ČOI: Třetina cestovních kanceláří a agentur spotřebitele mate

23.11.2015 14:08

Z kontrol poskytovatelů cestovních služeb ve 3. čtvrtletí vyplynulo, že plná třetina z nich neposkytuje spotřebitelům řádné a pravdivé informace o podmínkách uplatnění práv z odpovědnosti za vady poskytovaných služeb ani o podmínkách nabízených zájezdů.

ČOI: Třetina cestovních kanceláří a agentur spotřebitele mate
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

„Jedná se o nedostatky, které zjišťují naši inspektoři dlouhodobě. Zejména klamavé informace o destinacích svědčí buď o neprofesionálním přístupu pracovníků cestovních kanceláří a agentur, nebo o úmyslném jednání.  Takový postup prodávajícího je v rozporu s požadavky odborné péče a může spotřebitele přimět k rozhodnutí, které by v případě, že by byl náležitě informován, neučinil. Proto budeme v kontrolách pokračovat, a pokud to bude nezbytné, v opakovaných případech porušení povinností také zvyšovat sankce,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Tato kontrolní akce České obchodní inspekce je celoročně zaměřena na ověřování, jak jsou ze strany cestovních kanceláří a agentur dodržovány požadavky obecně závazných právních předpisů při poskytování služeb spotřebitelům. Inspektoři kromě dodržování povinností stanovených prodávajícím zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, kontrolují také plnění povinností, které poskytovatelům služeb cestovního ruchu ukládá zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.  V období od 1. 7. do 30. 9. 2015 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 60 kontrol cestovních kanceláří a agentur, včetně kontrol internetových nabídek.

Kontroly cestovních kanceláří a agentur – 3. čtvrtletí 2015

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

5

1

20,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

14

4

28,6 %

 

Plzeňský a Karlovarský

9

4

44,4 %

 

Ústecký a Liberecký

10

4

40,0 %

 

Královéhradecký a Pardubický

8

2

25,0 %

 

Jihomoravský a Zlínský

4

3

75,0 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

10

2

20,0 %

 

Celkem

60

20

33,3 %

 

Z celkového počtu 60 kontrol provedených ve 3. čtvrtletí bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 20 kontrolách, tj. v 33,3 %.

Zjištěné nedostatky a uložená opatření

Nejčastěji porušovaly kontrolované subjekty ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.):

  • neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění – tj. o reklamacích (§ 13), které bylo zjištěno ve 12 případech (44,4 % z celkově zjištěných porušení). Jednalo se například o neposkytnutí informace o lhůtě k uplatnění reklamace, poskytnutí nepravdivé informace o délce této lhůty, nedovolené jednostranné prodloužení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace
  • použití nekalých obchodních praktik (§ 5 odst. 1), které bylo prokázáno v 9 případech (33,3 % z celkově zjištěných porušení). Jednalo se například o neuvedení informace o navýšení ceny ubytování při neobsazení všech lůžek v apartmánu, odvolávání se na ustanovení již neplatné verze občanského zákoníku, uvádění nepravdivých informací o vzdálenosti umístění ubytovacího zařízení od pláže.
  • porušení dalších stanovených povinností bylo zjištěno jen v omezeném rozsahu.

Porušení zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, bylo zjištěno v 1 případě, kdy cestovní agentura neuvedla v nabídkových materiálech určených zákazníkovi označení „cestovní agentura“, přestože obchodní firma toto označení neobsahovala.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce uloženo pravomocně v období od 1. 7. do 30. 9. 2015 celkem 17 pokut v souhrnné výši 116  000 Kč.

Závěr

V činnosti cestovních kanceláří a agentur se Česká obchodní inspekce stále setkává s opakovanými nedostatky v poskytování informací pro spotřebitele, a to zejména o podmínkách uplatňování práv z odpovědnosti za vady poskytovaných služeb a v poskytování řádných informací o podmínkách nabízených zájezdů. Proto se v dalším kontrolním období, tj. ve 4. čtvrtletí, zaměří inspektoři zejména na tyto oblasti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…