnému provozu a ke snižování zátěže životního prostředí. V současné době 48 modelů značky ŠKODA dosahuje emisí CO2 méně než 120 g/km, deset z nich se dokonce dostane pod 100 g CO2/km. Model ŠKODA Citigo CNG, který ŠKODA nabízí od října 2012, je prvním vozem značky poháněným zemním plynem. Citigo s pohonem na zemní plyn produkuje pouze 79 g CO2 na jeden kilometr. Ještě v tomto roce bude možno objednat i nový model Octavia s pohonem na zemní plyn.
 
ŠKODA se rovněž zabývá  elektromobilitou
 
Po českých silnicích v současné době jezdí testovací flotila elektromobilů Octavia Green E Line a ve spolupráci s renomovanými partnery sbírá data pro výzkum bezemisní mobility. Všechny nové vozy značky ŠKODA jsou navíc z 85 procent recyklovatelné.
 
Výroba vozů je dalším těžištěm strategie GreenFuture
 
Do roku 2018 bude vlastní výroba společnosti ŠKODA o 25 procent ekologičtější. V rámci GreenFactory se jedná především o veličiny jako spotřeba vody nebo množství odpadu, vznikajícího při výrobě jednoho vozu. O jednu čtvrtinu mají klesnout také emise CO2 a takzvaných VOC (Volatile Organic Compounds, čili volatilní organické látky), které vznikají například při lakování karoserií.
 
Aktuálním příkladem výroby šetrné k přírodním zdrojům je nová lisovací linka v Mladé Boleslavi, která byla uvedena do provozu v polovině února. Nové zařízení pracuje efektivněji a je jedním z nejmodernějších svého druhu v Evropě. V porovnání se srovnatelnými staršími linkami spotřebuje o 15 procent méně energie a energii může akumulovat pro pozdější využití. Společně s koncernem VW investovala ŠKODA do této lisovací linky zhruba 66 milionů eur.
 
Důležitým faktorem ekologické výroby je také produkte tepla a energií
 
V současné době se ve výrobě tepla a energií pro závod ŠKODA v Mladé Boleslavi nahrazuje hnědé uhlí biomasou v podobě dřevěných pelet. Emise CO2 v procesu výroby tím klesnou o zhruba 45 000 tun CO2 ročně. 
 
GreenRetail - třetí pilíř strategie trvale udržitelného rozvoje společnosti ŠKODA
 
Jedná se především o vztah k životnímu prostředí v prodejních organizacích a servisních dílnách. Za tímto účelem se například pravidelně provádí ekologické audity, při nichž se kontroluje dodržování ekologických standardů. Díky akcím, jako byl Jarní úklid 2012 v České republice, ze skladů servisních partnerů zmizelo zhruba 95 tun nepotřebného nebo vyřazeného materiálu, z čehož téměř 90 procent bylo dále zpracováno.
 
Ekologie a trvale udržitelný rozvoj jsou ve společnosti ŠKODA záležitostí nejvyššího vedení. Řídící tým strategie GreenFuture je podřízen přímo představenstvu společnosti. Automobilka současně sází na aktivní spolupráci zhruba 26 500 zaměstnanců. Příkladem vysoké angažovanosti personálu společnosti ŠKODA je akce „Jeden strom za každý prodaný vůz v ČR“. Od roku 2007 vysazuje ŠKODA za každý automobil prodaný v České republice jeden strom. Dosud bylo vysazeno zhruba 363 000 stromů, v letošním roce k nim přibude dalších téměř 60 000 sazenic.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj hledá architektonickou podobu důlního díla Orty

22:08 Jihočeský kraj hledá architektonickou podobu důlního díla Orty

Mimořádný zážitek z návštěvy ojedinělé přírodní a technické památky chce do budoucna připravit zájem…