ČD: SC Pendolino pojede poprvé do Tater a Košic

11.09.2014 14:19

České dráhy (ČD) a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zrychlí spojení Košic a Tater s českou metropolí. Historicky nejrychlejší spojení Prahy a východního Slovenska, téměř o hodinu rychlejší oproti současnosti, zajistí české rychlovlaky pendolino. Na jejich provozu se budou společně podílet oba národní dopravci.

ČD: SC Pendolino pojede poprvé do Tater a Košic
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Dnešní EuroCity Košičan urazí cestu z Prahy přes Vsetín do Košic za 8 hodin a 21 minut, v opačném směru ještě o 5 minut pomaleji. Nové spojení SuperCity Pendolino tuto cestovní dobu zkrátí téměř o hodinu. Cesta z Prahy do Košic tak bude v novém jízdním řádu trvat přibližně 7 a půl hodiny. Tím se stane SC Pendolino nejrychlejším spojením mezi Prahou a východním Slovenskem nejen na současném trhu, ale také v historii přímé dopravy mezi oběma městy.

Například v 50. letech 20. století se pohybovala cestovní doba mezi Prahou a Košicemi kolem 14 až 15 hodinami, vlaky dosahovaly průměrnou cestovní rychlost jen kolem 50 km/h. Před 10 lety tuto vzdálenost urazil spoj Košičan za přibližně 9,5 hod. průměrnou rychlostí 74 km/h. V současném jízdním řádu zkrátily ČD a ZSSK dobu jízdy na 8 hod. a 21 minut a průměrnou rychlost zvýšily na 80 km/h. Vlak SC Pendolino s téměř o hodinu kratší cestovní dobou pak zvedne tuto cestovní rychlost na rekordních přibližně 95 km/h. Půjde tak o jeden z nejrychlejších mezistátních vlaků v celé střední Evropě.     

„Cestujícím nechceme nabídnout jen rychlé spojení, ale také řadu doplňkových služeb na palubě vlaku i v cíli cesty,“ zdůrazňuje Michal Štěpán, člen Představenstva ČD, a.s., odpovědný za osobní dopravu, a doplňuje konkrétní příklady: „Vlak SC Pendolino nabízí například Wi-Fi a vlakový portál s informacemi a zábavou, vyhrazená místa pro cestující s dětmi se stolní hrou Elfíkova cesta nebo vlakové bistro. Zákazníkům SC Pendolino chceme nabídnout i výhodné doplňkové služby v oblasti Tater a Košic, například ubytování a letní i zimní rekreaci. Pro zákazníky ze Slovenska chystáme podobné výhody v Praze.“  

Ke spolupráci ČD a ZSSK na provozu rychlovlaků SC Pendolino se vyjádřil i zástupce slovenských železnic. ,,Vybrali sme si Pendolino ČD, pretože kvalitu a rozsah jeho služieb považujeme za dobrý potenciál v rámci rozbehu priamej konkurencie so súkromnými železničnými dopravcami na Slovensku. Súčasne veríme, že to bude motivácia pre silný prúd cestujúcich smerujúci do Česka, aby prestúpili z autobusov či z automobilov do vlakov,“ uviedil Jozef Schmidt, riaditeľ úsek obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko.

Spoj SC Pendolino mezi Prahou a Košicemi pojede přes Olomouc a Ostravu, na Slovensku bude pokračovat přes Žilinu a Poprad-Tatry. Díky tomu zajistí rychlé spojení mezi ekonomickými i turistickými centry v České republice a na Slovensku.

Podrobné informace o kompletní nabídce služeb a cenách ve spoji SC Pendolino Praha – Ostrava – Žilina – Poprad – Košice zveřejní obě kooperující železnice později.

Rychlovlaky pendolino zajišťovaly dopravu na Slovensko již v minulosti. V letech 2006 až 2009 a pak znovu v jízdním řádu 2010/2011 je provozovaly společně ČD a ZSSK na spoji SC Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou a krátce jezdily také na lince spojující Prahu a Ostravu se Žilinou.

Košičan pojede jako posilový víkendový expres

ČD a ZSSK se také dohodly na vedení nového posilového spoje v pátek odpoledne z Prahy přes Ostravu do Popradu a Košic a v neděli odpoledne zpět. Tento vlak v kategorii EuroCity s názvem Košičan bude odjíždět z Prahy krátce po 13. hodině a do Košic přijede ve večerních hodinách. Opačným směrem pojede v neděli odpoledne s příjezdem do Prahy po 19. hodině. Umožní tak víkendové cesty do Tater a dalších slovenských hor a turistických destinací. Vlak Košičan pojede i v roce 2015 jako autovlak s přepravou osobních automobilů ve speciálním voze mezi Prahou a Košicemi.

Další novinkou mezi Českou republikou a Slovenskem bude vlak EuroCity Olše, který pojede časně ráno z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Třinec do Čadce a Žiliny. Opačným směrem pojede tento vlak ve večerních hodinách. Umožní tak i jednodenní obchodní a turistické cesty do oblasti západního Slovenska a díky přípojným vlakům ZSSK v Žilině i dále do slovenského vnitrozemí.  

V noci mezi Prahou a východním Slovenskem vlaky Slovakia a Bohemia

V jízdním řádu 2015 budou mezi Prahou a východním Slovenskem zachovány dva místo stávajících tří nočních vlaků. Půjde o EuroNight Slovakia a noční rychlík Praha – Humenné s názvem Bohemia. Oba spoje pojedou zároveň v kategorii autovlak a nabídnou přepravu osobních automobilů mezi Prahou a Popradem, resp. Košicemi. ČD a ZSSK jednají také o možnosti rozšířit provoz autovlaku ve vybrané dny z Prahy až do Humenného. Vyššímu komfortu nočních vlaků z Prahy na východní Slovensko, ale také z Prahy přes Bratislavu do Budapešti, přispěje zařazení klimatizovaných lehátkových vozů Českých drah.

Noční spoje i nadále nabídnou přímé vozy mezi Chebem a Košicemi a také z Prahy do Banské Bystrice a Zvolena.

Častější přímé spojení Prahy a Bratislavy

Častější spojení se připravuje také mezi českou a slovenskou metropolí. K současnému počtu šesti spojů EuroCity přibude další vlak Porta Bohemica. Ten posílí odpolední spojení z Prahy a Brna do Kútů, Bratislavy, Nových Zámků a Štúrova. V opačném směru pojede Porta Bohemica z Bratislavy v dopoledních hodinách a do Prahy přijede před půl třetí odpoledne. Díky tomu budou Praha a Bratislava spojeny po celý den v pravidelném dvouhodinovém intervalu.  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…