Výše zadlužení dosáhla na konci roku 2015 úrovně 40,32 % HDP, oproti dubnovým notifikacím tak došlo k poklesu zadlužení o 0,74 p.b. Výše deficitu a dluhu za předchozí roky zůstaly beze změny. Údaje o fiskálních konvergenčních kritériích za Českou republiku byly 30. září zaslány Evropské komisi.
Notifikační tabulka deficitu a dluhu vládních institucí, Česká republika, 2012–2015
|
Jednotka |
Rok |
|||
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
||
Přebytek/Deficit sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
-159 552 |
-51 129 |
-83 063 |
-28 607 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
1 805 429 |
1 840 412 |
1 819 098 |
1 836 255 |
Hrubý domácí produkt (HDP) v tržních cenách |
mil. Kč |
4 059 912 |
4 098 128 |
4 313 789 |
4 554 615 |
Přebytek/Deficit sektoru vládních institucí |
% HDP |
-3,93 |
-1,25 |
-1,93 |
-0,63 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí |
% HDP |
44,47 |
44,91 |
42,17 |
40,32 |
Zvýšení deficitu o 9,9 mld. Kč oproti dubnovým notifikacím je způsobeno zejména novými informacemi o výdajích, které nebudou za programovací období 2007-2013 proplaceny z fondů EU. Na základě těchto údajů o čerpání prostředků z fondů EU byl deficit zvýšen o 11,9 mld. Kč. K revizi deficitu dále přispěly aktuální údaje z ročních statistických zjišťování u vládních institucí a změny plynoucí z auditu účetních závěrek vybraných vládních institucí (-1,8 mld. Kč). Na relativní výši deficitu současně působila revize nominálního HDP, která redukovala deficit o 0,01 p.b.
Revizí salda byl zasažen především subsektor ústředních vládních institucí, přesto na všech úrovních sektoru byl dosažen meziroční pokles deficitu či růst přebytku hospodaření. Deficit ústředních vládních institucí v roce 2015 činil 56,8 mld. Kč při meziročním poklesu o 31 mld. Na úrovni místních vládních institucí byl dosažen výrazný meziroční růst přebytku o 18,6 mld. na 26,3 mld. Kč, což je rekordním přebytkem místních vládních institucí ve sledované časové řadě. Kladného salda hospodaření bylo dosaženo i na úrovni zdravotních pojišťoven (+1,9 mld. Kč, oproti deficitu 2,7 mld. v roce 2014).
Na příjmové straně sektoru vládních institucí nejvíce v minulém roce rostly příjmy v podobě přijatých investičních dotací (meziročně 67 %) a neinvestičních transferů ze zahraničí (15 %). Meziročně o 10 % vzrostl objem přijatých daní z výroby a dovozu, poloviční tempo růstu (5 %) zaznamenal výběr sociálních příspěvků. Mezi výdaji dominoval meziroční růst investičních výdajů (33 %). Z objemově významnějších položek vzrostl objem neinvestičních dotací (6 %) a náhrad zaměstnancům (5 %). Naopak k poklesu došlo ve výdajích na úroky (-13 %) a vlivem vysoké srovnávací základny i u kapitálových transferů (- 33 %).
Relativní výše dluhu vládních institucí po dvou letech poklesu dosáhla úrovně 40,32 % HDP a meziročně poklesla o 1,85 p.b. Revize oproti notifikacím v dubnu (41,06 %) byla způsobena výhradně revizí nominálního HDP, jež tak přispěla ke snížení zadluženosti o 0,74 p.b. Nominální výše dluhu meziročně vzrostla o více než 17 mld. Kč, a to zejména v položce emitovaných dlouhodobých dluhopisů. Za růstem nominálního dluhu stojí růst dluhu rozpočtových institucí, nominální dluh ostatních vládních subjektů v roce 2015 klesl.
Evropská komise podá k zaslaným údajům stanovisko do 21. října 2016.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva