Auto*Mat: Bude jezdit Blankou i MHD?

4. 7. 2014 8:20

Případná autobusová linka vedoucí tunelem Blanka by dokázala zkrátit jízdní dobu z Kobylis na Hradčanskou asi o deset minut. Pokud ale autobusy nebudou jezdit Blankou hned od jejího otevření, může tím utrpět celá veřejná doprava na severu města.

Auto*Mat: Bude jezdit Blankou i MHD?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba tunelu Blanka

Podle informací Auto*Matu město o autobusové lince vedoucí Blankou uvažuje, ale až po skončení několikaměsíčního zkušebního provozu tunelu. To je však chyba. „Zásadní je, aby autobusy veřejné dopravy jezdily Blankou hned od jejího zprovoznění. Lidé po několika měsících už budou hůře přesedat z auta do autobusu. Aby měla Blanka smysl, musí být od začátku chápána i jako stavba zlepšující veřejnou dopravu (1),“ říká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat a dodává: „Fakt, že rychlé linky vedené po kapacitních komunikacích jsou u cestujících oblíbené, ukazuje například úspěch linky 125 (na Jižní Spojce), u které se několikrát snižoval interval“.

Proti zřízení zkušební linky stojí argument, že tunel se během svého zkušebního provozu bude čas od času zavírat. Ovšem proč, když se zkouší tunel pro auta, by se zároveň nemělo vyzkoušet, jak bude snášet provoz veřejné dopravy?

Bude-li zkušební autobusová linka krátká (třeba jen Kobylisy – Dejvická), nebudou se na ní přenášet zpoždění a cestující na nástupních zastávkách bude možné snadno informovat o kolonách či dočasných uzavírkách tunelu. Stejné informace budou mít k dispozici motoristé, technicky tedy nic nebrání přenášet je i na autobusovou zastávku.

Až skončí zkušební provoz, může se zavést definitivní linka podle návrhu ROPIDu (Regionální organizátor pražské integrované dopravy).

„Autem budete moci díky Blance dojet z Kobylis na Dejvickou za 15 minut. MHD by neměla být pomalejší variantou – zvlášť, když proto není důvod,“ říká Vratislav Filer.

Odkládalo-li by se zavedení autobusu, hrozí veřejné dopravě v Praze následující rizika:

- Část lidí, kteří dnes jezdí metrem přesedne do aut a jen stěží budou motivováni přesednout po třech měsících do autobusu.
-  Bez solidní nabídky veřejné dopravy poklesne zájem o veřejnou dopravu na celém severu Prahy.
- V místech navazujících na tunel bude vyčerpána kapacita komunikací do té míry, že bude obtížné autobusovou linku dodatečně zavést.

Tunel Blanka je příležitostí i pro veřejnou dopravu:

- Zřízení autobusové linky tunelem by zkrátilo spojení Kobylis a Dejvic o deset minut.

- Díky Trojskému mostu se zkrátí trasa autobusů z Troji na metro Nádraží Holešovice o více než půl kilometru.

- V případě, že by se povedlo využít Blanku jako obchvat centra, by na Malé Straně bylo možné zkrátit jízdní dobu o 1 – 2 minuty a odstranit jeden z posledních zdrojů zpožďování tramvají na linkách 12, 20 a 22. 

- Podobně by se dala zlepšit pravidelnost na Smetanově nábřeží (linky 17 a 18).

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

IEA: Svět čeká mohutný nástup obnovitelných zdrojů energie, hlavními ale zůstanou plyn a ropa

13:12 IEA: Svět čeká mohutný nástup obnovitelných zdrojů energie, hlavními ale zůstanou plyn a ropa

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) očekává ve světové energetice do roku 2040 mohutný nástup obn…