ČNB: Informace pro veřejnost ohledně uplatňování bonusů a malusů v rámci tzv. povinného ručení

09.10.2015 11:00 | Zprávy

Výše pojistného hrazená pojistníkem u tzv. povinného ručení, tedy povinného smluvního pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla (dále jen „pojištění odpovědnosti“), je zásadním způsobem ovlivněna tzv. systémem bonusů a malusů.

ČNB: Informace pro veřejnost ohledně uplatňování bonusů a malusů v rámci tzv. povinného ručení
Foto: wikipedia
Popisek: Česká národní banka.

Podle ustanovení § 3b odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pojištění odpovědnosti“), pojistitel zohledňuje při sjednávání výše pojistného v pojistné smlouvě celkový předcházející škodný průběh pojištění odpovědnosti pojistníka, tj. osoby, která uzavírá s pojistitelem pojistnou smlouvu pojištění o odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla (dále jen „pojistná smlouva“). V pojistné smlouvě lze ujednat zohlednění škodného průběhu osoby, která vozidlo provozuje, jde-li o osobu odlišnou od pojistníka. Zohlednění předcházejícího škodného průběhu je realizováno slevou na pojistném v případě bezeškodného průběhu pojištění pojistníka, neboli bonusem, nebo přirážkou k pojistnému v případě výplaty pojistného plnění z pojištění odpovědnosti, neboli malusem.

Účelem zavedení tohoto systému bonusů a malusů v pojištění odpovědnosti je mimo jiné motivovat pojistníky (vlastníky vozidel nebo jejich provozovatele), kteří jsou obvykle i řidiči, k zodpovědnějšímu chování na silnicích, neboť újma způsobená provozem vozidla se v zásadě promítá do výše pojistného, které je pojistník povinen platit pojistiteli.

Právní úprava nestanoví konkrétní podobu systému bonusů a malusů, a proto tato úprava závisí na zvolené obchodní politice a individuální nabídce, resp. pojistných podmínkách konkrétního pojistitele.

Bonus představuje slevu, o kterou se snižuje pojistitelem stanovená sazba pojistného za provoz vozidla bez nehody, tedy za tzv. bezeškodný průběh pojištění. Zatímco malus představuje přirážku k pojistnému za újmu vzniklou provozem vozidla, při které došlo k výplatě pojistného plnění z pojištění odpovědnosti pojistitelem. Výše bonusu a malusu se odvíjí od tzv. rozhodné doby, což je doba trvání pojištění odpovědnosti, jejíž délka je krácena na základě vzniklých rozhodných událostí, u nichž došlo k vyplacení pojistného plnění. Rozhodné události jsou vymezeny v pojistných podmínkách jednotlivých pojistitelů a jsou jimi zejména škodné události, za které bylo pojistitelem vyplaceno pojistné plnění. Z praktického pohledu, pokud pojistník provozuje vozidlo bez nehod, výše slevy na pojistném se zvyšuje (avšak pouze do maximální výše slevy stanovené pojistitelem), a naopak, pokud pojistník způsobí rozhodnou událost, pojistitel odečte dle pojistných podmínek příslušný počet měsíců od rozhodné doby a navýší pojistné. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

ČNB

autor: Tisková zpráva

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

jmenování premiéra

Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Dokumentární projekt Ve službě: Za mřížemi II

7:33 Vězeňská služba: Dokumentární projekt Ve službě: Za mřížemi II

Přesně před rokem se na obrazovkách TV Prima objevil nový dokumentární projekt Ve službě: Za mřížemi…