Bílovečtí gymnazisté se podílejí na výzkumu v oblasti genetiky

18.04.2016 21:42

Osm žáků druhého ročníku Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci se v rámci středoškolské odborné činnosti (SOČ) podílí na lékařském výzkumu v oblasti genetiky. Studenti absolvovali genetický kurz na Karlově univerzitě a mají za sebou i první krůčky v laboratořích společnosti Agel v Novém Jičíně.

Bílovečtí gymnazisté se podílejí na výzkumu v oblasti genetiky
Foto: bilovec.cz
Popisek: Bílovec

S teoretickou přípravou začali studenti již na podzim loňského roku, kdy ve svém osobním volnu chodili na přednášky Tomáše Tesarčíka, pedagoga Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci. Ten s akciovou společností Laboratoře AGEL spolupracuje již řadu let, ovšem upozorňuje, že propojení se žáky bíloveckého gymnázia se podařilo zrealizovat až v říjnu loňského roku. „Za navázání spolupráce se zmíněnými laboratořemi vděčíme mimo jiné i pedagogovi novojičínského gymnázia Přemyslu Kramolišovi, kterému se v roce 2006 podařilo spojit s Arpádem Bódayem, vedoucím oddělení lékařské genetiky společnosti Laboratoře AGEL. Ten usiluje o propojení středního i vysokého školství s praxí. Což je něco, co v jiných zemích funguje a u nás žalostně chybí,” podotýká Tomáš Tesarčík a dodává, že Arpád Bóday se žákům věnuje i po pracovní době a o víkendech. „I proto je nezbytné, aby studenti zapojení do tohoto projektu sami chtěli na sobě pracovat, byli samostatní, aktivní a ochotni věnovat projektu dostatek času. Nejde o žádnou hru, ale o opravdu náročnou práci, kterou navíc musejí zvládat ve svém osobním volnu,“ pokračuje s tím, že žáci už si vyzkoušeli namnožit DNA, pracovali na různých koncentracích stavebních kamenů DNA a sledovali, jaký vliv má tato koncentrace na výsledek práce. Tím propojili standardní pipetování mikropipetami s PCR a elektroforézou. „Žáci se učí manipulovat s laboratorní technikou a seznamují se s postupy, které budou potřebovat při zpracování svého tématu,“ pokračuje Tomáš Tesarčík.

„Práce se studenty je inspirující, udržuje naši pozornost a nutí nás reagovat na často neobvyklé otázky. Umožňuje nám zůstat „in“ a nevyhořet. Během spolupráce poznáváme jednotlivce, jejich povahy, schopnosti, vědomosti, zapálenost, ochotu se učit a umět pracovat v kolektivu. Po ukončení gymnázia ve většině případů zůstáváme v kontaktu a sledujeme, jak se jim daří na univerzitách. Jedním z dalších cílů je, aby se po ukončení vysokoškolského studia vrátili zpět do našeho regionu, kde se jim snažíme nabídnout práci v našich zdravotnických zařízeních na klinických nebo laboratorních pozicích,“ popisuje důvody spolupráce laboratoří společnosti AGEL se středoškolskými studenty Arpád Bóday a dodává, že se středními školami v okolí sídla laboratoře spolupracují již 15 let. „Středoškolákům z Nového Jičína, Příbora, Kopřivnice a nově i Bílovce umožňujeme vzdělávat se v genetice nejenom na teoretické, ale i na praktické úrovni. Studenti si osvojují principy analytických metod, provádějí vyšetření, sumarizují a diskutují o výsledcích. Vedeme je k samostatnosti a otevřenosti novým poznatkům  i obhajování jejich myšlenek a představ.“

Osm žáků gymnázia stojí před nejtěžším a nejdelším úsekem celého projektu: čeká je intenzivní práce na konkrétních úkolech. Budou analyzovat vzorky, „číst“ výsledky a srovnávat je s databází lidských genů, propojovat pozorované mutace s vážnými onemocněními apod. Veškerá práce odpovídá etickým i bezpečnostním normám středoškolského žáka. Čtyři studenti budou výsledky svých prací prezentovat v rámci SOČ již v příštím roce, další čtyři pak v roce 2018. Jedním z témat bude například vliv genetiky na rozvoj deprese, další téma se bude zabývat určitou formou leukémie a žáci budou hledat i souvislosti kolem laktózové intolerance. „Dokončení práce pro SOČ bude podle mě vůbec nejtěžší, protože výsledky, ať již jakékoli, budeme muset zpracovat takřka na vysokoškolské úrovni,“ dodává Jakub Groman z 2. A, pro kterého je možnost podílet se na praktickém výzkumu a pracovat po boku vědců a odborníků v oblasti genetiky lákavá stejně jako pro jeho spolužáky. K nim patří i Kristýna Janovská, jež se chce studiu genetiky věnovat i na vysoké škole, nebo Kateřina Zástěrová, která má namířeno na medicínu. Všem by tak úspěch v SOČ mohl pootevřít vrátka na vysněnou vysokou školu. Navíc se jim již v rámci SOČ mohou načítat index body i citační index, čímž v předstihu zahájí svou lékařskou nebo vědeckou kariéru.

„Tento výzkum je velmi náročný, studenti musejí mít perfektně zvládnutou teorii, musejí studovat i vědecké práce v angličtině a seznamovat se s různými projekty týkajícími se jejich tématu. Proto i čas na zpracování práce musí být dostatečně dlouhý,“ uzavírá Tomáš Tesarčík s tím, že  studenti Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci se již v minulosti v projektech SOČ několikrát umístili na předních pozicích, a to v oblasti didaktických učebních pomůcek pod vedením profesorky Roháčkové. V oblasti medicíny se žáci gymnázia budou v soutěži SOČ prezentovat poprvé.

****

Oddělení lékařské genetiky se zabývá problematikou širokého spektra monogenních i polygenních onemocnění. Oddělení je součástí společnosti Laboratoře AGEL a.s. v Novém Jičíně, tvoří ji laboratoř molekulární biologie, laboratoř cytogenetiky a úsek klinických konzultací. Genetika má v medicíně obrovský význam. Pomáhá lékařům stanovit časnou diagnózu na úrovni dědičného materiálu vyhledáváním mutací v DNA, které způsobují dané onemocnění. Zajišťuje tak adekvátní terapii a případně prevenci narození dalšího postiženého v rodině.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

13:04 ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

Už jen necelý měsíc mohou žáci základních a středních škol posílat videa do soutěže „Vím proč“ o nej…