Jedním z důvodů byla i novela zákona o ochraně spotřebitele, která od 15. ledna 2014 stanovila pořadatelům organizovaných akcí a prodávajícím nové oznamovací povinnosti vůči kontrolnímu orgánu a informační povinnosti vůči spotřebitelům. V průběhu roku tak oznámilo celkem 66 pořadatelů konání více než 27 600 předváděcích prodejních akcí. Na trhu však působí i firmy, které organizované akce nehlásily, po jejich skončení a uzavření smluv se spotřebiteli ani s kontrolními pracovníky nekomunikují, mění sídlo i název, takže jsou nedohledatelné a pohledávky vůči nim jsou v podstatě nevymahatelné. „Přestože novela některé problémy spojené s organizovanými akcemi zmírnila a poskytla České obchodní inspekci větší přehled o podnikatelských aktivitách provozovaných mimo obchodní prostory, není všespasitelná. A také nezbaví nikoho odpovědnosti za důsledky vlastních neuvážených rozhodnutí. Dokud budou spotřebitelé pozvání na tyto akce přijímat a uzavírat nevýhodné smlouvy na předražené zboží průměrné kvality a neověřených vlastností, počet akcí a jejich pořadatelů, schopných pro co největší zisk udělat cokoliv, se nesníží. A to bez ohledu na to, jak časté budou kontroly a jak vysoké budeme ukládat pokuty. Opakovaně doporučujeme zejména seniorům, a to i na preventivních přednáškách, aby na tyto vysoce rizikové akce nechodili. Jedině tak se vyhnou případnému psychickému nátlaku prodávajících a možné finanční ztrátě,“ říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 683 kontrol, při kterých inspektoři ČOI ověřovali podmínky prodeje výrobků a služeb v rámci předváděcích prodejních akcí. Vedle odhalování užití zakázaných nekalých obchodních praktik, včetně praktik agresivních, byla v rámci prováděných kontrol věnována v roce 2014 pozornost hlavně plnění zákonem nově stanovených oznamovacích povinností, souvisejících s konáním organizovaných akcí.
Výsledky kontrol předváděcích akcí – rok 2014 |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
251 |
229 |
91,2 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
52 |
38 |
73,1 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
63 |
34 |
54,0 % |
|
Ústecký a Liberecký |
109 |
80 |
73,4 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
75 |
67 |
89,3 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
42 |
33 |
78,6 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
91 |
73 |
80,2 % |
|
Celkem |
683 |
554 |
81,1 % |
Česká obchodní inspekce přijala v průběhu roku 2014 celkem 632 podání spotřebitelů souvisejících s předváděcími akcemi. Kromě dotazů, zda je akce oznámena a její pořadatel důvěryhodný, obsahovala podání velmi často popis nejrůznějších praktik jednání prodávajícího vůči účastníkům a četné žádosti o pomoc při vymáhání finančních nároků po odstoupení od smlouvy a vrácení zboží. Při šetření podání spotřebitelů, týkajících se problematiky spadající do kontrolních pravomocí ČOI, zjistili inspektoři různý rozsah porušení povinností v 266 z nich (42,1 %). Prošetřit a postihnout protiprávní jednání se nepodařilo v 25 případech, kdy nebyla firma dohledána, další desítky podání jsou v šetření. Části spotřebitelů bylo doporučeno, aby se se svými nároky obrátili na soud, neboť se jednalo o záležitosti, na něž se vztahují ustanovení občanského zákoníku a jsou tedy mimo kontrolní i sankční pravomoci dozorového orgánu.
