ČOI: Jen každá desátá kontrolovaná dobíjecí stanice měla vše v pořádku

23.02.2020 16:51

Česká obchodní inspekce uskutečnila celostátní kontrolní akci, zaměřenou na dobíjecí stanice pro elektromobily. Kontrolovanými subjekty byly distributoři, dovozci, výrobci nebo zplnomocnění zástupci těchto produktů. ČOI v průběhu roku 2019 zkontrolovala 32 typů výrobků a nedostatky zjistila u 29 typů.

ČOI: Jen každá desátá kontrolovaná dobíjecí stanice měla vše v pořádku
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce v roce 2019 navázala na pilotní projekt kontrol dobíjecích stanic, který uskutečnila již v roce 2018. Vzhledem k tomu, že popularita elektromobilů a zájem spotřebitelů o tento typ výrobků roste, proběhla v minulém roce první celostátní kontrolní akce zaměřená na tento druh produktů.

Inspektoři ČOI u hospodářských subjektů ověřovali značení výrobků a splnění administrativních požadavků při uvádění těchto výrobků na trh a jejich následném provozování. V případě kontrolovaných provozovatelů se jedná v 50% o distributory elektrické energie (ČEZ a.s., EON a.s., PRE a.s.), ve 2 případech o obchodní řetězec LIDL, v.o.s. a další jsou menší české soukromé společnosti. Provozovatelé jsou zároveň vlastníky dobíjecích stanic. Co se týká výrobců těchto stanic, tak v 60% jsou to velké zahraniční společnosti sídlící v EU, jako například ABB, Schneider a Siemens, ve 20% české společnosti - ČEZ a.s., PRE a.s., menší společnosti a ve 20% menší zahraniční společnosti.

Česká obchodní inspekce celkem zkontrolovala 32 typů výrobků. Ve všech případech se jednalo o tzv. vysoce výkonné dobíjecí stanice s instalovaným elektrickým výkonem minimálně 22kW. Nedostatky administrativního charakteru zjistila u 29 typů. Ve 21 případech se jednalo o nedostatky v informačních povinnostech – chyběly návody k použití v českém jazyce a neseznámení s cenou. U 7 výrobků chybělo povinné označením shody CE a 3 výrobky neměly kontaktní údaje výrobce, jako jsou jméno nebo obchodní firma, popřípadě ochranná známka, a adresa pro doručování, na níž jej lze kontaktovat. Zjištěné nedostatky jsou v rámci dozorových pravomocí ČOI řešeny s výrobci, popř. dovozci těchto výrobků.

Česká obchodní inspekce za porušení zákonů uložila 6 pokut za 67 000 Kč.

Příslušné právní předpisy:

  • Nařízení vlády č. 118/2016 Sb., o posuzování shody elektrických zařízení určených pro používání v určitých mezích napětí při jejich dodávání na trh (směrnice LVD 204/35/EU)
  • Nařízení vlády č. 117/2016 Sb., o posuzování shody výrobků z hlediska elektromagnetické kompatibility při jejich dodávání na trh (směrnice EMC 2014/30/EU)
  • Nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních (směrnice RoHS 2011/65/EU) a zákonů č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
  • Nařízení vlády č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh

Dále ve spolupráci s orgány správního dozoru (místně příslušnými stavebními úřady či odbory) plnění povinností provozovatele dle § 6q zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot.

Podmínky pro výrobu a provozování veřejných dobíjecích stanic jsou stanoveny harmonizovanými normami:

  • ČSN EN 61851-1 ed.2 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 1: Všeobecné požadavky
  • ČSN EN 61851-21 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 21: Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení
  • ČSN EN 61851-21-1 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 21-1: EMC požadavky na vestavěnou nabíječku elektrického vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení
  • ČSN EN 61851-22 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 22: AC nabíjecí stanice elektrického vozidla
  • ČSN EN 61851-23 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 23: DC nabíjecí stanice
  • ČSN EN 61851-24 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 24: Digitální komunikace mezi DC nabíjecí stanicí a elektrickým vozidlem, která řídí stejnosměrné nabíjení
  • ČSN P ISO/TS 21219-25 Inteligentní dopravní systémy - Dopravní a cestovní informace (TTI) v dopravním protokolu expertní skupiny, druhá generace (TPEG2) - Část 25: Nabíjecí infrastruktura pro elektromobily (TPEG2-EMI)
  • ČSN EN 62196-1 ed.3 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky - Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením - Část 1: Obecné požadavky
  • ČSN EN 62196-2 ed.2 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky - Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením - Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro přístroje s kolíky a dutinkami na střídavý proud
  • ČSN EN 62192-3 Vidlice, zásuvky, vozidlové nástrčky a vozidlové přívodky - Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením - Část 3: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro vozidlová zásuvková spojení s kolíky a dutinkami na stejnosměrný a střídavý/stejnosměrný proud

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

22:04 Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

Zvýšení příspěvku na péči, které v pátek odsouhlasila Poslanecká sněmovna, se nevztahuje na nejnižší…