„Jedná se o nedostatky, které zjišťují naši inspektoři dlouhodobě. Zejména klamavé informace o destinacích svědčí buď o neprofesionálním přístupu pracovníků cestovních kanceláří a agentur, nebo o úmyslném jednání. Takový postup prodávajícího je v rozporu s požadavky odborné péče a může spotřebitele přimět k rozhodnutí, které by v případě, že by byl náležitě informován, neučinil. Proto budeme v kontrolách pokračovat, a pokud to bude nezbytné, v opakovaných případech porušení povinností také zvyšovat sankce,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
Tato kontrolní akce České obchodní inspekce je celoročně zaměřena na ověřování, jak jsou ze strany cestovních kanceláří a agentur dodržovány požadavky obecně závazných právních předpisů při poskytování služeb spotřebitelům. Inspektoři kromě dodržování povinností stanovených prodávajícím zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, kontrolují také plnění povinností, které poskytovatelům služeb cestovního ruchu ukládá zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. V období od 1. 7. do 30. 9. 2015 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 60 kontrol cestovních kanceláří a agentur, včetně kontrol internetových nabídek.
Kontroly cestovních kanceláří a agentur – 3. čtvrtletí 2015 |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
5 |
1 |
20,0 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
14 |
4 |
28,6 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
9 |
4 |
44,4 % |
|
Ústecký a Liberecký |
10 |
4 |
40,0 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
8 |
2 |
25,0 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
4 |
3 |
75,0 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
10 |
2 |
20,0 % |
|
Celkem |
60 |
20 |
33,3 % |
Z celkového počtu 60 kontrol provedených ve 3. čtvrtletí bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 20 kontrolách, tj. v 33,3 %.
Zjištěné nedostatky a uložená opatření
Nejčastěji porušovaly kontrolované subjekty ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.):
- neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění – tj. o reklamacích (§ 13), které bylo zjištěno ve 12 případech (44,4 % z celkově zjištěných porušení). Jednalo se například o neposkytnutí informace o lhůtě k uplatnění reklamace, poskytnutí nepravdivé informace o délce této lhůty, nedovolené jednostranné prodloužení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace
- použití nekalých obchodních praktik (§ 5 odst. 1), které bylo prokázáno v 9 případech (33,3 % z celkově zjištěných porušení). Jednalo se například o neuvedení informace o navýšení ceny ubytování při neobsazení všech lůžek v apartmánu, odvolávání se na ustanovení již neplatné verze občanského zákoníku, uvádění nepravdivých informací o vzdálenosti umístění ubytovacího zařízení od pláže.
- porušení dalších stanovených povinností bylo zjištěno jen v omezeném rozsahu.
Porušení zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, bylo zjištěno v 1 případě, kdy cestovní agentura neuvedla v nabídkových materiálech určených zákazníkovi označení „cestovní agentura“, přestože obchodní firma toto označení neobsahovala.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce uloženo pravomocně v období od 1. 7. do 30. 9. 2015 celkem 17 pokut v souhrnné výši 116 000 Kč.
Závěr
V činnosti cestovních kanceláří a agentur se Česká obchodní inspekce stále setkává s opakovanými nedostatky v poskytování informací pro spotřebitele, a to zejména o podmínkách uplatňování práv z odpovědnosti za vady poskytovaných služeb a v poskytování řádných informací o podmínkách nabízených zájezdů. Proto se v dalším kontrolním období, tj. ve 4. čtvrtletí, zaměří inspektoři zejména na tyto oblasti.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva