Neodvedení pojistného na sociální zabezpečení ze strany zaměstnavatele za své zaměstnance nemá vliv na budoucí důchodové nároky zaměstnance. V těchto případech se má pro účely důchodu, nejen
starobního, ale i invalidního či pozůstalostního, za to, že bylo pojistné uhrazeno a dluh na pojistném vymáhá ČSSZ na zaměstnavateli. Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) umožňuje všem bez ohledu na věk, aby měli přehled o údajích důchodového pojištění. Důchod se totiž bude dříve či později týkat každého. Jestliže zaměstnanec zjistí v údajích na ELDP nesrovnalosti, např. v identifikačních údajích, které jsou důležité pro správné přiřazení ELDP, nebo určité období jeho zaměstnání není evidováno jako doba pojištění, výdělek na evidenčním listu neodpovídá výdělkům uvedeným na výplatních páskách nebo nesouhlasí počet dnů, kdy byl v daném kalendářním roce nemocný apod., požádá zaměstnavatele o opravu. V případě, že mu zaměstnavatel odmítá vyhovět, je vhodné obrátit se na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ), aby spor mezi ním a zaměstnavatelem vyřešila. Ta následně rozhodne o správnosti údajů a jejich případné opravě.
Zaměstnanec musí obdržet stejnopis
Zaměstnavatel vystavuje ELDP ve třech vyhotoveních – jeden originál a dva stejnopisy. Originál je určen k odeslání ČSSZ, jeden stejnopis je předán zaměstnanci a druhý (který zaměstnanec podepíše),si zaměstnavatel ponechá po dobu tří let ve své evidenci. Stejnopis dokladu slouží zaměstnanci pro kontrolu, zda zaměstnavatel vykázal správně údaje, které budou mít vliv na jeho budoucí důchod. Případné nesrovnalosti může tedy řešit hned, ne až s časovou prodlevou.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva