ČSÚ: Vážných následků dopravních nehod ubývá v ČR i v EU

01.11.2014 16:37

Bezpečnost silničního provozu v České republice se postupně zlepšuje. Mezi roky 2007 a 2013 se počet obětí silničních dopravních nehod snížil o téměř polovinu, těžce zraněných ubylo 30 %. Přesto však ČR patřila v roce 2013 ke třetině zemí EU s nejvyšší mírou silniční nehodovosti. V železniční dopravě se v uvedeném období počty zraněných a usmrcených nesnižovaly.

ČSÚ: Vážných následků dopravních nehod ubývá v ČR i v EU
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Snižování nehodovosti na silnicích v České republice pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace vozového parku, rozvoj dopravní infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně-represivních opatření. „Tento příznivý trend se však během letošních prvních devíti měsíců zastavil a usmrcených bylo proti stejnému období 2013 o desetinu více, zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a září,“ říká analytik ČSÚ Jiří Kamenický. „Mírně vyšší byl i počet lehkých zranění, naopak případů těžkých zranění bylo nejméně za posledních zhruba čtyřicet let,“ dodává.

Dlouhodobé tendence ukazují zlepšování bezpečnosti silničního provozu, a to zejména v letech 2007–2013. Snížil se počet obětí nehod o téměř polovinu, těžkých zranění o téměř třetinu a počet lehkých zranění o osminu. Redukuje se i tzv. následná úmrtnost – zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 % zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel  jen poloviční. To však nestačí na vyrovnání nepříznivé relace k nehodovosti v zemích EU. V roce 2013 bylo v ČR, hned po Polsku, zaznamenáno nejvíce úmrtí při silničních nehodách v přepočtu na obyvatele ve střední Evropě, úroveň Německa převyšovalo o více než polovinu. „Na milion obyvatel připadalo v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než obdobný poměr v zemích Evropské unie,“ vysvětluje Kamenický.    

V železniční dopravě počty zraněných či usmrcených osob, v úhrnu na všech typech drah, mezi roky 2007 a 2013 pouze stagnovaly (232 obětí a 635 zraněných v roce 2013), s mírným růstem u trolejbusové či tramvajové dopravy.  Desetinu obětí si vyžádaly střety na železničních přejezdech.

Regionálně zaznamenal v letech 2010–2013 nejvíce nehod s následky na zdraví v přepočtu na obyvatele Jihočeský kraj, a to o čtvrtinu více než činil republikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v  Libereckém (o pětinu), Plzeňském (o šestinu) a Pardubickém (o sedminu) kraji.  V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni za ČR naopak o pětinu nižší. Vyšší závažností nehod podle podílu usmrcených a těžce zraněných osob se vyznačují příhraniční okresy na jihu a jihovýchodě ČR a také Kraj Vysočina.

Závažnost nehod podle počtu úmrtí, které zavinili řidiči osobních aut, se zvyšuje u řidičů do 25 let a nad 65 let; jejich počet plynule roste také se stářím vozidla. V posledních letech se zvyšují počty nehod s následky na zdraví v důsledku střetu se zvěří (za roky 2008–2013 o čtvrtinu). Z hlediska typu komunikace přetrvává nejvyšší závažnost nehod na silnicích 1. třídy (soustřeďují přitom méně než šestinu veškerých nehod), a to vlivem velmi vysokého podílu usmrcených. Vztáhneme-li počty nehod k intenzitě dopravy, pak na silnicích 3. třídy byla 2,2krát vyšší četnost nehod s újmou na zdraví než na silnicích 1. třídy, a desetkrát vyšší než na dálnicích.

Velmi závažné jsou nehody s účastí chodců. V letech 2009–2012 při nich zemřel nebo utrpěl těžké zranění každý pátý chodec. Při nehodách větších motocyklů zemřela rovněž celá pětina motorkářů, cyklisté nepřežili nehody ve 13,5 % případů.

Analýza ČSÚ vychází převážně z dat Policejního prezídia ČR a je doplněna daty z demografických statistik ČR a Eurostatu. Celá analýza je k dispozici na webu ČSÚ: www.czso.cz/csu/2014edicniplan.nsf/p/320254-14

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český statistický úřad

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

13:04 ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

Už jen necelý měsíc mohou žáci základních a středních škol posílat videa do soutěže „Vím proč“ o nej…