Zjištěná porušení, uložená opatření a sankce
Při kontrolách byla zjišťována převážně porušení ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to včetně nových informačních a oznamovacích povinností:
-
nejčastěji porušovali prodávající oznamovací povinnosti, související s pořádáním organizovaných akcí (§ 20), ať se jednalo přímo o neoznámené konání organizované akce, o nedodržení zákonem stanovené lhůty (nejméně 10 pracovních dnů) pro oznámení akce před jejím konáním, nebo o neuvedení všech stanovených náležitostí v oznámení – prokázáno ve 465 případech (38,8 %)
-
souběžně s oznamovacími povinnostmi pro konání organizovaných akcí nedodržovaly kontrolované subjekty také stanovené údaje týkající se pozvání k účasti na těchto akcích (§ 20a). Na pozvánkách nebyly uvedeny časové harmonogramy akce, pořádající subjekt, identifikace nabízených či propagovaných výrobků, naopak byly uváděny nepravdivé údaje o náplni akce, dárcích atd. – 255 zjištění (21,3 %)
-
užití některé z forem nekalých obchodních praktik bylo prokázáno ve 233 případech (obdobně jako v předchozím období, v r. 2013). Nejčastěji, a to ve 189 případech, se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající zavádějícím způsobem či přímo nepravdivě informoval spotřebitele o právu na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo uváděl klamavé informace o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích. Ve 23 případech prokázaného užití agresívních obchodních praktik prodávající svým jednáním převážně budil u spotřebitele dojem, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli pro získání výhry nebo výhody musel uzavřít kupní smlouvu (tj. vynaložit finanční prostředky nebo jiné výdaje)
-
řádné informace o ceně nabízených výrobků či služeb (§ 12) nedostali spotřebitelé v 19 případech
-
o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13) neposkytlo informace náležitým způsobem 14 prodávajících
- zákonem stanovené podmínky pro přijetí reklamace a její vyřízení porušilo 12 prodávajících (§ 19)
Kromě porušení povinností stanovených prodávajícím zákonem o ochraně spotřebitele dochází při kontrolách pořadatelů organizovaných akcí a prodávajících častěji než v jiných oblastech kontroly k porušení zákona o kontrole (zák. č. 255/2012 Sb.) Počet těchto porušení ve srovnání s rokem 2013 vzrostl v hodnoceném období na více než dvojnásobek, kdy kontrolovaný subjekt v celkem 156 případech neposkytl potřebnou součinnost ke kontrole.
Z celkového počtu kontrol organizovaných akcí v roce 2014 bylo provedeno celkem 393 kontrol s přímou účastí kontrolních pracovníků, dalších 290 šetření probíhalo formou kontroly získané písemné dokumentace nebo podkladů a kupních smluv zaslaných spotřebiteli, v několika případech byly využity také výpovědi svědků.
Uložená opatření
Za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů nabylo během roku 2014, v rámci kontrol zaměřených na organizované akce, právní moci celkem 260 pokut v souhrnné výši 29 142 000 Kč. Při stanovení výše jednotlivých pokut byla zohledňována skutečnost, že oběťmi podnikatelských subjektů realizujících prodej formou předváděcích prodejních akcí jsou převážně senioři, tj. spotřebitelé zvlášť zranitelní vzhledem ke svému věku a nízké schopnosti ubránit se protiprávnímu jednání prodávajících, zejména používaným nekalým obchodním praktikám.
Předváděcí akce - přehled pokut uložených v roce 2014 |
||
Inspektorát |
pokuty v právní moci |
|
počet |
hodnota |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
69 |
6 850 000 |
Jihočeský a Vysočina |
24 |
1 642 000 |
Plzeňský a Karlovarský |
14 |
3 625 000 |
Ústecký a Liberecký |
51 |
8 281 000 |
Královéhradecký a Pardubický |
27 |
3 935 000 |
Jihomoravský a Zlínský |
32 |
3 095 000 |
Moravskoslezský a Olomoucký |
43 |
1 714 000 |
Celkem |
260 |
29 142 000 |
Závěr
Cílem novely zákona o ochraně spotřebitele, která s účinností od 15. ledna 2014 ukládá prodávajícím povinnost oznamovat předem pořádání organizovaných akcí České obchodní inspekci a specifikovala také nově rozsah povinných informací pro spotřebitele, bylo usnadnit kontrolní činnost zaměřenou na prodejní předváděcí akce. Po vyhodnocení celého roku, včetně zkušeností inspektorů z kontrolní praxe a šetřených podání spotřebitelů, lze konstatovat, že do značné míry svůj cíl splnila: ČOI získala představu o počtu subjektů pořádajících organizované akce a jejich četnosti. Podařilo se podstatným způsobem omezit používání těch nejagresivnějších forem nekalých obchodních praktik a některé dlouhodobě problémové firmy prodávající výrobky a služby prostřednictvím předváděcích prodejních akcí český trh opustily. K zásadnímu zlepšení situace účastníků předváděcích prodejních akcí a zejména k omezení poškozování spotřebitelů však povede dlouhá cesta, která je podmíněna zvýšením povědomí spotřebitelů o nebezpečích, spojených s některými specifickými způsoby prodeje zboží a poskytování služeb (zejména ty, které umožňují bezprostřední působení prodávajících na spotřebitele). Část prodávajících se pokusila zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání organizované akce a vydávala tyto aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků. Účastníky tak lákala na různé „hody“, „ochutnávky“ apod., přestože skutečným obsahem těchto akcí byla nabídka spotřebního zboží, jako jsou vysavače či kuchyňské potřeby, a na slibované ochutnávky a možnosti výhodných nákupů nových výrobků nikdy nedošlo. Další prodávající své aktivity plně přenesli do oblasti podomního prodeje. V rámci kontrol ČOI byl zjištěn i případ, kdy firma uzavírala na předváděcích prodejních akcích spotřebitelské smlouvy pod fiktivním obchodním jménem.
Kontrolní pracovníci se průběžně museli vyrovnávat nejen s novými formami přístupu prodávajících k pořádání organizovaných akcí a s obcházením zákonných povinností. Jejich kontrolní činnost komplikovalo rovněž rušení některých dříve oznámených organizovaných akcí, o čemž nejsou prodávající povinni Českou obchodní inspekci informovat. Jedním ze závažných problémů je i neochota prodávajících komunikovat se spotřebiteli v případech, kdy v souladu se zákonem odstoupí od uzavřené smlouvy.
Pro rok 2015 lze předpokládat, že bude problematika subjektů pořádajících předváděcí prodejní akce stejně aktuální jako v roce 2014, a to i přes skutečnost, že v 2. pololetí mírně klesl počet organizovaných akcí oznámených České obchodní inspekci. Signálem nového trendu může být zjištění, že se ve druhé polovině roku 2014 začaly mezi oznamovateli organizovaných akcí objevovat zahraniční firmy, což může souviset s přísnějšími právními úpravami pro pořádání organizovaných akcí v sousedních zemích.
Přehled pokut v právní moci uložených ČOI v roce 2014 v rámci tzv. předváděcích akcí
Výše pokuty |
IČ |
Kontrolovaný subjekt |
Datum nabytí právní moci |
1 500 000 |
24841994 |
HOME TECH, s.r.o. |
29. 1. 2014 |
1 500 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
29. 4. 2014 |
1 000 000 |
24283193 |
Your Time, s.r.o. |
3. 6. 2014 |
1 000 000 |
27275191 |
TZ Transport, s.r.o. |
15. 11. 2014 |
1 000 000 |
25460609 |
IMIS, s.r.o. |
13. 12. 2014 |
700 000 |
27275191 |
TZ Transport, s.r.o. |
23. 12. 2014 |
500 000 |
01846523 |
Balamia, s.r.o. |
9. 8. 2014 |
500 000 |
28134532 |
Logimex eko, s.r.o |
5. 5. 2014 |
500 000 |
01516833 |
HOCKINSON CONSULT ENTERPRISE, s.r.o. |
11. 11. 2014 |
500 000 |
88220427 |
David Zauer |
22. 11. 2014 |
500 000 |
01846523 |
Balamia, s.r.o. |
5. 2. 2014 |
450 000 |
26276186 |
NIKAL, s.r.o. |
31. 3. 2014 |
400 000 |
24153991 |
i-Rest finance, s.r.o. |
25. 2. 2014 |
400 000 |
24283193 |
Your Time, s.r.o. |
11. 11. 2014 |
400 000 |
24205397 |
Sweet Lucky, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
400 000 |
28917804 |
CENTRAL MARKETS a SERVICE, s.r.o. |
19. 8. 2014 |
350 000 |
24841994 |
Beck Czech, s.r.o.*) |
18. 1. 2014 |
300 000 |
01846523 |
Balamia, s.r.o. |
26. 7. 2014 |
300 000 |
29043522 |
Endemos distribution, s.r.o. |
25. 10. 2014 |
300 000 |
24283193 |
Your Time, s.r.o. |
11. 11. 2014 |
250 000 |
29043522 |
Endemos distribution, s.r.o. |
29. 7. 2014 |
250 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
1. 11. 2014 |
250 000 |
24841994 |
HOME TECH, s.r.o. |
7. 10. 2014 |
250 000 |
24851442 |
NO STRESS, s.r.o. |
11. 1. 2014 |
250 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
28. 10. 2014 |
250 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
9. 9. 2014 |
250 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
250 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
250 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
29. 10. 2014 |
250 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
29. 10. 2014 |
250 000 |
28134532 |
Logimex eko, s.r.o. |
14. 6. 2014 |
250 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
5. 11. 2014 |
230 000 |
27415384 |
BECK REISEN, s.r.o. |
14. 4.2014 |
200 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
9. 9. 2014 |
200 000 |
02030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
2. 9. 2014 |
200 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
7. 10. 2014 |
200 000 |
