Zaměstnanec má pevně danou pracovní dobu a vykonává každý den rutinní činnost. Její poměr se však neustále zvyšuje, on nestíhá. Nadřízený se s ním baví jen tehdy, když jej úkoluje. Stres se výrazně podepisuje na vztahu mezi kolegy a nadřízenými. Ti jej dávají najevo až půl krát více, než v minulých letech.
Důvodem je obrana proti přetížení a tlaku. Více stav postihuje podle dostupných průzkumů zaměstnance nad pětatřicet let. Například data Českého statistického úřadu hovoří jasně: Přes půl milionů pracujících je vystaveno nejen fyzickým rizikovým faktorům, ale i duševním.
Olga Medlíková trvá na tom, že je třeba trénovat a posilovat stresovou stabilitu. Tělo silně reaguje nejen na infekce a jejich původce - bakterie a viry - ale i na pocity, zejména pak na strach, zlost či radost. „Stresová stabilita přímo souvisí s vnitřním vyladěním a životním postojem. Míru svého stresu má člověk tedy do značné míry ve vlastních rukou. Stres je vysoce subjektivní faktor. Co pro jednoho člověka je už stresující, může druhý vyhodnotit jako zábavu. Někdy nám jsou lidé a události výzvou, jindy nás sklátí,“ říká PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu.
Stres může přerůst ve vyhoření
Pokud zaměstnavatelé dlouhodobě ignorují duševní zdraví lidí, dojde k vyhoření, depresím a agresi. „Vyhoření je důsledek dlouhotrvajícího stresu. Může se vyskytnout ve firmách, stejně jako u jednotlivců. Lze ho definovat jako ztrátu zájmu, energie, chuti něco dělat nebo měnit. Jako posun v hodnotách,“ vysvětluje PaedDr. Olga Medlíková z http://www.satnik.net/, která se specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti a radí: „Obecně pomáhá změna. Tím myslím změna režimu práce, odchod z byznysu do neziskového sektoru nebo naopak, začít pracovat samostatně, osobní rozvojové programy, rotace, stáž v zahraničí, přestěhování se, práce s výzvou, nový tým,“ vyjmenovává Medlíková. Dále pak například zajímavá, náročná, ale zvládnutelná práce, takzvaný social support - síť pozitivních známostí - kontakt, lidská účast, podpora, vědomí vlastní ceny, dostatek informací, důvěra okolí a dobrá zpětná vazba.
Číslo může být daleko vyšší
Podle čísel odborníků z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce zřízeného ministerstvem práce jsou dokonce až dvě třetiny lidí vystaveni v práci stresu, což si odnáší se zdravotními komplikacemi. Nastávají problémy i zaměstnavateli, neboť musí řešit finanční ztráty. Vyhnout se dá správnou komunikací, vyjasněním pracovních rolí, zlepšením kolegiálních vztahů či vysvětlením změn ve firmě. Roste i riziko zranění v práci. Podle průzkumů Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví až pětkrát.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva