ČEZ: Generální oprava Kamýku přinese vyšší výrobu a ekologičtější provoz

21.05.2013 20:10

Zhruba měsíc už je v plném proudu generální oprava soustrojí TG1 vodní elektrárny Kamýk. Po jejím skončení v únoru příštího roku vyrobí elektrárna ve srovnání s dneškem o 1,1 milionu kWh elektřiny ročně více, a pokryje tak spotřebu dalších asi 300 domácností ve středních Čechách. O tisíce litrů se také sníží olejové provozní náplně a zvýší se ekologie provozu.

ČEZ: Generální oprava Kamýku přinese vyšší výrobu a ekologičtější provoz
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

 

Od 15. dubna je v odstávce soustrojí TG1 vodní elektrárny Kamýk, které prochází generální opravou. V jejím rámci dojde zejména k převinutí statoru a rotoru generátoru včetně výměny magnetického obvodu generátoru pro zvýšení bezpečnosti provozu. Pro zvýšení účinnosti soustrojí dojde také k výměně lopat oběžného a rozváděcího kola. Proběhne také změna hydraulického ovládání soustrojí a rychlozávěrů z nízkotlaké na vysokotlakou a úprava systému chladící vody. Souběžně s odstávkou tohoto soustrojí budou tři ostatní i nadále vyrábět čistou elektřinu a plnit potřeby energetické soustavy. Na plný výkon najede Kamýk opět počátkem února 2014. Obdobnou proměnou na Kamýku prošlo v roce 2008 soustrojí TG3, generální opravy zbylých dvou se předpokládají v letech 2014 a 2017.

„Vodní elektrárna Kamýk je důležitou částí vltavské kaskády, její význam spočívá především v umožnění špičkového provozu vodní elektrárně Orlík. Provedené inovace zajistí pro elektrárnu zvýšení průměrné účinnosti při výrobě elektrické energie o 5,5 %. Roční výroba se zvýší o 1,109 milionu kWh,“ říká ředitel Vodních elektráren ČEZ, a. s., Zdeněk Saturka.

„Nejvýznamnějším bodem generální opravy je výměna lopat oběžného a rozváděcího kola. Lopaty s novým profilem, při jejichž konstrukci bylo využito nejnovějších poznatků vědy a techniky, umožní dosáhnout vyšší účinnosti při zpracování hydropotenciálu,“ vypočítává Petr Velas, vedoucí oddělení provozu vodní elektrárny Kamýk. Druhým významným inovačním krokem bude výměna hydraulického systému ovládání soustrojí, kde se nově počítá s provozním tlakem 137 -167 bar. „To bude v důsledku znamenat úsporu tisíců litrů oleje provozní náplně uvedené hydrauliky s nízkým rizikem úniků ropných látek do okolního prostředí,“ poukazuje na zásadní ekologický aspekt modernizace Petr Velas. Dojde také ke zrušení množství vnějších potrubních spojů a sloučení dvou strojních zařízení do jednoho.

Zhotoviteli, kteří vyšli vítězně z veřejné soutěže, jsou 1. Servis Energo pro opravu generátoru a konsorcium ČKD Blansko Engineering a ČKD Blansko Strojírny pro opravu strojní části turbiny. Náklady na celou akci nepřekročí částku 170 milionů korun.

Elektřina pro 19 tisíc domácností

Elektrárna Kamýk slouží z vodohospodářského hlediska k vyrovnání kolísavého odtoku z Elektrárny Orlík. Za celou svoji historii vyrobila více než 3,5 miliardy kWh elektřiny. Jen v loňském roce to bylo více než 60 milionů kWh, což by stačilo k pokrytí roční spotřeby asi 17 tisíc domácností. Počet zaměstnanců zde od roku 1961 postupně klesl z původních 25 na dnešních sedm. Roku 1999 přešla Elektrárna Kamýk na bezobslužný provoz. Významná hodnota elektrárny spočívá v trvalé pohotovosti soustrojí, v rychlosti operativního najetí na plné zatížení za necelé 2 minuty a také v nízké poruchovosti (v průměru 1,6 poruchy na rok za posledních 20 let). V roce 2002 se také Vodní dílo Kamýk, podobně jako další díla na Vltavě, postavilo do cesty přírodnímu živlu. Došlo k zatopení elektrárny po spojky turbín a několik měsíců pak byla elektrárna z důvodu nutných oprav odstavena z provozu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČEZ

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…