27415384 |
BECK REISEN, s.r.o. |
27. 6. 2014 |
200 000 |
28857364 |
ATASCADERO, s.r.o. |
22. 1. 2014 |
200 000 |
88220427 |
David Zauer |
19. 4. 2014 |
200 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
28. 10. 2014 |
200 000 |
25460609 |
IMIS, s.r.o. |
12. 11. 2014 |
200 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
13. 12. 2014 |
200 000 |
24205397 |
Sweet Lucky, s.r.o. |
9. 9. 2014 |
200 000 |
01516833 |
HOCKINSON CONSULT ENTERPRISE, s.r.o. |
4. 11. 2014 |
200 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
14. 6. 2014 |
180 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
30. 9. 2014 |
150 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
29. 7. 2014 |
150 000 |
28621280 |
PNEUBOTKY, s.r.o. |
7. 10. 2014 |
150 000 |
28403398 |
Happy Baby, s.r.o. |
11. 10. 2014 |
150 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
4. 11. 2014 |
150 000 |
01391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
13. 8. 2014 |
150 000 |
25460609 |
IMIS, s.r.o. |
25. 11. 2014 |
150 000 |
28621280 |
PNEUBOTKY, s.r.o. |
23. 12. 2014 |
150 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
23. 12. 2014 |
150 000 |
24841994 |
BECK EUROPE, s.r.o.**) |
2. 1. 2014 |
150 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
5. 7. 2014 |
140 000 |
24209601 |
R + P, s.r.o. |
26. 8. 2014 |
120 000 |
02666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
25. 10. 2014 |
110 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
10. 12. 2014 |
100 000 |
28917804 |
Central Markets & Services, s.r.o. |
26. 8. 2014 |
100 000 |
29043522 |
Endemos distribution, s.r.o. |
30. 9. 2014 |
100 000 |
02030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
29. 7. 2014 |
100 000 |
02030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
20. 5. 2014 |
100 000 |
28621280 |
PNEUBOTKY, s.r.o. |
11. 8. 2014 |
100 000 |
27275191 |
TZ Transport, s.r.o. |
4. 11. 2014 |
100 000 |
24209601 |
R + P, s.r.o. |
23. 10. 2014 |
100 000 |
28403398 |
Happy Baby, s.r.o. |
11. 10. 2014 |
100 000 |
24841994 |
Beck Czech, s.r.o.*) |
9. 9. 2014 |
100 000 |
02611996 |
Breuxa, s.r.o. |
1. 7. 2014 |
100 000 |
27415384 |
BECK REISEN, s.r.o. |
12. 5. 2014 |
100 000 |
01519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
5. 8. 2014 |
100 000 |
29043522 |
Endemos distribution, s.r.o. |
19. 8. 2014 |
100 000 |
24205397 |
Sweet Lucky, s.r.o. |
16. 9. 2014 |
100 000 |
1391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
15. 4. 2014 |
100 000 |
1391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
2. 9. 2014 |
100 000 |
24205397 |
Sweet Lucky, s.r.o. |
9. 9. 2014 |
100 000 |
1391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
14. 10. 2014 |
100 000 |
1391950 |
Aqua Activity, s.r.o. |
14. 10. 2014 |
100 000 |
2030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
14. 10. 2014 |
100 000 |
2030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
14. 10. 2014 |
100 000 |
2030438 |
Fontisol perfect style, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
100 000 |
2666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
100 000 |
2666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
21. 10. 2014 |
100 000 |
2666499 |
Senior Fusion, s.r.o. |
29. 10. 2014 |
100 000 |
1519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
29. 10. 2014 |
100 000 |
1519964 |
SPOKOJENÁ DOMÁCNOST, s.r.o. |
29. 10. 2014 |
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva