ČSÚ: Důvěra mezi podnikateli se meziměsíčně zlepšila, spotřebitelé zůstávají skeptičtí

24.02.2021 10:06

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se oproti lednu zvýšil o 2,4 bodu na hodnotu 89,7 při protichůdném vývoji jeho jednotlivých složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 3,5 bodu na hodnotu 90,6, indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 3,5 bodu na hodnotu 85,0. V meziročním srovnání jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů stále na podstatně nižší úrovni.

ČSÚ: Důvěra mezi podnikateli se meziměsíčně zlepšila, spotřebitelé zůstávají skeptičtí
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Růst důvěry v únoru zaznamenal ČSÚ ve všech odvětvích s výjimkou obchodu. „Spíše než jako kýžený obrat sentimentu lze výsledky únorových konjunkturálních průzkumů mezi podnikateli prozatím označit za mírnou korekci minulých výrazně nepříznivých hodnocení. U nezanedbatelné části otázek totiž pořád převládají negativní odpovědi,“uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku meziměsíčně snížila. „Již tak nízká důvěra spotřebitelů v únoru znovu klesla. Lidé se více než v lednu obávají nejen zhoršení celkové ekonomické, ale i vlastní finanční situace. Výrazně vzrostl také podíl spotřebitelů očekávajících v následujících 12 měsících zvýšení nezaměstnanosti a růst cen,“ komentuje aktuální situaci Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

tabulka

V odvětví průmyslu se důvěra podnikatelů oproti lednu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 3,9 bodu na hodnotu 97,1. Podíl průmyslových podniků hodnotících svou současnou celkovou poptávku jako nedostatečnou se v meziměsíčním srovnání snížil. Stav zásob hotových výrobků se téměř nezměnil. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců růst tempa výrobní činnosti se zvýšil. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší.

Důvěra podnikatelů v odvětví stavebnictví se meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 6,1 bodu na hodnotu 114,6. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se ve srovnání s lednem mírně snížil. Podnikatelé ve stavebnictví odhadují, že se v příštích třech měsících zvýší stávající počet zaměstnanců. V meziročním srovnání je ovšem důvěra ve stavebnictví stále nižší.

graf

V únoru se důvěra podnikatelů v odvětví obchodu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 3,0 bodu na hodnotu 87,4. Podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou zůstává již třetí měsíc téměř neměnný. Meziměsíčně se mírně snížil podíl podnikatelů očekávajících zlepšení své ekonomické situace v období příštích tří měsíců. Stav zásob zboží na skladech se podruhé v řadě výrazně zvýšil. Ve srovnání s únorem 2020 je důvěra podnikatelů v obchodě stále výrazně nižší.

graf

Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) se v únoru zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 3,8 bodu na hodnotu 81,9. Hodnocení současné ekonomické situace podniků ve službách se meziměsíčně zlepšilo. Podíl respondentů negativně hodnotících současnou celkovou poptávku se oproti minulému měsíci snížil. Současně se ale snížili i podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky po službách v období příštích tří měsíců. Z dalších ukazatelů stojí za zmínku přetrvávající vysoký podíl podnikatelů, kteří v uplynulých třech měsících přistoupili ke snížení počtu zaměstnanců. Meziročně je důvěra ve vybraných službách stále výrazně nižší.

graf

Mezi spotřebiteli se v únoru důvěra v ekonomiku snížila. Indikátor důvěry poklesl stejně jako minulý měsíc o 3,5 bodu, tentokrát na hodnotu 85,0. Ve srovnání s minulým měsícem se zvýšil podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanáct měsíců zhoršení celkové ekonomické situace, jejich vlastní finanční situace, růst nezaměstnanosti a spotřebitelských cen. Meziměsíčně se naopak snížil počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujících dvanácti měsících uspoří nějaké finanční prostředky. V meziročním srovnání je důvěra spotřebitelů stále výrazně nižší.

***

Sběr dat za podnikatelskou i spotřebitelskou část konjunkturálních průzkumů probíhal v období od 1. do 17. února 2021.

graf

Konjunkturální a spotřebitelské průzkumy jsou spolufinancovány granty Evropské komise DG ECFIN.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 12

11:44 ČEZ číslo týdne: 12

12 členů má jaderná aliance zemí EU.