BESIP radí nejohroženějším skupinám – cyklistům a motorkářům, jak přežít

11.07.2016 9:07

BESIP představuje dvě nové publikace. Jsou určeny nejohroženějším skupinám v našem provozu – cyklistům a motorkářům. Najdete v nich nejen potřebná pravidla, ale hlavně rady, jak přežít. Co dělat, co nedělat, jaká rizika nám na kole nebo na motorce hrozí, ale také, jak se třeba vhodně obléct a proč používat ochranné prvky.

BESIP radí nejohroženějším skupinám – cyklistům a motorkářům, jak přežít
Foto: Archiv
Popisek: BESIP - nové logo

Na 32 stranách cyklistické brožury se dozvíte všechny potřebné základní informace. V jednotlivých kapitolách najdete povinné i doporučené vybavení na kolo, podíváte se na nejrozšířenější současné druhy kol, a přečtete si, jak se na kole bezpečně pohybovat. Upozorňujeme na nejčastější chyby, kterých se cyklisté v provozu dopouštějí, rozebíráme cyklistické nehody, dozvíte se, jak se při nich chovat. Přehledně si osvěžíte dopravní značky, které jsou určeny speciálně pro cyklisty, tedy, jak vypadá z jejich pohledu poslední úprava Zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu a Vyhlášky s dopravními značkami č. 294/2015 Sb.

Prostor je věnován i tomu, jak se vydat na výlet na kole s dětmi a připomene, jakým způsobem se někdy k cyklistům na silnicích chovají řidiči automobilů. Další část se zabývá jízdou na kole v zahraničí, jaké v cizině panují kolem cyklistiky zvyklosti. Poučí i o doplňcích, které si cyklista může na kolo pořídit a připomene, proč by se měla používat cyklistická přilba, a co všechno se může stát, pokud jí cyklista nebude mít při nehodě na hlavě.

Obsah brožury najdete v PDF naleznete zde
 

BESIP - Zásady bezpečné jízdy na motocyklu 

 „Jízda na motocyklu dokáže být tím nejkrásnějším, co můžete zažít,“ jsou slova, kterým se otevírá 52 stran aktualizovaného vydání brožury, pod názvem „Zásady bezpečné jízdy na motocyklu“, kterou BESIP připravil ve spolupráci s redakcí motocyklového časopisu MOTOHOUSE. Celkem ve třiceti kapitolách se dozvíte vše, co se vám může před usednutím do sedla hodit.

Zkraje se seznámíte se základy pravidel, která by měl motocyklista dodržovat už před jízdou. Poté proberete základní výbavu motocyklisty, od oblečení, bot, rukavic, přilby až k doplňkům. Ještě jednou se pak ve třetí kapitole vrátíte k motocyklovým základům, které tentokrát představí nejdůležitější dovednosti. Další kapitola se věnuje rozšiřování těchto dovedností, to už jde také o trénink, vhodný pro zvládnutí nové přísnější metodiky zkoušky na řidičské oprávnění. Další část je věnována výběru správné motorky, ať už nové, nebo ojeté - k čemu se ten který typ hodí, a jak si ho nejlépe podle vlastních preferencí vybírat.

V sedmé kapitole se dostáváme k moderním elektronickým a asistenčním systémům, pomáhajícím bezpečné jízdě. Je také potřeba zjistit, jakým způsobem a proč motocykl reaguje právě tak, jak v různých situacích reaguje. Devátá kapitola se věnuje fyzikálním zákonitostem, které motocyklistu na silnici čekají. V následujících kapitolách se seznámíte se správnou pozicí těla při jízdě na motocyklu, a kam je potřeba za jízdy směřovat pohled. A to už jsme u dalšího problému, jemuž bude muset na silnici motocyklista čelit, totiž, jak nejlépe projíždět zatáčkami a správně používat brzdy. V dalším pokračování se proberou nejčastější chyby, kterých se začátečníci na motocyklu dopouštějí. Rozebere se také pud sebezáchovy, nervozita a strach z jízdy.

Pokračování se pak věnuje cestování na motocyklu. Zde už přichází čas připomenout, jak se nejlépe pohybovat na silnici, bezpečně předjíždět na rovince, pohybovat se ve skupině, a co dělat při jízdě v noci nebo, když začne pršet. Dále se probere i několik konkrétních situací, které mohou motocyklistu na silnici potkat. Např. jak se vyrovnat s průjezdy křižovatkami a nástrahami velkoměsta.

Samostatné kapitoly jsou věnovány jízdě na skútru a jejím specifikům. To je v současnosti potřeba, protože na skútr s automatickým řazením do objemu 125 cm3 mohou usedat i majitelé řidičského oprávnění pro automobily.

Ještě jednou se brožura vrátí ke zvládání krizových situací pro nováčky a jak si poradit s případným smykem. V závěru vás seznámí se statistikami motocyklových nehod. A také s tím, jak se nejlépe o svou motorku postarat. V předposlední kapitole příručka připomene, co a jak dělat při dopravní nehodě a nakonec i roztřídí podle současné legislativy řidičské motocyklové osvědčení do skupin AM, A1, A2 a A, a popíše, co která skupina znamená. Na zadní stráně obálky potom čtenář najde důležitá telefonní čísla, na zdravotnickou záchrannou službu a jednotnou evropskou linku tísňového volání.      

Podle přesvědčení BESIPu žádný zkušený motocyklista ještě z nebe sám od sebe nespadl, a proto je dobré se nejprve seznámit s radami odborníků. Příručku by měl dostat do ruky každý uchazeč o motocyklový řidičák, ale protože zároveň platí, že zkušenosti se většinou sbírají až po řidičských zkouškách, měla by být k dispozici každému, komu motocykl vstoupil do života.

Také tuto brožuru najdete v PDF zde.

Obě příručky jsou ve formátu A5 s plnobarevným tiskem, vytištěné na kvalitním křídovém papíru. Důležitým poznatkem je také jejich dobrá přehlednost. 

Tři otázky pro ... 

tři známé motocyklové osobnosti, motocyklového novináře a cestovatele Pavla Suchého a závodníky Karla Abrahama Kamila Holána.

Pavel Suchý se motocyklům dlouhá léta věnuje jako přední motoristický novinář. Psal pro motocyklový měsíčník Supermoto, jehož se později stal i šéfredaktorem. Jeho články vyšly také v dalších odborných časopisech, např. Motorbike a Motocykl. Možná si ho pamatujete i z jeho cesty kolem světa, kterou absolvoval na starším motocyklu Jawa. O tomto svém putování napsal a vydal v loňském roce úspěšnou a zajímavou knihu.

BESIP: Pavle, prohlédl jste si novou příručku BESIPu o zásadách bezpečné jízdy na motocyklu, jaký je váš první dojem z této publikace?

Pavel Suchý: Výlet na motorce je super jen v případě, že ho přežijeme a můžeme o něm někomu vyprávět, podělit se o ten "vítr ve vlasech". Jak přežít na silnici se už snažilo vysvětlit několik různých příruček, když se ale neztratily samy ve svém prkenném překladu, pak z nich zase často čouhalo, že autoři na motorce už dlouho neseděli, pokud někdy vůbec. Je to poprvé, co z podobného manuálu cítím opravdovost a aktuálnost, věrohodnost autora, který ví, co je nádrž mezi koleny, a jak na cestě přežít. Učený z nebe nespadl. Za to z mašiny se padá snadno. Bolí to a skřípe a i tohle je z "manuálu šťastného  návratu" dobře cítit. Palec nahoru, jen ho dostat mezi lidi!

Karel Abrahám je bývalý jezdec mistrovství světa silničních motocyklů královské třídy MotoGP, současný jezdec mistrovství světa třídy Superbike. Na svém kontě má mimo jiné i vítězství v závodě MS třídy Moto2.

BESIP: Karle, jezdíte někdy na motorce v běžném provozu? A jak se vyrovnáváte s nebezpečím, které vás může na silnici potkat?

Karel Abraham: Nestává se mi, že bych se jel na motorce jen tak projet, ale spíš je to otázka času než strachu. Když mám cestu po České republice a vím, že se dá jet po hezké silnici, na motorce jedu. Jsou věci, které na silnici neovlivníte  - nepozorní řidiči aut, rozbité silnice… Na druhou stranu na krizové situace se dá připravit. Zjistit, kde jsou limity vaší motorky i vás samotných. A na to je okruh výborná průprava.

Kamil Holán je přední český jezdec závodů silničních motocyklů na přírodních okruzích, např. vítěz hořických 300 zatáček Gustava Havla a několikanásobný účastník nejtěžšího motocyklového silničního závodu světa, britské Tourist Trophy na ostrově Man.

BESIP: Kamile, kde čeká na motocyklového jezdce větší nebezpeční, v závodě, nebo při běžném provozu?

Kamil Holán: Stoprocentně v provozu. To je úplně jednoznačné. Protože tam ho může potkat tolik nástrah, se kterými nemůže dopředu nic dělat. Na okruhu bojuje sám se sebou a s tím, jak ovládá motorkou, ale v provozu ho čekají i další faktory, jako jsou jiní řidiči, nebo stav silnice. Všechno, co pomůže větší bezpečnosti motorkáře na cestě, jako je právě brožura BESIPu, může být pro motocyklisty potřebné.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…